Zwart

Ds. H. van der Ham / 1 reactie

Vraag

Aan iemand die de grondtalen van de Bijbel beheerst. Er staan in de Bijbel teksten die aangeven dat personen in het zwart gekleed gaan. Zoals David in bepaalde psalmen. Staat die kleur zwart ook letterlijk zo in de grondtalen vermeld? Of is dat een vertaalslag richting de Nederlandse cultuur?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het woord “zwart” staat in de grondtaal, in het Hebreeuws. Het is dus geen vertaalslag naar de Nederlandse cultuur, of naar mensen die dat prettig zouden vinden. Uiteraard is het bij iedere Bijbeltekst steeds de vraag: Wat staat er?; wat is er precies bedoeld; wat is de boodschap?

Van harte het goede toegewenst.

Groeten,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

hebreeuwszwart
1 reactie
juni
k,ga in het zwart door s,vijands onderdrukking, niks nieuws onder de zon.