Lachen om Noach

Ds. H. van der Ham / 1 reactie

Vraag

Tijdens Bijbelvertellingen op school, in kinderbijbels en naar ik meen ook vaak in preken, wordt gezegd dat Noach uitgelachen werd toen hij bezig was met het bouwen van de ark en dat de mensen, toen de watervloed gekomen was, op de deuren van de ark klopten en schreeuwden om binnengelaten te worden. Dit kan ik echter nergens terugvinden in Genesis. Waar wordt dit op gebaseerd?

Antwoord

Beste jongere,

Bedankt voor je vraag. Werd Noach uitgelachen bij het bouwen van de ark? De deur van de ark werd gesloten. Hebben de mensen die buiten waren op de deur gebonsd en geroepen om toch nog binnen gelaten te worden? Je hebt gelijk dat je heel zorgvuldig moet lezen wat er staat.

In Genesis lees je uiteraard van de zondvloed, maar ook in Hebr. 11:7 en 2 Petr. 2:5. In die laatste tekst staat dat Noach ook gepreekt heeft, gewaarschuwd heeft. Noach zal de ark niet aan breed, diep water gebouwd hebben. Een dominee en ook een juf of meester kan het beste maar zeggen: “De mensen zullen wel gevraagd hebben: Noach, wat ga je doen?” Of: “De mensen zullen wel gelachen en gespot hebben.” Op deze manier laat je uitkomen dat het niet volledig zeker is wat ze gezegd/gedaan hebben.

Wat betreft dat “kloppen” en “schreeuwen” - dat doet ook denken aan de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden (Matth. 25:11). Daar staat: “Daarna kwamen ook de andere maagden, zeggende: Heere, Heere, doe ons open!” Op deze manier wordt vaak gedacht dat de mensen buiten de ark, te laat, geklopt, gebonkt hebben en (te laat) geschreeuwd: Doe ons open! Het is natuurlijk moeilijk te bewijzen dat de mensen (te laat) op de deur van de ark geklopt hebben en geschreeuwd hebben.

Hopelijk heb ik je iets geholpen. Gods Woord is sprekend en buitengewoon actueel. En het is alles met heel veel wijsheid beschreven. Daar kom ik steeds meer van onder de indruk.

Hartelijke groeten,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

arkNoachzondvloed
1 reactie
vlokje
Gods Woord is met veel wijsheid geschreven, maar niet altijd compleet. Sommige dingen moet je er bij denken of aannemen, of laten rusten. Zelf vraag ik me ook altijd af of al die mensen die honderden kilometers bij de ark vandaan woonden ook gewaarschuwd werden. Of vergingen zij dan zonder dat ze van iets wisten? Dat zijn er dan toch waarschijnlijk nog veel meer geweest, dan degenen die er dichterbij woonden. Allemaal moeilijke ondoorgrondelijke dingen.