Geheim tegenover vriendin

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik ben een christelijke jongen van 16 en ik heb een probleem. Ik heb sinds 4 maanden verkering met een geweldig meisje waar ik echt veel van houd. Ik wil alles voor haar doen om haar gelukkig te maken. Maar hier is het probleem: ik heb de laatste tijd erg veel met homogevoelens te kampen. Ook al voordat ik verkering had, maar het doet me zoveel pijn. Niet alleen de angst dat ze erachter zou komen, maar ook het idee hoeveel pijn ik haar zou doen met dit. Ik schaam me verschrikkelijk en ik snap niet dat ik het nog aandurf om überhaupt met haar te praten of bij haar te zijn. Het voelt gewoon zo slecht en wrang! Daarnaast probeer ik te bidden en God om hulp te vragen voor dit probleem. Ik weet dat God me kan helpen, dit heeft Hij al vaker gedaan (bij bijvoorbeeld toetsen e.d.), maar het blijft maar door gaan. Ik denk elke keer bij zelfbevrediging of fantasieën dat God me nu wel zal straffen met iets als de dood, want ik blijf maar doorgaan met deze dingen. Er zijn dus drie problemen: het 'geheim' tegenover mijn vriendin, het 'negeren' van Gods barmhartige waarschuwingen en het kampen met de homogevoelens. Ik ben ten einde raad. Willen jullie mij hier a.u.b. mee helpen.

Antwoord

Beste vragensteller, wat fijn dat je je via Refoweb uit!  Over zo’n tere kwestie als je identiteit en je intimiteit. Graag zou ik dit met je onder vier ogen bespreken. Maar dat gaat nu helaas niet. Daarom wil ik zo proberen je  te helpen. Maar het zijn zulke persoonlijke dingen dat ik het moeilijk vind om alles op te schrijven.

Dank voor je openheid. Je bent nog jong en je kreeg een fijne relatie met een meisje. Maar toen verhevigden zich de gevoelens tot het mannelijke geslacht. Dan denk je algauw: ben ik dan toch homo?! Dat wil je niet. Maar áls het zo zou zijn, dan mag je je eigen geaardheid jezelf nooit kwalijk nemen! Je moet er voor oppassen een hekel aan jezelf te krijgen. Dat maakt de problematiek namelijk alleen maar erger.

Er zijn natuurlijk wel dingen waarmee je in het reine moet komen. Ik probeer ze op een rijtje te zetten. Die zelfbevrediging waarmee je maar doorgaat, hoeft niet verkeerd te zijn. Je bent 16 jaar en in ontwikkeling naar de volwassenheid, ook seksueel. Daarbij hoort ook het experiment van de zelfbevrediging. Dat is  bij vrijwel alle opgroeiende jongeren zo. Maar dat houdt op als er een gezonde man-vrouw-relatie ontstaat.  Masturbatie is dus op een bepaalde manier ‘normaal’, maar laat het geen ‘norm’ worden voor je seksuele identiteit  en leven. Want je kunt er wel in zondigen. Belangrijke vraag is als je het ‘met-je-zelf-doet’ of je daarbij nergens anders aan denkt dan aan jezelf; of aan je vriendin; of aan een andere (jonge) man? Probeer daar eens antwoord op te geven, eerlijk voor de Heere en jezelf. Zelfbevrediging op zichzelf hoeft niet  te betekenen dat je op hetzelfde geslacht ‘valt’.

Zucht maar tot en om de Heere en Zijn bijstand en zie in vertrouwen hoe Hij je leven verder laat ontwikkelen. Mocht je toch een homo-identiteit hebben, dan zul je op een bepaald moment wel open kaart met je vriendin moeten spelen. Ik weet niet hoe sterk jullie relatie is en hoe zij er in staat qua karakter, maar je kunt in je vriendin ook een heel trouwe hulp hebben/krijgen in de strijd tegen jouw probleem. Het zou bijzonder mooi zijn als God daar Zijn zegen over zou willen geven en jullie een heel gelukkig stel werden! En als jij zo worstelt met deze problematiek en tot de Heere vlucht, dan geldt dat mooie psalmvers voor voor jou. Van God wordt gezongen in Psalm 103: Hij straft ons, maar naar onze zonden niet!” God vindt niet in wraak Zijn lust. Dan zouden we allemaal eeuwig moeten omkomen. Maar Hij gedenkt in gunst aan zondaren. Om Jezus’ wil. Ik bid voor je dat jij je in Hem mag (leren) verblijden! Sterkte en ondersteuning!

Groet,
Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

geaardheidgeheim