Geloven jullie echt dat...

Ds. J.A. Mol / 4 reacties

Vraag

Geloven jullie echt dat God Adam en Eva geschapen heeft zoals het er staat en dat we allemaal van die twee afstammen? Nemen jullie alles uit de Bijbel letterlijk? Staat er ergens expliciet vermeld dat homoseksualiteit een zonde is? (en daarmee bedoel ik ook echt expliciet). Zit God in de natuur? Gaat iedereen naar de hemel? (dat zeggen mijn engelenkaarten namelijk). Was Jezus een mens?

Antwoord

Beste vriend(in),

Het valt me op dat je zonder enige vorm van inleiding verschillende vragen stelt. Vragen die niet met elkaar samenhangen. Vragen die stuk voor stuk uitgebreid zouden kunnen worden behandeld. Ik vraag mij af vanuit welk oogpunt je deze vragen stelt. Is dat nieuwsgierigheid naar het christelijk geloof? Of weet je de antwoorden wel, maar wil je ze nog eens zwart op wit hebben? Ik ga kort op de verschillende vragen in.

Schepping Adam en Eva en afstamming.

“Geloven jullie echt”…? Tussen haakjes: wie bedoel je met “jullie”? Maar goed: de Bijbel leert ons dat God Adam en Eva heeft geschapen. Adam werd eerst geschapen (Gen. 1:26 en 2:7). Eva werd gebouwd van een rib van Adam (Gen. 2:22). Alle mensen stammen van dit eerste paar af. Wij komen allemaal voort uit één bloed, uit één persoon (zie Hand. 17:26).

Bijbel: alles letterlijk nemen?

Moeten we alles uit de Bijbel letterlijk lezen? Hierbij is de vraag: wat bedoel je met “letterlijk”? Nou, zeg je, gewoon, zoals het er staat. Dan is het antwoord: nee. Er worden in de Bijbel veel beelden gebruikt. Bijvoorbeeld wanneer Jezus zegt: Ik ben de deur van de schapen (Joh. 10:7). Is Jezus dan letterlijk een deur? Nee, natuurlijk niet. Maar Jezus wil met het beeld van de deur ons iets leren. Alleen via de deur komen we in de stal. Zo kunnen wij bij God komen via Jezus.

Homoseksualiteit

Staat er ergens expliciet vermeld dat homoseksualiteit een zonde is? In de Bijbel komt niet een tekst voor die letterlijk zegt: homoseksualiteit is een zonde. Maar... het geheel van de Bijbel leert ons dat de praktijk van homoseksualiteit zonde is. Hiervoor zouden verschillende plaatsen aan te wijzen zijn. (Zie ook een eerder antwoord op Refoweb)

God in de natuur?

Wat bedoel je precies met deze vraag? Wij geloven dat God overal aanwezig is. En dat Hij de Schepper is van de natuur. Hij onderhoudt het leven. Ook dat leven van jou!

Gaat iedereen naar de hemel?

Dat zeggen jouw engelenkaarten. Nu heb ik niet veel verstand van engelenkaarten. Maar ik kan je wel dit zeggen: deze zijn niet te vertrouwen! Alléén het Woord van God, de Bijbel, daar kunnen we van op aan. Daar lezen we dat mensen worden -ja ook jij- opgeroepen tot geloof in Jezus. Wie in Jezus gelooft, Die komt in de hemel!

Was Jezus een mens?

Gelukkig wel! Ja, Jezus was ook een mens. Lees bijv. 2 Joh.:7. En omdat Hij mens geworden is, heeft Hij het weer goed kunnen maken tussen God en ons. Maar dan is wel één ding nodig. Wat dat is? Geloof in Hem. Vergeet dat niet. Als je Hem kent, dan ben je echt gelukkig!

Nogmaals, al deze vragen kunnen veel verder worden uitgewerkt. Stel je vragen gerust.

Hartelijke groet,
Kand. J.A. Mol

4 reacties
kram94
Vraagsteller,

Ik denk dat de Bijbel praktiserende homoseksualiteit afkeurt, zie Lev. 20:13:

"Wanneer een man met een andere man slaapt, zoals men met een vrouw slaapt, dan hebben zij beiden iets gruwelijks gedaan. Zij moeten zeker ter dood gebracht worden. Hun bloed rust op henzelf." (HSV)

Hier keurt de Bijbel de praktiseren van homofiele gevoelens af. Maar ik geloof zeker dat er mensen in de hemel zullen zijn die homofiele gevoelens hebben gehad en daar hun leven lang tegen gestreden hebben.
tamara87
Homoseksualiteit:

Misschien zit ik er compleet naast, dan hoor ik dat wel van onze Schepper als ik voor Hem moet verschijnen, of Hij zal me er van overtuigen door zijn Geest nu ik nog op aarde ben.
De Here heeft mij overigens een lange weg laten gaan met vragen over homoseksualiteit en de zondigheid daarvan (ben trouwens hetero). Ik had een zeer stellige afkeurende gesloten gedachtegang en mening hierover.

Wat ik hier wel over kan zeggen, en wat ik denk dat Hij me het afgelopen jaar heeft geleerd is dat homoseksualiteit inderdaad door de zondeval in de wereld is gekomen. Een man en een vrouw zijn gemaakt door God en passen bij elkaar, en in elkaar, een man en een vrouw kunnen samen kinderen krijgen, dat is ook niet voor niets. Bepaalde Bijbelgedeelten waar wat over 'homoseksualiteit' in staat staan vaker geschreven in een bepaalde context. Of God zich er inderdaad zondermeer tegen homoseksualiteit in uitspreekt is niet duidelijk en moet voorzichtig worden benaderd.

Ik weet in ieder geval zeker dat Jezus houdt van mensen, klein, groot, zwart, wit, vrouw, man, homo of hetero.
'Wij' als christenen moesten ons schamen, zo veroordelend en beoordelend hebben we ons woordje klaar over alles wat anders is en niet in de pas loopt.
Jezus is niet op aarde gekomen voor de mensen die al vroom en goed zijn, ook staat de Bijbel niet bepaald vol van geloofshelden maar van mensen met hun eigen fouten en tekortkomingen zoals ook wij die hebben.

Als er een stel is die inderdaad homoseksuele gevoelens heeft maar van de Heer houdt en voor hem wil leven waarom zou die bij de hemelpoort komen om te horen te krijgen dat ze daar niet in mogen.

Wij mensen zijn zondig, allemaal, roddel je, verwens je, misgun je, steel je, kijk je verlustigd naar een ander dan je eigen partner, lieg je enzovoorts? Er is er niet een die rechtvaardig is, maar je houd van de Heer, wat fijn, waarom zou jij dan bij de hemelpoort komen om te horen dat je daar niet in mag en met de homoseksuelen naar de hel moet?

Onzin, zo is God niet, daar staat dan wel weer heel de Bijbel mee vol!
Het kan zo zijn dat homoseksualiteit niet zo bedoeld is, uiteindelijk moeten we voort in deze gebroken wereld, we kunnen blijven muggenziften over alle verschillen en moeilijkheden of doen wat God van ons vraagt en Hem zoeken terwijl Hij te vinden is en je naaste liefhebben als jezelf. Laten we ons daar maar druk over maken dan al die zaken die er bij de hemelpoort toch niet toe doen.

God wil graag vele mensen bekeren, hoeveel homo's zullen zich geroepen voelen om te zoeken naar een God en een kerk waarvan ze alleen maar hebben gehoord dat daar geen ruimte voor ze is en ze niet goed genoeg zullen zijn. Nou ach, dan kunnen ze misschien naar een aantal pkn kerken kun je denken, nou fijn... We duwen homo’s dan dus recht de verdoemenis in, we staan Gods werk in de weg. Of denk jij dat je als hetero een streepje voor hebt en ‘makkelijker’ tot bekering zou kunnen komen?

Waar denk je dat je wat over te horen krijgt als je voor God verschijnt;

het feit dat je ongastvrij bent geweest tegenover mensen die 'anders' waren en ze hebt ver en beoordeeld en mensen hebt weggehouden van het Evangelie door je afwijzende houding?

of

het feit dat je van Jezus hield en dat uitdroeg naar je omgeving waardoor je een voorbeeld bent geweest voor wellicht een ongelovige (homo) die daardoor niet tegen een muur aanliep van onbegrip en veroordeling maar recht in de armen van onze lieve Heer met een kerkgemeente die was ter opbouw, bloei en ondersteuning?

Kortom, wat is nou onze christelijke plicht? Bid er maar voor dat God zijn wijsheid aan je toont dat moet ik ook dagelijks doen.
Wij moeten ons schamen, ik moet me schamen, hoe durven we met al onze zonden en tekortkomingen, wat een geestelijke armoede, ook ik.

Gods zegen,
tamara87
Ik bedoel natuurlijk niet dat homo's de verdoemenis in worden geduwd doordat ze naar een pkn zouden gaan hè!
refoweb
Voor een discussie over homoseksualiteit verwijzen we graag naar http://forum.refoweb.nl. De vragenrubriek is niet de aangewezen plaats daarvoor.