Slang als huisdier

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Omdat ik de Bijbel ken, en dan in het bijzonder het verhaal van Adam en Eva, weet ik dat de slang een duistere betekenis heeft. Nu heb ik thuis een terrarium met een slang daarin: een korenslang; een slang die veel in laboratoria gehouden is en bekend staat als een stressbestendig reptiel, goed voor een beginner. Nu is mijn vraag: is de slang een door Satan bezeten creatie met door God verwijderde poten, of moet je elk dier dat God geschapen heeft respecteren en kan ik een slang ethisch gezien als huisdier houden?

Antwoord

Beste lezer,

Dat is best een bijzondere vraag. Het is in de eerste plaats belangrijk om er op te wijzen dat het niet om de slang als zodanig gaat, maar om déze slang die instrument van satan is. Opmerkelijk dat “vervloeken” wordt gebruikt tegenover de slang en niet tegenover de mens. We kunnen misschien het beste vertalen: “u bent méér vervloekt dan al het vee en dan al het gedierte van het veld.” Het gaan op de buik is daarvan een element, of een symbool.

Hoe de slang er voor die tijd uitgezien heeft (dus voor de zondeval)? Daar moeten we maar niet over speculeren. Ik kwam ergens tegen dat er slangen zijn met rudimentaire achterpoten, maar dat het niet duidelijk is of die ooit groter zijn geweest. We weten dat een slang zich hoog kan oprichten om vervolgens toe te slaan. Toch moet het dier voortaan op de buik kruipen, en is daarmee kwetsbaar. “Stof eten” is een grote vernedering (vergelijk de uitdrukking: “zijn vijand lekt het stof”, of: “in het stof bijten”).

Nu denk ik niet dat om deze redenen je geen slang als huisdier zou mogen houden (al moet ik er persoonlijk niet aan denken). Wel herinnert de slang, ook door zijn m.i. huiveringwekkende uitstraling, aan het rampzalige gebeuren in het paradijs. De slang is in de Bijbel het symbool gebleven van de satan, tot en met het boek Openbaring toe (12:9,14,15 en 20:2). Wanneer Paulus de verdorvenheid van het menselijk geslacht tekent, gebruikt hij o.a. het woord “slangenvenijn”.

Samenvattend: het lijkt mij op zich niet verkeerd om een slang als huisdier te houden (de slang als zodanig is geen door satan bezeten creatie), maar wel herinnert het dier aan de wijze waarop satan in deze wereld voet aan wal heeft gekregen. In die zin is het dier een les in verootmoediging en waakzaamheid.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

dierenslang