Vroeg-christelijke kerk

drs. J. Hoekman / 2 reacties

Vraag

Graag zou ik mij wat verdiepen in de vroeg-christelijke kerk. Bestaan er bloemlezingen met primaire teksten van kerkvaders/patriarchen etc., eventueel kort ingeleid en van beknopt commentaar voorzien?

Antwoord

Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar Wilhelm Geerlings (Hrsg.) “Theologen der christlichen Antike” geeft een overzicht van verschillende kerkvaders. Of Jo Hermans “Kerkvaders en sacramenten”: een reeks bloemlezingen van oud-christelijke teksten in Nederlandse vertaling. Over Augustinus “Augustiniana Neerlandica” van o.a. Paul van Geest en J. van Oort, of “De status van de kerkvaders”, van P. Van Geest.

Ik richt me eigenlijk voornamelijk op Augustinus, dus misschien kun je die vraag beter stellen aan mensen die veel breder georiënteerd zijn zoals professor P. van Geest of prof. J. van Oort, die hebben veel meer en bredere kennis van zaken.

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
Van de Ark op Urk

Lees meer artikelen over:

oudvader
2 reacties
rotterdam
Evangelie-verkondiging in de eerste eeuwen - Michael Green - ISBN 90 6047 801 0 of 90 6064 351 8
emaildfj1atgmailpuntcom
Je kunt ook eens hier kijken:
http://www.christenen.net/het-leven-van-de-eerste-christenen/