Uitslag en jeuk rond vagina

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds enige tijd last van uitslag en verschrikkelijke jeuk rond mijn vagina. Eerst ging het over toen ik me daar schoor, maar op een gegeven moment bleef het jeuken. Ik heb wel eens gelezen dat het kan komen door bepaalde stof van een onderbroek, en dat hielp ook wel een tijdje, maar later ook niet meer. Weet er iemand hoe die jeuk en de uitslag ontstaat, maar vooral hoe je ervan afkomt, want het is echt irritant.

Antwoord

Jeuk rond de vagina kan verschillende oorzaken hebben. Het meest bekend is dat het te maken heeft met een (vaginale) schimmelinfectie. Het is dus belangrijk te weten hoe het eruit ziet. Een vorm van eczeem zou ook kunnen. Ik begrijp dat het met scheren beter ging, dan zal het daaraan, of aan de gebruikte creme of shampo niet liggen.

Wat het ondergoed betreft: het blijkt dat slipjes van synthetische stoffen vaker jeuk geven dan die van katoen. Daarbij is het goed dat er voldoende ventilatie is en het ondergoed niet heel strak zit. Wanneer de jeuk rond de vagina zit is een katoenen string misschien te proberen, omdat het kruis dan smaller is. Wanneer er echt uitslag te zien is zou ik er een keer mee naar de dokter gaan. Waarschijnlijk niet leuk om er naar te laten kijken, wellicht kan het wel effectief zijn.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medischvagina