Uniformbroek

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag een dominee van de Gereformeerde Gemeente. Sinds kort ben ik aangenomen in het ziekenhuis als facilitair medewerkster. Dit houdt in, schoonmaken op de afdelingen, ziekenhuiskamers schoonmaken, helpen bij de beddenploeg, helpen in de afwaskeuken, zalen schoonmaken enz. In het ziekenhuis is het verplicht om een uniform te dragen. Mijn vraag aan u is, mag ik bij dit soort werkzaamheden een uniformbroek aan? Ik ben heel bang dat ik hiermee (als ik een broek aan doe) Gods gebod overtreed en mijn belijdenis niet serieus neemt.

Antwoord

1 reactie
Justin
Beste 'reageerders': blijkbaar is de vragenstelster nog niet zover gegroeid in haar inzicht in Gods wil. En heeft ze liefdevolle uitleg nodig!
Idd gaat het hier over tradities met een kleine t. Kollosensen 2 spreekt hier ook over. Hier heb ik me opnieuw verbaasd over de toepasbaarheid van de Bijbel in alle tijden. Het gaat daar over het drukmaken over 'dingen des mensen', ik denk dat je dat ook kunt lezen als de tradities die we hier in refoland hebben, maar die niet duidelijk bijbels zijn. Er staat ook bij dat die tradities door mensen worden voorgeschreven, mensen die denken daarmee 'wijs' te zijn, maar hiermee Gods wijsheid missen. Voor mij is dit zo waar! Allerlei deskundigen schrijven over gebruik van broek, legging, enz.. Maar God schreef zijn woord niet alleen voor refoland, maar voor alle culturen! En dus spreekt Hij niet over deze kleine tradities. Omdat ze blijkbaar niet belangrijk genoeg zijn. Dit gaf mij inzicht en rust. Ook ik ben opgegroeid met het idee 'een broek is tegen Gods wil'. Maar de bijbel en God zelf vragen om ons hart, bekering en de vruchten. Ik draag nog steeds graag een rok hoor, voel me er best in thuis. Als ik in Afrika zou zijn, zou ik het heerlijk vinden zo'n lange rok te dragen van Afrikaanse stof. Maar voor mijn werk in het ziekenhuis draag ik ook gewoon een broek. Ook fijn, want ik kom zo'n 50x per dag in een wachtkamer. Het is prettig dat dan niet steeds de mannen naar mijn benen kunnen kijken. Maar ook draag ik nu graag een legging (met rok van normale lengte ;-)), dat vind ik gekleed en netjes. Tradities dus.......ik denk dat God ons de ruimte laat daar naar geweten invulling aan te geven. Niets is dus 'beter en christelijker' dan de ander. Ik denk dat het om je hart, je innerlijke instelling gaat. Waarom draag je een rok/broek? Wil je graag eerbaar (dat is niet ouderwets! maar evengoed fleurig, leuk, bij de tijd) gekleed zijn? Heb je daarom in je werk een broek nodig. Prima! Ik denk dat God je die ruimte geeft!