Preekregelaar

Ds. R.H. Kieskamp / 3 reacties

Vraag

Ik merk dat in onze gemeente vaak predikanten uitgenodigd worden die onze preekregelaar zelf graag hoort (de preekregelaar zit niet in de kerkenraad). Sommige predikanten horen wij echter nooit of zelden, wat ik persoonlijk erg jammer vind. Het zijn meestal dezelfde predikanten die uitgenodigd worden. Soms hoor ik op vakantie wel eens predikanten die ik thuis ook wel eens graag zou willen horen, omdat zij het net wat duidelijker kunnen uitleggen bijvoorbeeld. Uit gesprek met andere gemeenteleden heb ik begrepen dat meerdere gemeenteleden het jammer vinden dat sommige predikanten nooit/zelden bij ons uitgenodigd worden. Mag je hier als gemeente iets over zeggen?

Antwoord

Het vragen van predikanten om voor te gaan is een verantwoordelijkheid van de kerkenraad, die hierin gemachtigd is door de gemeente die haar in het ambt heeft verkozen. Heeft de kerkenraad het uitbesteed aan een preekregelaar, dan blijft de kerkenraad toch verantwoordelijk. Uiteraard zal die preekregelaar daarin een eigen stukje ruimte ontvangen in de keuze van de te vragen predikanten. Als er behoefte is aan een iets grotere keuze dan kan de kerkenraad daar op aangesproken te worden, die dat met de preekregelaar doorspreekt. Er is niets op tegen dat gemeenteleden hierover, gegrond op goede motieven, wensen aan de kerkenraad doorgeven. Wel dient de eigen verantwoordelijkheid van de kerkenraad hierin beseft en gerespecteerd te worden. Overigens zal een wijze kerkenraad elke verstandige suggestie in welwillende overweging nemen.

Lees meer artikelen over:

kerkenraadpredikantpreek
3 reacties
pannenkoek
Dat is jammer, en zijn zoveel fijne predikanten.
Toen wij vacant waren mochten álle predikanten voorgaan, en werden ze allemaal uitgenodigd. Ivm de geografische ligging kwam er helaas maar een handje vol.
Catherine
Jarenlang werd dit door de scriba geregeld bij ons in de kerk, later door één van de andere broeders k.r. die gepensioneerd was en dus tijd over had.
Min of meer geruisloos was dit echter overgegaan naar een gemeentelid. Ik wist daar niets van, of het is mij geheel ontgaan.
Ik vond dat een beetje raar.
Ook toen ik diegene sprak en hij mij vertelde dat hij volgens een lijstje ging. Dus kan ds A niet, dan maar ds B. De ambtsbroeder die het jarenlang geregeld had, liet heel andere predikanten komen. Ik zit in een kerk waar de keuze nogal ruim is, van links naar rechts zogezegd.
Ik vind het niet kunnen. Dat is mijn mening. Ik vind dit echt een taak van de k.r. Zij beroepen toch ook een dominee?
Autumn
Bij ons in de gemeente is het ook een gemeentelid die de preekroosters maakt en de predikanten vraagt om te komen preken. Volgens mij gaat het wel in overleg met de k.r.
Catherine, bij ons wordt een dominee altijd beroepen in nauw overleg met de gemeente, er is dan zelfs een aparte 'commissie' van gemeenteleden die samen met een aantal k.r-leden daarmee bezig is. Doet bij jullie alleen de kerkenraad dat, zonder overleg met gemeente? Ben benieuwd.