Echtgenoot gaat zijn eigen gang

C. M. Chr. Rots - de Weger / 39 reacties

Vraag

Wij zijn al heel wat jaren getrouwd en al een half jaar na ons huwelijk kwam ik erachter dat mijn man pornoboekjes las. Later toen we internet kregen, bezocht hij pornosites en dat doet hij nog steeds. Een aantal keren heb ik daar al iets van gezegd, maar dan zegt hij: ik ben gewoon zo. En daar moest ik het mee doen. Ook doet hij best vaak onaardig, terwijl hij op andere momenten heel lief is en vraagt hij of ik nog van hem hou, omdat ik nooit echt spontaan hem een kus geef. Maar regelmatig bekijk ik dan de ‘geschiedenis’ van de websites en zie dan weer dat hij porno heeft gekeken. Dan heb ik helemaal geen behoefte aan contact met hem. Hij weet altijd alles beter, ook met de opvoeding van de kinderen. Hij vindt dat hij altijd gelijk heeft. Niet dat hij nooit gelijk heeft, maar alleen wil ik het altijd wat milder aanpakken. Ook bij mijn familie is het zo dat als we er zijn of zij bij ons komen, dan zegt hij eerst heel weinig. Wat later lijkt hij dan te ontdooien en praat dan gewoon. Ook tegen mij zegt hij nooit echt veel. Heel vaak zit hij met zijn mobiel of tablet met oordoppen in. Ook mijn dochter vindt dat erg vervelend, we kunnen nooit eens als gezin gezellig praten of samen iets doen. Zelf heb ik me er bij neergelegd dat hij altijd met mobiel en tablet bezig is, maar voor de kinderen vind ik het erg vervelend. Ik vond het vroeger bij mij thuis altijd erg gezellig, al was het daar natuurlijk ook niet perfect, maar toen had je nog geen computer en tv hadden we niet, dus er was veel meer contact met elkaar. Als ik dat aan mijn man vraag, dan legt hij zijn mobiel of tablet wel weg, maar dan gaat hij er voor zitten en zegt: nou, praat maar, waar wil je het over hebben? Ook leest hij vaak onder het eten de krant... ook al zo ongezellig. Als we daar iets van zeggen, begint hij ook weer met die toon: nou zeggen jullie maar waar we het over moeten hebben... Al met al vind ik het allemaal er moeilijk en hij doet of er niets aan de hand is. Hoe zou dit zijn op te lossen?

Antwoord

Beste mevrouw,

U schetst een lastig patroon, dat helaas zo gegroeid is binnen uw relatie. Wilt u er verandering in brengen dan zijn óf gesprekken met een deskundige een goed advies, óf u probeert zelf uw eigen grenzen -ook die in het belang van uw beider kinderen- duidelijk aan te geven. Niet gemakkelijk, want ú wilt verandering terwijl uw echtgenoot daar niet op zit te wachten. Hij vindt het best, want hij gaat zijn eigen gang en geeft dat niet zomaar op! Hem controleren door de webgeschiedenis op zijn pc te bekijken geeft alleen uzelf pijnlijke gevoelens. Vraag is of dat enige zin heeft. U kunt uw echtgenoot niet veranderen als hij zelf niet mee wil werken. Triest, maar waar.

U kunt wél uw eigen houding veranderen: met een beetje humor kom je soms heel ver. En het is goed om een antwoord te hebben -waar u zich wel degelijk op moet voorbereiden- wanneer uw echtgenoot (non-verbaal) zegt, terwijl hij de krant met een klap (zo stel ik me voor) neerlegt: “nou, kom maar op met je voorstel.”

Onderschat en bagatelliseer uw vraag niet... ook al heb ik anoniem en op papier niet het juiste antwoord kant en klaar voor handen! Zonder nu op alle details in uw brief in te kunnen gaan zou relatietherapie een goed advies zijn, maar mogelijk staat uw man daar niet voor open. Realiseer u wel, dat úw houding alles te maken heeft met de verwachtingen die ú hebt van uw relatie! Bij u thuis ging ‘alles’ er heel anders aan toe, en dat is logisch want u komt beiden uit verschillende gezinnen! Teleurstellingen hebben altijd te maken met verwachting van iets of iemand! Sámen vormt u een nieuw gezin, met inbreng (als het goed is) van beide kanten. Het is goed om daar eens over na te denken. Zoek hulp voor uzelf. Nog eens schrijven mag natuurlijk ook!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

egoismepornorelatietherapie
39 reacties
juni
vragensteller, hoe erg het ook voor u is.wat u mee maakt.
en..ik doe niets af,van het antw. van mevrouw Rots hoor!
Maar...

misschien komt uw man uit en streek waar'' precies doen wat je zelf wilt,en met een ander niets te maken hebt'' de gewoonte bij de opvoeding is.

en.....pornokijken er met de paplepel in gegoten is,of op sexueel gebied,er al vroeg vreemde ''gewoontes''de ''gewoonte zijn .

je komt van alles tegen in het leven nl. vandaar dat ik opeens aan de vreemde gewoonte van ..... dacht.
Ik zeg niet dat dit uw situatie is, maar het kan! zonder dat u dit wist!
.Dan is er heel veel hulp nodig,om uw man hier uit te krijgen.

k,zou ds. westerink cgk eens om raad vragen. Dan krijgt u gezonde taal en raad te horen.
Hij stuurt ook nooit iemand weg!en...doet een gebed met u!Legt uw nood voor de Heere neer,dat hebt u zo nodig!
ik dacht aan de zeer vele die wij kennen met uw situatie,vragensteller.
u alle goeds toegewenst!
Hermon
Mooie evenwichtige reactie, juni!

AHHK76, ook je aanvulling vind ik eenzijdig. Ook al kunnen we met een paar regeltjes van de vraagstellers alle kanten op, jij wil het alleen op jouw eigen manier uit leggen. Dat is jammer. Ik wil niet zeggen dat het niet zo zou kúnnen zijn, maar het kan ook heel makkelijk ánders zijn!

Immers:
-hoe kan de man, waar jij je vraag aan gesteld hebt, nu weten dat het probleem alléén in deze man zit, hij ként die mensen net zo min als wij die mensen kennen! Daarmee doe je geen recht!
-bovendien is dit een verhaal geschreven en een vraag gesteld door de vrouw, wellicht heeft de man zo zijn eigen verhaal en zo zijn eigen vragen. Om dan nu al te oordelen over deze man lijkt me onterecht!
-de vraagstelster ontdekte dit een half jaar na het trouwen, er wordt dan maar even gesteld dat dit dus een oud probleem is. Maar wie zegt dat hij er tóen niet pas mee begonnen is? Hij doet er nu niet stiekem over, dat is duidelijk, waarom zou hij er dan in dat eerste halfjaar huwelijk en in de verkeringstijd er wél stiekem over gedaan hebben? Het zou dus óók kunnen dat hij pas een half jaar na zijn huwelijk ermee begonnen is
-in dat geval zou het voort kunnen komen vanuit huwelijksproblemen en daarmee staat jouw hele verhaal op losse schroeven
-het gaat in deze vraag overigens over tal van andere problemen, waarom concentreer jij je alleen op die porno en vul je voor deze mensen in alsof dat andere ermee in verband staat? Het zou immers ook andersom kunnen zijn!
-vraagstelster beschrijft dat haar man ook teleurgesteld is in haar, desondanks is ook hij nog altijd bij haar, doet hij ook lief tegen haar. Waarom zegt dat niet iets over zijn geduld met haar en heb je het alleen over haar geduld met hem?
-waarom zou het niet kunnen dat hij vanuit die teleurstelling zich maar op zijn eilandje terug trekt?
-waarom zou een man na een dag werken en voor zijn gezin de kost verdienen niet eens achter zijn krantje of laptopje wat ontspanning mogen zoeken, terwijl zijn vrouw daar overdag wel de tijd voor (genomen) heeft...
-waarom zou het gedrag van de vrouw als vanzelfsprekend een gevolg zijn van het gedrag van de man en niet andersom?
-waarom ‘moet hij maar leren door het te ontberen...' , waar staat in de Bijbel dat je zo met je man om moet gaan?
-de Bijbel heeft het wel over kijfachtige huisvrouwen, en dat je dan als man maar beter op het dak kunt gaan wonen, (jezelf op je eilandje terugtrekken dus)!
-verder lijkt het nu alsof alleen mannen zondigen tegen het 7de gebod. Misschien doen zij het openlijker. Maar in gedachten (en daden) kunnen vrouwen net zo scheef gaan aan dit gebod! En kunnen zij net zo goed een scheef beeld van seksualiteit hebben!
-Mannen zijn misschien gevoeliger voor alle prikkels die er anno 2014 zijn, omdat ze nu eenmaal man zijn. Vrouwen zijn denk ik gevoeliger voor andere zonden anno 2014, zoals verslaving aan een overmatig aandacht vragen voor het eigen ik (slachtofferrol), wat tegenwoordig heel makkelijk gaat met internet. Ik kan niet zeggen welke gevolgen groter zijn voor de andere partner...

Dit is uiteraard niet een reactie op vraagstelster, maar een tegenreactie op AHHK76, omdat ik vind dat zij de zaken eenzijdig uit het verband trekt. Daarmee praat ik porno niet goed, maar het is vaak niet zo zwart/wit als AHHK76 wilt doen geloven. Er zijn wel terdege vrouwen die hun mannen tot dit gedrag drijven en daarvan heb ik ook feitelijke voorbeelden uit mijn omgeving, dus ik zit niet uit mijn nek te kletsen! Verder denk ik dat er in een huwelijk met problemen (en in welk huwelijk zijn nu nooit problemen?) geen sprake is van een dader en een slachtoffer. Maar gewoon: waar twee kijven hebben twee schuld. En hebben er twee een probleem. En zijn er twee die aan zichzelf moeten werken!

Sterkte toegewenst!
Mona
Verder denk ik dat er in een huwelijk met problemen (en in welk huwelijk zijn nu nooit problemen?) geen sprake is van een dader en een slachtoffer. Maar gewoon: waar twee kijven hebben twee schuld. En hebben er twee een probleem.

Tuurlijk Hermon, dat is het, dit is het gouden advies voor de vraagstelster! Klaar, einde discussie. Over en sluiten.

Ps. gaan jullie voortaan bij elke vraag van deze categorie elkaar in de haren?
Hermon
Er kwam nog iets achter, Mona, namelijk: En zijn er twee die aan zichzelf moeten werken!!

Dus niet: over en sluiten! Zo makkelijk gaat dat niet. Wellicht hebben deze mensen nog een lange weg te gaan...

Zoals aangegeven: mijn woorden zijn géén reactie op vraagstelster maar een reactie op de acties van AHHK76. Zij vulde o.a. voor mij in alsof ik de man als slachtoffer zou zien en de vrouw als dader. Zo zie ik dat echter niet, vandaar die opmerking. Ik ben haar verdraaiingen en invullingen namelijk meer dan zat!

Jammer voor vraagstelster, ja. Wat mij betreft stoppen we dan ook deze discussie!
Ineke
Hermon ik heb moeite met jouw zin: verder denk ik dat er in een huwelijk met problemen geen sprake is van dader en slachtoffer. Wat als een van beide partners vreemdgaat? Of als er sprake is van incest? Als er sprake is van agressie? Ik ken teveel situatie's waar wel degelijk door gedrag van een van de partners mensen slachtoffer zijn geworden. Of waar door een man of vrouw hele gezinnen ten gronde zijn gericht.

Tuurlijk is er overal wel eens een meningsverschil want uiteindelijk blijven we verschillende mensen met verschillende gevoelens, maar een huwelijk sluit je toch uit liefde en dan wil je de ander niet bewust krenken.
En dat gebeurd wel in het leven van de vraagstelster en ik heb dan ook oprecht met haar te doen!

Toevallig(?) las ik vanavond het RD opinie pagina zes stond een heel artikel in over pornografie...citaat: veel (jonge) mannen laten hun beeld van vrouwen en sexualiteit vooral vormen door pornografische afbeeldingen.Porno is echter een leugen en staat ver bij de werkelijkheid vandaan. Niet iedereen die porno kijkt is verslaafd maar pornografie heeft wel duidelijk een verslavende werking. Het kijken naar porno is een vorm van geestelijke onreinheid waarmee Gods Geest wordt bedroefd.....!

Het is dus van het grootste belang dat wij (iedereen ! ) worden toegerust om rein te leven in een onreine wereld....
juni
mona,spati,ahhk76,arendine,ineke,al uw theorie,en het invullen van u,zou de betrokkene nog meer kunnen schaden.

hermon en ahhk76 acteur zou u niet misstaan
Mona
@juni,
ik heb alleen gereageerd op de manier van reageren van Hermon, lees het nog maar eens goed na, voordat je mijn naam noemt.
Dat deze reactie geen schoonheidsprijs verdient, dat is waar, excuus.
Maar of ik de vraagstelster schade heb berokkend, dat is wel erg zwaar aangezet.
AHHK76
Goede aanvulling van Ineke over wat er gisteren in het RD stond. Helemaal mee eens dat wij allemaal toegerust moeten zijn om rein te leven in een onreine wereld.
Want ik weet dat er ook vrouwen en moeders zijn die hierin hele verkeerde wegen gaan!
Vandaag stond er weer een artikel in het RD Accent Pagina 4: "Als je het niet in het licht brengt, ettert het voort" Over: Joost Verheij (schuilnaam) beleed zijn seksuele zonden aan zijn vrouw en aan God.

Mona ik zal mijn best doen, wat minder en rustiger te reageren, bedankt voor de tip ;-)...!
Hermon
En tot het laatst toe overtuigen dat porno kijken niet goed te praten is... Wie willen jullie daarvan overtuigen?

Daar gaat het in de vraag niet eens over. De vraag van vraagstelster is dat zij een probleem ervaart met het gedrag van haar man (wat veel meer betreft dan porno kijken) en hoe dit op te lossen zou zijn!

Als zulke vragen misbruikt worden in het eigen belang, om maar de wereld in te schreeuwen hoe zielig de echtgenotes zijn van porno kijkende mannen, dan vind ik dat je hierin hele verkeerde wegen gaat.

Vraagstelster zit niet in de slachtofferrol. Gelukkig niet! Zij wil iets oplossen! Als antwoord haar hier op RW in de slachtofferrol willen duwen lost niets op. Dat is een zielige rol van geen verantwoordelijkheid willen nemen en maar af te wachten tot de ander je komt redden. Of je te koesteren in de aandacht die je als (machteloos) slachtoffer probeert te verkrijgen. Hoe verlammend kan zo'n opstelling in een relatie zijn!

Gelukkig wil vraagstelster die positie niet innemen en gaat zij bewust op zoek naar mogelijkheden om haar probleem met haar man op te willen lossen. Dat kan zij ook, want zij is geen machteloos kind die het allemaal maar moet laten gebeuren. Ik hoop van harte dat de adviezen van Marijke je mogen helpen, vraagstelster. Neem de regie over je eigen leven in handen. En bedenk: als je iets overkomt, kun je de eerste keer slachtoffer zijn, maar de tweede keer ben je vrijwilliger... Groot gelijk als je je dit niet meer wilt laten gebeuren!
juni
arme mensen die alles op alles hebben gezet,en alles is tevergeefs geweest
ook die mensen bestaan en dragen een groot verborgen kruis
drj
@Hermon

Je hebt een uitgesproken mening. Heb je concrete ervaringen op dit gebied, die je daartoe hebben gebracht?
evantorisch
Hermon, je doet alsof je geen slachtoffer kunt zijn zonder je de eigen verantwoordelijkheid uit de weg te gaat.
Als man ben je de hoofdverantwoordelijke van het gezin.
Dat wil niet zeggen dat de vrouw geen verantwoordelijkheid heeft, maar noch in de vraag noch in de reacties hier lees ik een afschuiven van verantwoordelijkheid.
Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven.
Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.
Hou je als mannen daar maar mee bezig, OPDAT (want dat staat er in de grondtekst vers 33) vrouwen ontzag (respect) voor hun mannen kunnen hebben.

Misschien kun je proberen wat meer empathie te ontwikkelen. Kan nooit kwaad!
De reacties waar jij zo bot op reageert, zouden wel eens uit eigen pijnlijke ervaring geschreven kunnen zijn. Ook al zijn zij de vraagstelsters niet, ze hebben wel gevoel.
Porno kijken is verkeerd, daar mag de hele wereld van overtuigd zijn. Hoe eerder hoe beter.
Inderdaad speelt er meer dan alleen dat, ik proef ook een schrijnend gebrek aan liefdevolle aandacht.
De man uit de vraag legt zijn mobiel of tablet op verzoek weg, en neemt een demonstratieve houding aanvan: "zeg het maar". (als dat persé moet?)
Uiteraard is dat niet wat zijn vrouw verlangt, die wil liefdevolle aandacht en geen verplicht nummertje.
Je oogst wat je zaait, als een man tegen zijn zin wat verplichte aandacht schenkt aan zijn vrouw, dan hoeft hij in bed ook niet veel anders van zijn vrouw te verwachten.
Dat kan je natuurlijk om gaan draaien, maar de volgorde is eerst een liefdevolle relatie in liefde en trouw, respect en aandacht waaruit seks voortkomt.
Voor een vrouw begint het voorspel al voordat je in bed beland.
Mannen dienen met verstand met hun vrouwen om te gaan, frappant hé, dat dat niet tegen vrouwen gezegd wordt?
Spatie
Hermon bedankt voor je reactie. Ben het helemaal met je eens en begrijp je ook!

Evantorisch wat ik uit jouw reactie lees is het volgende: als jij geen liefde en aandacht geeft, moet je ook niet verwachten dat jouw partner het aan jou geeft.
Hoe wil jij met deze redenatie een probleem oplossen?????
Jij doet dit niet, dus doe ik dat niet. Wat een kleuterpraat.
Wil je een goede relatie met je man/vrouw hebben dan zal je regelmatig jezelf even aan de kant moeten zetten voor de ander.

P.s.
Hermon reageert heel gevoelig naar de vraagstelster, dus jouw advies om wat meer empathie te ontwikkelen is onterecht.
Hermon
Ik heb geen porno of liefdeloosheid richting je partner goed willen praten, integendeel.
Wie dat uit mijn emails gelezen heeft, heeft ze niet goed gelezen.
Waar ik concrete ervaring mee heb, gaat niemand iets aan.
Waar ik tegen geageerd heb is juist dat mensen hier continue hun concrete ervaringen op RW zetten.
En dan bedoel ik niet de anonieme vraagstellers, die eindelijk de moed gevonden hebben hun verhaal eens te vertellen.
En ook niet de reageerders die eens de ander een hart onder de riem willen steken, vanuit hun eigen ervaring.
Maar dan heb ik het over een enkele reageerster hier, die vrijwel élke vraag lijkt te moeten aangrijpen om te reageren vanuit haar eigen ervaringen.
Waardoor de reacties die volgen vervolgens een eigen leven gaan leiden.
Ik vraag me sterk af of de vraagstelsters daarmee geholpen zijn.
AHHK76
@Spatie: Ik vind het beledigend dat je tegen Evantorisch zegt dat het kleuterpraat is!
Dat je jezelf regelmatig even aan de kant moet zetten, dat is waar, daar heb je wel gelijk in...
Maar als dat altijd maar van één kant gebeurd en nooit van de andere kant komt, dan wordt die ene kant meestal uitgeput, opgebrand, leeg..... Dan kan die persoon niets meer geven, want het is op!
evantorisch
Spatie,

Je maait wat je zaait had ik gezegd, en die door jou, verkeerd vertaalde kleuterpraat (als jij niet ... dan ik ook niet) komt uit de Bijbel.
Heel logisch ook, een goede relatie vraagt om onderhoud van beide kanten.
Als hij geen aandacht heeft voor z'n vrouw en wel voor porno, dan verzuim je niet alleen iets positiefs in je relatie te stoppen, maar in plaats daarvan stop je er rommel in.
Dan kun je verwachten dat het in bed ook weinig meer is dan een plicht, niet zo realistisch om dan enthousiastme te verwachten.
Geen kwestie van lekker puh, maar gewoon wat AHHK zegt: wat er niet is kun je ook niet geven.

Zeg vraagstelster, heb je de film fireproof al eens gezien naar aanleiding van het boek: de uitdaging van de liefde. Stephen en Alex Kendrick met Lawrence Kimbrough?
drj
@evantorisch

Helemaal mee eens!
Spatie
@evantorisch, mijn excuses!

Deze reactie is niet voor de vraagstelster, maar voor een deel van de mensen die hier een reactie hebben geplaatst.
Ik ben het er mee eens dat je maait wat je zaait. Het is ook absoluut fout als één van beide echtgenoten geen aandacht heeft voor de ander, porno kijkt of wat dan ook.
Maar beste mensen, het heeft geen enkele zin om hier te schrijven wat die man allemaal fout doet en moet veranderen. De vraagstelster kan daar niets mee! Moet zij nu tegen haar man gaan vertellen wat hij allemaal moet veranderen? Dat het niet aan haar ligt dat hij porno kijkt? Dat hij maait wat hij zaait? Wat heeft dat voor zin? Verwijten maken werkt niet, dat weten wij toch ook?
Je kunt de ander niet op commando veranderen. Wat echt het proberen waard is, is je eigen houding t.o.v. je man/vrouw te veranderen. Te vragen aan de ander, wat je kan veranderen in je eigen gedrag. Vaak verandert de ander dan ook zijn/haar houding.

Mevr. Rots heeft een heel wijs advies gegeven.
juni
groot gelijk als je dit niet meer wilt laten gebeuren...
in 2014 worden nog vrouwen geschopt en geslagen,als ze het niet fijn vinden,als hun man porno bekijkt,leest.

antw. van een ouderling,,hoe durft u iets van uw man te zeggen,u weet uw plaats niet
of
dit heeft zo moeten zijn
u zal onderworpen moeten zijn aan uw man!
of
of...ik geloof u niet,t,is zo,n keurige man.
of
zolang u iets van een ander zegt,bent u er een te ver!!!!of..of...of..

ik wil niks horen,
of wilt u aub uw attestatie opzeggen,wij willen zulke mensen niet in onze....
vergeet niet om bij elke zin hierboven, enorme klemtonen te gebruiken
die klemtonen zijn om te rillen
dit zijn en paar voorbeelden van de grote kruisdraag vrouwen,want..ze kunnen hun verhaal niet kwijt,de vrouw Moet haar mond houden,man doet wat hij wil.
fijn voor u,vragensteller,om geholpen te worden,zonder dwang en dreig.