Pijn kwijt in popmuziek

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Al vanaf mijn 15e luister ik naar popmuziek. Ik werd hierin beinvloed door zussen en naaste omgeving. Aan het begin voelde ik me er nog schuldig onder, maar dat is helemaal verdwenen. Inmiddels ben ik 20 en luister ik nog steeds veel radio. Ik weet verstandelijk dat ik hierin fout zit, maar die muziek geeft me zo'n ontzettend fijn gevoel. De tekst is treffend en precies met de juiste melodie erin. Het maakt vaak veel bij me los. Via die muziek kan ik veel kwijt. Veel pijn en angst en nog meer... Naast dit gedrag luister ik ook zeker veel koor- en samenzang. En ja: ook daarin kan ik veel kwijt. Het rare is dat het elkaar afwisselt. Ik kan het gerust allebei op dezelfde avond luisteren. Inmiddels volg ik belijdeniscatechesatie. Ik wil er zo graag vanaf, juist omdat ik merk dat het me verwijdert van God. Aan de andere kant kost me het zo ontzettend veel moeite. Ik heb veel pijn gekend in bepaalde dingen en kon die pijn kwijt in popmuziek. Daarvan 'afkicken' kan daarom zware inspanning kosten. Wel wil ik er vanaf zijn voordat ik trouw en een gezin mag stichten. Ik wil niet dat mijn kinderen hiernaar gaan luisteren, omdat ik weet hoe ver verwijderd je ermee van God kan raken. Alleen kan ik zelf niet meer terug... En nu?

Antwoord

Je kunt zelf ook niet terug! Dat is nu het wonder van Die opzoekende God van ons. Wie geeft je nu die last die je draagt en waarom? Belijdt je zonden voor God! Bekeer je van je verkeerde weg (Hand. 2:38) en vraag de Heere Jezus of Hij je leven wil gaan leiden, of Hij (o.a.) je muzieksmaak wil gaan veranderen.

Dit is de weg van de Schriften: Je naar Hem uitstrekken. Al onze ‘oppoets-werken’ zijn gedoemd te mislukken. Zonder de Heere Jezus kun je niets! Lees aandachtig het hieronderstaande Bijbelgedeelte: de Heere Jezus is daar Zelf aan het Woord! Maar liefst elf keer spreekt Hij: “Mij!” En vijf keer “Ik!” En wat is nu de teneur van het hele gedeelte? Lees het Woord van God! Geloof het Woord van God! Gehoorzaam het Woord van God! Doe wat er staat! En je ontvangt wat er staat!

“Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman. Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage. Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb. Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft. Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen. Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. Indien gij in Mij blijft, en Mijn woorden in u blijven, zo wat gij wilt, zult gij begeren, en het zal u geschieden. Hierin is Mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht draagt; en gij zult Mijn discipelen zijn” (Johannes 15).

Koos de Jong, ex-DJ

Lees meer artikelen over:

muziekpopmuziek
1 reactie
Cloudsadmirer
Wat een herkenbare vraag zeg! Ik had hem een paar jaar geleden zelf kunnen stellen!

Beste vraagsteller: het antwoord vind ik heel waardevol en ik wil er nog wat aan toevoegen: elke keer als je de radio aan heb probeer je te bedenken dat je op dat moment God verdriet doet! En schrik ook niet als je over een poosje weer een 'terugval' heb! Maar niet aan toegeven!

Ik heb de knop van mijn (auto)radio altijd standaart op radio 1 en heb mezelf verboden aan de knop te draaien. Radio 1 is een nieuwszender en draaien 2 nummertjes per uur geloof ik, dan zet je hem UIT. En echt UITZETTEN want je zal zien dat ze dan de beste nummers laten horen!

En bedenk: ook in het geloofsleven is het met vallen en opstaan! God moet je vasthouden want zelf kunnen we het echt niet!

TIP: heb je weleens de popmuziek-jongerenavond van stichting JIJ-daar gehoord?