Bevrijd van onreine geest

prof. dr. M.J. Paul / 5 reacties

Vraag

Wie kan mij overtuigen, op bijbelse gronden, dat het onderstaande door de Geest van God gedaan wordt, als zegen voor de persoon. Een persoon wordt door een pastor gezegend. Met als gevolg dat deze begint te schokken, beven en trillen en ‘bewusteloos’ op de grond valt en zo enige tijd blijft liggen. Dit alles onder een oorverdovend getrommel, muziek en zang. Dan wordt verteld dat Gods Geest op deze manier die persoon bevrijdt van een onreine geest die in hem woont.

Antwoord

Beste vraagsteller,
In christelijke kringen worden allerlei zaken gedaan in de naam van God. De Bijbel geeft aan dat we niet iedere persoon moeten geloven en ook dat bijzondere verschijnselen getoetst moeten worden. Hier wordt geen naam van een pastor of kerk genoemd, zodat het niet mogelijk is om leer of leven te beoordelen. Het getrommel, de muziek en de zang laat ik even buiten beschouwing, omdat deze uitingen per cultuur nogal verschillen. Sommige allochtonen vinden ons orgel soms ook ‘oorverdovend’.

Wanneer Gods Geest werkt, kan dat in stilte, maar in de voorbeelden in 1 Samuël 10:5-11 en 19:20-24 (het profeteren van Saul en anderen) worden vreemde verschijnselen genoemd. We moeten daarom niet te snel veroordelen, maar grondig onderzoeken.

Ook blijkt bij bevrijding van demonische machten dat mensen geweldig aangevallen kunnen worden. In Markus 1:26 gaat de bevrijding gepaard met stuiptrekken. Bij de bevrijding van de maanzieke jongen klinkt geschreeuw en laat de geest de jongen stuiptrekken. Daarna ligt de jongen als een dode op de grond, zodat velen denken dat hij gestorven is (Markus 9:26-27). Uit de verschijnselen zelf is daarom niet erg veel op te maken.

De duivel imiteert allerlei verschijnselen, en het is uit veel voorbeelden bekend dat door handoplegging verkeerde krachten overgedragen kunnen worden. Het is daarom op zich mogelijk dat de gebeurtenis in de vraag een verkeerde achtergrond heeft.

Paulus geeft in 1 Thessalonicenzen 5:19-21 de volgende raad: ‘Blus de Geest niet uit. Veracht de profetieën niet. Beproef alle dingen, behoud het goede’. Als de Geest werkt, kan dat – voor ons – vreemde gevolgen hebben. We moeten niet te snel uiterlijke verschijnselen veroordelen. Het is des te meer van belang om te toetsen of het werkelijk om het werk van de Geest gaat. Daarvoor is in dit geval nodig: kennis van de geestelijke overtuiging van de pastor en zijn kerk, en tevens van de geestelijke uitwerking bij de persoon die bevrijd is. Welke geestelijke vruchten worden hierna in zijn leven zichtbaar? Zie voor het onderscheid Galaten 5:17-22. Op grond van al deze facetten is het mogelijk tot een bijbelse beoordeling te komen.

M.J. Paul

Lees meer artikelen over:

demonengebedsgenezing
5 reacties
Ruben92
Goede vraag en een heel goed Bijbels antwoord!! Mijn complimenten. We moeten alles goed onderzoeken want er zijn veel demonische machten op deze wereld. Ik vraag me eigenlijk nu wel af of in de Bijbel ook wordt gesproken over dat de duivel dat soort dingen imiteert? Zouden er voorbeelden zijn in de Bijbel zoals in Markus 9:26-27 alleen waar de duivel dat imiteert, of voorbeelden van handoplegging wat puur bedrog is?
AHHK76
* De dienaren van Farao deden na wat Mozes deed, dat zijn staf een slang werd, enz.
* in Handelingen 8 vanaf vers 9 staat over Simon de tovenaar die de apostelen na wilde doen
* Mattheüs 7: 22 en 23 : Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Maar er staat ook iets anders in de BIJBEL:
Markus: 9 38 en 39 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastig van Mij kwalijk zal kunnen spreken.
Ruben92
@AHHK76 Heel erg bedankt voor je reactie! Natuurlijk de dienaren van Farao, stom helemaal vergeten! Markus 9:38-39 is een hele mooie tekst en bevestigt in zekere zin het antwoord van prof. dr. M.J. Paul.

Nogmaals heel erg bedankt voor je uiteenzetting en antwoord op mijn reactie. Waardeer ik enorm.
AHHK76
Beste Ruben92, Graag gedaan en ik vond jouw vraag echt niet dom hoor!
We zijn hier om van elkaar te leren...
Daarbij komt dat het heel moeilijk kan zijn om te onderscheiden wat goed en fout is. Dat zie je maar bij Simon de Tovenaar, er staat dat hij ook geloofde. Dat gebeurt nog in deze tijd dat mensen de naam van God in de mond nemen en dan dingen doen, die God echt niet goed vindt...
Ruben92
@AHHK76, Gelukkig maar!
Ja amen! We moeten inderdaad zelf ook alles toetsen en waakzaam zijn wat we toelaten!