Maagbacterie

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb wat vragen i.v.m. de maagbacterie. Ik ken iemand die dat heeft, maar die weigert zich te laten behandelen. Wat zijn de gevolgen? Het is een vrouw van 39, 1,76 lang en ze weegt nog maar 57 kg. Ze zou een kuur van maagpillen en antibiotica moeten volgen, maar heeft dat dus niet gedaan. Haar eiwitten zijn te laag en vitamine B12 is eveneens heel erg laag. Ze is ook om de haverklap ziek, slaapt heel slecht en eten lukt niet goed. Zelfs drinken doet pijn aan haar slokdarm.

Antwoord

Zo te lezen is het wat complexer. Wat de maagbacterie betreft: het gaat dan om de Helicobacter Pylori. Veel mensen dragen deze bij zich, sommigen krijgen er maagklachten van. Veel mensen met maagklachten hebben de bacterie niet, om het maar ingewikkeld te maken.

Het feit dat de vrouw getest is op de bacterie zal wel inhouden dat ze ook maagklachten heeft, anders heeft testen namelijk geen enkele zin. De maagklachten zouden kunnen verdwijnen met de kuur, maar niet altijd  gebeurt dat. Zoals hiervoor geschreven: je kunt ook maagklachten hebben zonder de bacterie.

Verder lees ik over vitamine B 12 en over een laag eiwit en over slecht slapen, waar ik verder niets over kan zeggen.

Concreet antwoord: wanneer de maagklachten van de bacterie komen, zal niet aanpakken van de bacterie kunnen inhouden dat de maagklachten blijven aanhouden, maar zelfs dat is iets te stellig gezegd, want niet iedereen met de bacterie heeft altijd maagklachten. Behandelen is wel een goede poging waard, nog afgezien van het feit of daarmee alles is opgelost.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

maagslokdarm