Twijfels over eigen gevoel

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Sinds twee maanden heb ik een relatie met een heel lieve jongen. Hij houdt heel veel van mij, daar heb ik geen twijfels over. Wel heb ik twijfels over mijn eigen gevoel. Hij geeft al zeker vier maanden veel om mij, maar bij mij heeft dat wel even geduurd. Ik wist niet goed of ik wel echt verliefd op hem was of echt veel van hem hield, maar uiteindelijk zijn we toch een relatie begonnen. Ik weet zeker dat dit ook door God geleid is, omdat ik God heb gebeden of het wel de juiste jongen was en daar verschillende keren bevestiging op gekregen heb (als ik twijfelde of mijn vriend wel serieus genoeg zou zijn, en bad of God me wijsheid wilde geven, had ik die dag erna een heel mooi gesprek over geloven). Nu is het zo dat ik heel veel twijfel, ook over andere dingen. Hier zit ik al voor in therapie. Nu weet ik niet goed of mijn twijfels over mijn relatie ook hiermee te maken hebben, of gaan over dat ik niet genoeg van hem houdt. Vaak voel ik helemaal niets als ik bij hem ben. Hij voelt meer als een goede vriend, maar niet als mijn grote liefde waar ik helemaal voor wil gaan en mee wil trouwen. Nu is dit ook wat hoog gegrepen misschien (de komende drie jaar trouwen we toch nog niet, i.v.m. studie), maar ik zit er wel mee. Vaak erger ik me aan dingen van hem en vind ik het moeilijk de leuke dingen in hem te zien. Soms weet ik niet eens meer waarom ik ook alweer een relatie met hem begonnen ben. Verder heeft hij echt veel goede dingen, maar ik vraag me af of ik wel echt gek op hem ben. Het voelt altijd wel heel goed, maar het is hem ‘net niet’ ofzo. Als we knuffelen heb ik dit gevoel ook. Dan voel ik me heel veilig en vertrouwd en fijn, maar toch knaagt er ergens iets. Soms voel ik me juist weer helemaal blij en gelukkig met hem, maar vaak mis ik ook het vrijgezellenleven wel. Dat ik nergens aan vast zit en denk dat ik later wel een ander tegenkom waar ik veel zekerder van ben. Misschien ben ik er ook gewoon nog niet aan toe. En het is ook zo dat ik eigenlijk mijn handenvol heb aan mezelf en dit er helemaal niet bij kan hebben (ik ga er veel over piekeren). Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat je moet doen? Kort en krachtig: praten. Praten met je vriend over al je twijfels en gevoelens. Je hebt een relatie om uit te zoeken of je bij elkaar past en met elkaar (op de duur) je leven wilt gaan delen. Praten met je therapeut over je twijfels in houding en gedrag, want waarom volg je anders therapie?

Succes gewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

twijfel
3 reacties
Lelietje
ZO herkenbaar! Zou mijn vraag kunnen zijn. En ik weet ook niet wat ik dan moet. En ja, praten doe ik wel, maar ik heb niet echt het idee dat dat nu voor mezelf veel oplost ofzo... Sterkte !
John61
Vraagsteller, je schrijft: "Vaak voel ik helemaal niets als ik bij hem ben". Even met de voeten terug op aarde: voortdurend iets voelen bij je grote liefde bestaat helemaal niet, er zijn nog zoveel andere zaken die onze aandacht vragen. En je hebt er ook niet altijd de energie voor. Leg de lat daarom niet te hoog, perfectie en altijd een gelukzalig gevoel bij je partner (of je partner bij jou) zul je op deze aarde niet aantreffen. Jezelf kunnen zijn, je meestal veilig, gewaardeerd en geliefd voelen en de ander ook bij jou, zijn belangrijke kenmerken voor "de ware".
altijdwat
Vraagsteller, voor mij ook zo herkenbaar..ik heb gisteren ook al iemand gewezen op de eerdere vraag over 'onveilige hechting' die pas gesteld is. Het antwoord wat erbij stond herkende ik ook heel veel in terug, vooral op het vlak van relaties.. Omdat je zegt ook therapie te volgen zou het kunnen dat als je dat antwoord leest je een beetje kan plaatsen wat er gebeurd met je in deze relatie. Sterkte en succes, op weg naar je herstel:-)!