Vertaling Het Boek

Ds. R. Kok / Geen reacties

Vraag

Is een makkelijkere uitgave van de Bijbel, zoals Het Boek, nou echt zo fout? Als je de Bijbel niet begrijpt kan bijvoorbeeld Het Boek je erg helpen! Ik snap wel dat het dan te gemakkelijk wordt gemaakt, maar erbij hebben kan toch geen kwaad?

Antwoord

Eigenlijk is Het Boek geen Bijbel. Het is een vrije weergave, een parafrase van de Bijbel. En dan ook nog een die op diverse plaatsen niet betrouwbaar is. Er staan dwalingen in en bepaalde kernbegrippen zijn weg-vertaald.

Als hulpmiddel bij het lezen van de Bijbel zijn er betere verklaringen. Het grote gevaar van Het Boek is dat het in de praktijk bij velen de Bijbel vervangt. Dat wordt ook nog bevorderd door de uitgave van de Parallelbijbel, waarin Het Boek staat afgedrukt naast de Statenvertaling.

Wil je er meer van weten dan kun je goed terecht in een boekje van drs. I. A. Kole: "Als je de Bijbel leest...".

Ds. R. Kok

Lees meer artikelen over:

bijbelvertalingen