Heerser van Mars en Jupiter

Ds. J.J. Tigchelaar / 2 reacties

Vraag

In de Bijbel staat dat satan de heerser is van deze wereld. Hij heeft de wereld misleid en verleid. Maar hoe zit dat dan met de rest van het universum? Is hij ook de heerser van Mars en Jupiter bijvoorbeeld? Lijkt mij niet toch, want hij is uit de hemel geworpen op de aarde en daar kruipt hij nog steeds rond. Maar wij zijn wel zondig geboren. Toch... zou het kunnen betekenen dat wanneer wij op de maan zijn of op Mars, we minder geneigd zijn te zondigen? Want satan kan dan toch alleen zijn macht uitoefenen (verleiden) op deze aarde? En hoe zit het met mensen die in dat ISS (International Space Station) zitten? Zij zweven gewoon in de ruimte, maar zij zondigen toch ook? Ik geloof dat de mens sowieso zondig is d.m.v. erfzonde, of je nou op de aarde of Mars woont, maar toch vraag ik me af of de satan wel macht heeft op die andere planeten en plekken in het universum... Zo niet? Hoe kan hij ons dan verleiden buiten de aarde? En wat zegt de Bijbel daar over.

Antwoord

Mag ik opmerken, dat ik dit een wat spitsvondige vraag vind? Toch wil ik er wel kort op ingaan.

1. Satan heeft niet de wereld misleid, maar de mensen op deze wereld, te beginnen bij Eva. En de zonde van het gehoor geven aan de duivelse verleiding heeft de hele mensenwereld bedorven, van geslacht op geslacht. Al kun je wandelen op de maan, of in een klein kringetje om de aarde cirkelen, of misschien zelfs op andere planeten je vestigen, als mens kun je het bederf in eigen hart niet ontlopen of wegdoen.

2. Zolang de menselijke aard bedorven is, blijft een Utopia een schoon, maar onbereikbaar ideaal. Alleen de doorbraak en uiteindelijke overwinning van het Koninkrijk van God kan de macht van de satan verbreken. Zelfs een kolonie van mensen op een andere planeet zal geen volmaakte samenleving laten zien.

3. Of er op andere planeten of in andere zonnestelsels mensen of soortgelijke wezens waren of zijn of zullen komen, met verantwoordelijkheid jegens hun Schepper, weten we niet. Of de satan daar dan ook gepoogd heeft of zal pogen die wezens te verleiden en op te zetten tegen hun Maker, weten we evenmin.

4. De wetenschap in zijn vele vormen mag zich bezig houden met onderzoek naar de ruimte en de mogelijke materiele omstandigheden daar. De kerk en de christenen hebben de opdracht het Evangelie van Gods Koninkrijk aan alle mensen te prediken, met oproep tot bekering en geloof. En Christus heeft ons geleerd te bidden dat het Koninkrijk van zijn Vader zal komen en alles naar Zijn wil zal geschieden.

Ds. J. J. Tigchelaar

Lees meer artikelen over:

duivelheelalpolitiek
2 reacties
mortlach
Maak je over Jupiter vooral geen zorgen. Dat is een zogenaamde 'gasreus', het is letterlijk een bol gas en heeft dus geen vast oppervlakte. De mens zal nooit of te nimmer op Jupiter 'staan'. Leuk 'weetje': Jupiter alleen is meer dan 2,5 keer zo zwaar als alle andere planeten bij elkaar. Jupiter is echt heel erg groot. (en dan nog steeds piepklein vergeleken met de zon.)

Voor leven is een van de vele manen van Jupiter, echter, weer een ander verhaal. De maan Europa (geloof ik) heeft misschien wel vloeibaar water onder het oppervlak.

Maar goed, dan is de afstand nog wel een probleem. Het duurt momenteel 5 maanden om bij Mars in de buurt te komen. Met zelfde snelheid zou het ruim 6 jaar duren om op Jupiter te arriveren.
Lord_Mcgold
Dat zou makkelijk zijn! Een plek waar de mens wel komen kan en satan niet.

Hoe satan zich voortbeweegt (poten? zweven?) weet ik niet. Maar als hij in staat is om op alle plekken op de wereld tegelijk te zijn (dus onafhankelijk is van materie, ruimte en tijd) en in staat is om ieders gedachten te lezen en te (proberen) te beïnvloeden dan vormt een geografische kloof van enkele honderden tot miljoenen kilometers vast geen probleem voor hem.

Ik denk dat het belangrijk is om bij satan (maar ook bij bijvoorbeeld engelen en God) niet een té menselijke voorstelling van ze te maken. Omdat zij niet net als wij zo gebonden zijn aan tijd en materie.

@mortlach: jij hebt het niet over de vraag waar satan komen kan maar waar de mens komen kan. Ik denk dat we vanzelf wel op dat punt gaan komen om op de manen van jupiter, saturnus, uranus en neptunus te kunnen landen. Al zal de heenreis dan niet je probleem gevaar zijn maar eerder de terugreis of anders de vraag over hoe daar te overleven. al met al interessant om over na te denken!