Kascontrole kerk

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik ben gevraagd voor de kascontrole van de kerk. Wat houdt dit precies in?

Antwoord

Ieder jaar stelt (de penningmeester van) de diaconie en de kerkvoogdij een ontwerp jaarrekening vast. Deze bestaat uit de baten en lasten en een balans. Deze moet gecontroleerd worden door een kascontrolecommissie of door een accountant. Vaak wordt gekozen voor een kascontrolecommissie om zo de kosten van een accountant te besparen.

De leden van de kascontrolecommissie zijn (minimaal 2) onafhankelijke personen/gemeenteleden en niet werkzaam in de kerkvoogdij of kerkenraad. Hun bevindingen van de controle worden vastgelegd in een rapport en uiteindelijke voorgelegd aan de kerkenraad.

Het is de taak van de kascontrolecommissie om na te gaan of de informatie in de jaarrekening van de kerk klopt en voldoende is. Er moet een check plaatsvinden van de balans, staat van baten en lasten (winst-en-verliesrekening) en de eventuele toelichting (verslag). Ook dient nagegaan te worden of aan wettelijke, kerkordelijke of andere bepalingen voldaan is. Daarnaast is het signaleren van risico’s en het adviseren op het gebied van de administratie, ANBI en organisatie ook een taak van de commissie.

De Hersteld Hervormde Kerk heeft een document opgesteld waarin alles uitgebreid wordt uitgelegd. En een controlelijst voor het maken van een rapport. Er is ook handreiking met checklist voor de GKv, CGK en NGK met betrekking tot de kascontrole. En voor de PKN is er dit controleverslag te gebruiken.

Tip: download de checklist van jouw kerk en loop de punten een voor een langs.

1 reactie
roel
Een doel van de kascontrole is ook om na te gaan of alle betalingen gedaan zijn na een autorisatie van een ander.
Er moet nagegaan worden of er niet geld naar bijvoorbeeld de rekening van de penningmeester zelf is overgemaakt.
Vaak wordt dan gedacht aan grote bedragen. Maar veel kleine bedragen maakt een groot bedrag.
Wees daar dus ook bedacht op.