Ouders niet eens met kerkkeuze

Ds. A. de Lange / 6 reacties

Vraag

Sinds een maand heb ik (25) goede contacten met een jongen (30) en hebben we allebei serieuze gevoelens hierbij. Het klikt van beide kanten. Nu zitten we wat betreft het geloof niet op een lijn. Hij accepteert het geloof waar ik voor sta en heeft te kennen gegeven lid te willen worden bij de Hersteld Hervormde Kerk, waar ik lid van ben. Hij is lid van de Nederlands Gereformeerde Kerk. Nu blijkt dat zijn ouders dat niet accepteren. Zij hechten veel waarde aan geloofszaken en accepteren niet dat hij met mij omgaat en ook nog eens van kerk wil gaan veranderen. Hoe kan ik hier mee omgaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Jullie hebben sinds een maand omgang en zitten nog wat in de verkenningsfase. Goed dat jullie over zaken doorpraten en jullie kerkelijk verschil onder ogen zien.

Een verschillende kerkelijke achtergrond als je samen een stel gaat vormen hoeft geen bezwaar te zijn, maar het kan ook best een probleem opwerpen. Is het niet nu direct, dan soms later. Kerkelijk denken, kerkgevoel, kerkgewoonten zitten bij ons soms toch tamelijk diep ingesleten en wij hangen er meer aan dan we (willen) weten. Afgezien daarvan zijn er natuurlijk bepaalde verschillen tussen kerkverbanden/gemeenten, die inhoudelijk van betekenis zijn.

Samen lijken jullie er wel uit te komen. Dat klinkt positief. Maar ik zou jullie willen aanmoedigen om er niet tè makkelijk over te doen. Ga maar eens een poosje langer mee naar elkaars thuisgemeente. En heb het er met elkaar over hoe jullie met de Bijbel omgaan en hoe jullie de prediking van beide gemeenten beluisteren. En zijn jullie echt ook geestelijk één, of heb je gewoon sterke gevoelens voor elkaar en probeer je de kerkelijke verschillen vooreerst maar te parkeren? Voor jou lijkt het eenvoudig: je vriend wil wel met jou mee. Maar kan hij zijn vlotte toezegging dat hij lid wil worden bij de Hersteld Hervormde Kerk ook op termijn van harte inhoud blijven geven? Het zou mooi zijn, als het zo is, maar ga er niet te vlot van uit.

En dan jullie ouders, of in dit geval met name die van je vriend. Ik kan me voorstellen dat zij hun zoon liever in hun eigen kerkverband zien blijven en dat ze zich niet meteen achter het voornemen van hun zoon scharen om vanuit de relatie met jou naar jouw kerkverband over te gaan. Dat hoef je ze beslist niet kwalijk te nemen.

Ik hoor trouwens niet over jouw ouders. Ik kan dat niet inschatten, maar het is mogelijk dat zij er ook heel sterk op staan dat jij Hersteld Hervormd blijft. En misschien is jouw uitgangspunt heel duidelijk: ik verander in ieder geval niet van kerk. En het zou kunnen dat je vriend degene is die overstag gegaan is. Het zou kunnen dat zijn ouders het gevoel hebben dat hij zich laat inpakken. En dat ze hier nogal sterk op reageren. Stel dat het zo is, dan is hun reactie nog begrijpelijker.

Hoe het zij, jullie zijn 25 en je vriend is zelfs 30. Dat is geen leeftijd meer waarop je je beslissingen hoeft te laten afhangen van de mening van je ouders. Tenzij het zo zou zijn dat je vriend in heel wat zaken eigenlijk niet goed zelfstandig beslissingen kan nemen en onder blijvende voogdij van zijn ouders moet verkeren, maar dat neem ik niet aan.

Eert uw vader en uw moeder betekent echt wel wat voor een kind, ook al word je volwassen. Het houdt zeker in, dat je het wijze advies van ouders wilt horen en laat meewegen. Maar volwassen geworden heb je ook het recht en de opdracht om voor Gods aangezicht zelf je weg te gaan. En ouders zijn gehouden hun volwassen kinderen een stuk zelfstandigheid te gunnen.

Je vraag is: hoe kan ik hiermee omgaan? Ik denk dat jij hier niet degene in bent die handelend moet optreden. De vraag is vooral welke positie je vriend in wil nemen. Misschien is dat wel het grote probleem, dat je vriend het lastig vindt om positie te bepalen. Hij wil zowel jou als je ouders een plezier doen. Maar op kerkelijk gebied gaat dat in dit geval niet lukken.

Samenvattend: Overweeg samen of je echt alles goed en lang genoeg overwogen hebt, om nu al toe te zijn aan een definitieve keuze voor jullie kerkelijke toekomst. Maak naar jullie ouders toe duidelijk dat jullie in de toekomst samen naar één kerk wilt gaan, als jullie relatie in stand blijft. En vraag van hen om jullie daar de ruimte in te geven die je nodig hebt. Als ze je die ruimte niet graag geven, zul je ze toch mogen nemen.
Bewaar de liefde naar jullie ouders. En ga geen ruzie maken, want daar wordt alleen het vlees maar mee gediend.

Dordrecht,
Ds. A. de Lange

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

kerkkeuzeoudersouders eren
6 reacties
mortlach
Poe, een man(!) van 30 die de oren nog laat hangen naar de ouders? Op een gegeven moment moet je ook gewoon tegen je ouders kunnen zeggen "Pap, mam, met alle respect, ik weet dat jullie het beste met me voor hebben, maar in dit geval hebben jullie hier gewoon niets over te zeggen."
mieptruus
Mee eens Mortlach. Ik begrijp de onrust van ouders. Maar hoe moet dat zijn voor ouders uit een een nog strengere leer als hun kinderen naar een iets lichtere kerk gaan? Het eind is dan zoek.

Deze mensen zijn al volwassen. Wees eerlijk naar je ouders, meer kan je niet doen....
erishoop
wat een diep trieste zaak
deze jonge mensen worden worden meegetrokken in een duivelse materie
deze ouders ( net als vele meer )moeten toch beter weten
helaas dient men de duivel met z'n egoistische praktijken,want het duivelse egoisme is openlijk meegaan en in de praktijk van het leven de kerkelijke verdeeldheid nog meer aanwakkeren
voor alle jongeren die deze situatie kennen
het gaat om GOD
het gaat om JEZUS
het gaat om u VERLOSSER
zoek en gij zult vinden, bid en u zal gegeven worden
onderzoek alles en behoud het goede

ik ken ze in mijn eigen omgeving
die gelijke of haast gelijke situatie 's kennen en een keuze maakte voor het trouwen die ze nog steeds waarmaken

ouders die dit lezen.. het gras bij de buren lijkt vaak groener... schreeuw niet onderzoek het en gij zult weten dat er malse spijse is,overal het zij 30 of 100 voudig
doe niet aan de duivelse praktijken mee om anders kerkende op voorhand te veroordelen
nergens buiten nederland is er zo veel verdeeldheid
overal in en buiten nederland gaat het om 1 GOD
en in u hart als er 1 GOD is dan valt alles weg
nederlands hervormd
hersteld hervormd
nederlands gereformeerd
oud gereformeerd
enz

en dan blijft er over
1 KERK
1 GOD
1 VERLOSSER
1 LIEFDE

DE ALGEMENE CHRISTELIJKE KERK
mieptruus
Erishoop:
Juistum!!!
levensbron
vragensteller,

Helemaal met de Ds eens,
Maar je kunt het niet iedereen naar de zin maken.

Het is al heel erg fijn en belangrijk ook voor later als jullie kinderen hopen te krijgen, dat jullie er samen uit komen en op een lijn zitten.
Jullie zijn volwassen mensen die vast niet lang zullen wachten met trouwen.
Ik ben het met alle reactie s eens.

Er is maar één God, één Middelaar.
Vielen kerkmuren maar eens weg.

Toch begrijp ik je wel hoor, als je er in zit, valt het allemaal niet mee.
Ik vind het erg voor jou dat je a.s. schoonouders je nu al nu accepteren, op grond waarvan?(kerk??????????) Verkeerd argument voor een christen.
Ze kennen je amper(maand verkering)

Heel veel sterkte en Gods zegen hierover toegewenst.
Ga maar samen met je vriend in gebed hierover.
Wees Hem alleen maar gehoorzaam, luister naar Zijn stem.
Positivo
Lieve / beste vragenstelster, ik lees dit met stijgende verbazing. Je hebt sinds kort ('n maand) verkering met een jongen en nu al gaat de vraag over NGK of HHK! Moet je niet met hele andere zaken bezig zijn dan met de vraag 'wordt 't jouw kerk (of die van je ouders) of mijn kerk?'.
Zoek samen je eigen weg. Ga naar een evangelische kerk, bezoek 'n wat 'zwaardere' kerk, ga naar elkaars kerk en kijk waar jullie je samen thuis voelen. Beoordeel dit niet op basis van wat je ouders denken, maar neem een zelfstandige beslissing. De komende kerstperiode is een goede periode om wat kerken uit te testen. By the way: jullie zijn van harte welkom in De Meerkerk (www.meerkerk.nl). Mocht je toevallig in de buurt wonen.