Volle blaas

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Als mijn blaas een seintje geeft dat ik eigenlijk naar de wc moet, heb ik meer zin in seks dan wanneer mijn blaas leeg is. Dit is vooral in de periode van de ovulatie. Hoe komt dit? En gemeenschap met een volle blaas is toch niet verstandig? Bovendien vraag ik me af hoe gemeenschap en ongesteld zijn het beste samen kunnen gaan. Bedankt voor uw antwoorden.

Antwoord

Ik ken geen medische onderzoeken ten aanzien van “meer zin in seks bij volle blaas.”  Ik hoor wel natuurlijk wel het een en ander. De meeste vrouwen geven aan dat een orgasme met een volle blaas niet fijn is; zij durven zich niet te laten gaan. Zij zullen dus voor het vrijen naar de wc gaan. Ook heb ik gehoord van dames die door druk op de blaas hetzelfde gevoel krijgen als bij het begin van opwinding. Sommige vrouwen krijgen door seks makkelijker een blaasontsteking... Voor deze vrouwen is het wijs voor en na het vrijen de blaas te ledigen. Wanneer dit niet voor jou geldt, kan je rustig met volle blaas vrijen.

Daarentegen is het verband tussen zin in seks en de menstruele cyclus wel veelvuldig onderzocht, en er zijn grote lijnen maar ook grote verschillen tussen individuele vrouwen. De algemene gedachte is dat de seksuele zin en ontvankelijkheid (en ook de aantrekkelijkheid voor mannen) het grootst zijn vlak voor de ovulatie, zodat de voortplanting de beste kansen krijgt.

In de eerste week van je cyclus begint de ongesteldheid en is je oestrogeen laag - vaak met de minste seksuele zin in de maand. In week twee gaan de oestrogenen omhoog en komt er ook wat testosteron vrij: je krijgt meer zin en wordt makkelijker opgewonden. In de derde week zakken de oestrogenen weer weg, in week vier neemt de progesteron het over en in die week komen de PMS symptomen, als je daar last van hebt, tot bloei. Bij vrouwen met een liefdevolle relatie schijnt het verband tussen ovulatie en zin overigens sterker aantoonbaar dan bij ongebonden vrouwen (maar daar heb jij niets aan). Het beloningssysteem in onze hersenen lijken meer geactiveerd te worden voor de ovulatie.

Er zijn vrouwen die meer zin hebben net voor of zelfs tijdens de menstruatie. Het merendeel van de vrouwen heeft er geen zin in tijdens de menstruatie. Een deel van de vrouwen heeft menstruatiepijn; een deel voelt zich vies. Hierdoor hebben veel vrouwen tijdens de menstruatie minder zin in seks. Medisch gezien is het doorgaans niet bezwaarlijk om seks te hebben tijdens de menstruatie. Wel zal er bij onbeschermd seksueel contact tijdens de menstruatie eerder kans zijn op overdragen van seksueel overdraagbare aandoeningen, omdat de zurige bescherming van de schede in deze periode verminderd is. We weten nu dat bloed een uitstekende voedingsbron is voor bacteriën.

Binnen de christelijke traditionele wordt ook teruggegrepen op de bijbelse regels zoals die staan opgetekend in Leviticus. Leviticus 15:19:24: Wanneer bij een vrouw bloed uit haar schede vloeit, duurt de periode van haar onreinheid zeven dagen. Ieder die haar gedurende die periode aanraakt is tot de avond onrein. Alles waarop ze tijdens haar menstruatie ligt of zit, wordt onrein. Ieder die haar bed aanraakt, of iets waarop ze gezeten heeft, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. Wie iets aanraakt dat op haar bed ligt of op een voorwerp waarop ze heeft gezeten, is tot de avond onrein. Wanneer een man gemeenschap met haar heeft, zodat hij met haar bloed in aanraking komt, blijft hij zeven dagen onrein. Alles waarop hij ligt, wordt ook onrein. Lev 18:19: Heb geen gemeenschap met een vrouw wanneer zij vanwege haar menstruatie onrein is

Deze wetten (naast andere reinheidswetten) zorgden er onder andere voor dat soa’s en andere bacteriën geen ‘grond’ kregen om te verspreiden. Hoe wil je als individueel christen hiermee omgaan? Dat is aan jou!

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

menstruatieseksualiteit in het huwelijk