Ferritine

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik heb een brandende vraag over het ferritinegehalte. Bij mij is dat al jaren 2 en het wordt altijd genegeerd. HB rond de 7. Gezien ik nu ernstige vermoeidheidsklachten, spierkrampen, zeer pijnlijke benen bij het lopen, nekpijn,lichte hoofdpijn, duizeligheid,concentratiestoornissen, hartkloppingen en misselijkheid heb, vraag ik mij af of dat niet aan het lage ferritinegehalte ligt. Moet niet uitgezocht worden waar dit vandaan komt, want ik las namelijk iets over ijzerdeficiëntie en dat je dan ijzerinfusen moet krijgen. En ook dat dit erfelijk is, want mijn jongste dochter (20) heeft ook dergelijke klachten. Bij mij begonnen deze klachten ook op jonge leeftijd en zijn in de loop der jaren (vooral de laatste drie jaar) alleen maar erger geworden, wat er nu op neerkomt dat ik nog maar heel weinig energie heb en van de pijnklachten in mijn benen niet veel kan lopen. Mijn baan komt hier ook door in gevaar, omdat dit veel loopwerk is en bijna niet meer is vol te houden. Ik vraag mij af of het lage ferritinegehalte hier niet mee te maken heeft. Inmiddels ben ik half invalide, terwijl dit misschien onnodig is. Andere afwijkingen zijn namelijk nooit gevonden, terwijl ik me vaak doodziek voel. Als ik het goed begrijp wordt ferritine opgeslagen in het beenmerg en lever. Heeft het zin om daar verder onderzoek naar te doen? Of is ferritine niet belangrijk?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik denk dat het goed is om meer theoretische achtergrond te weten. Vandaar dat ik daarmee wil beginnen.

Het eiwit ferritine is belangrijk bij de ijzeropslag in de lever en het beenmerg. Bij een tekort aan ijzer wordt deze voorraad aangesproken. Dat zie je terug in het bloed door een daling van het ferritinegehalte. Een verlaging van dit eiwit kan alleen veroorzaakt worden door ijzergebrek. Bij vrouwen is een spiegel van het ferritine tussen 20 en 100 ug/l normaal.

Een tekort aan ijzer bij vrouwen in de vruchtbare levensfase heeft meestal te maken met menstrueel bloedverlies. Dit tekort aan ijzer geeft een verlaagd Hb-gehalte, een bloedarmoede. Het tekort aan ijzer kun je aanvullen door bijvoorbeeld ijzertabletten (eventueel in combinatie met vitamine C), daarop stijgt het Hb-gehalte weer. Als het Hb-gehalte en de ijzervoorraad hierdoor niet stijgen, kun je je afvragen of er geen andere oorzaak is (bijvoorbeeld een chronische ziekte).

U schrijft dat het ferritine gehalte 2 is. Dat is dus laag. Een Hb van 7 is licht verlaagd. Meestal geeft dit niet de klachten die u omschrijft, zeker niet alle klachten. Als u een vrouw in de vruchtbare levensfase bent, zou u extra ijzer kunnen slikken. Dan ziet u vanzelf of uw klachten minder worden. Een ijzerinfuus is alleen nodig als ijzertabletten geen effect hebben.

Heeft u het voorgaande advies zonder resultaat opgevolgd of bent u geen vrouw in de vruchtbare levensfase, dan kan het nuttig zijn hier verder naar te laten kijken.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

ijzer
1 reactie
Trude
Ik had ook al jaren dezelfde klachten. Iedere keer werd mijn hb gecontroleerd, maar die was goed. Tot er een keer op mijn ijzer- en ferritinegehalte geprikt werd. Die was toen behoorlijk aan de lage kant. Ijzertabletten gekregen, in combinatie met vitamine C geslikt (1000 mg), en na een paar weken begon het aan te slaan. Niet meer zo uitgeput moe, hoofdpijn was weg, en de spierpijnen verdwenen ook. Ik begon mij een ander mens te voelen. Na zes weken weer geprikt en mijn ferritinegehalte was 20. Ik kreeg nog voor 6 weken ijzertabletten mee, maar toen die op waren kwamen mijn klachten in no time terug. Nu zit ik er voorlopig aan, en voel me echt weer een stuk beter!
Heb je al eens op B12 geprikt? Dat kan ook heel nare klachten geven! Kan ook een combinatie zijn van B12 en ferritine tekort. Google er eens op! Dat is vaak ook erfelijk, dus het zou zomaar kunnen dat je dochter dat ook heeft.
En dan nog een tip: als je je vlees eet, geen melkprodukten daarna eten. Wacht daar minimaal 1 uur mee. Melkprodukten breken ijzer af. Dus in plaats van een toetje een lekkere sinasappel/mandarijn (vitamine C!) Dit geld ook voor caffeine/theine. Dus 's morgens bij je broodje vleeswaren geen kopje koffie/thee, maar een versgeperste sinasappel!
Misschien heb je hier wat aan, ik hoop het in ieder geval wel voor je!