Zondagbesteding

Ds. D. van der Zwaag / Geen reacties

Vraag

Al een tijdje loop ik rond met vragen over de besteding van de zondag. Wat bij mij veel vragen oproept is dat er door veel mensen uit mijn omgeving afkeurend wordt gesproken als ik de fiets wil pakken om 's avonds na de kerk nog even naar een vriendin te gaan. Op zondag moet je namelijk niet al teveel uithalen, is het argument.

Het grootste deel van reformatorisch Nederland ligt de hele middag op één oor en is dus evenmin met God bezig. Is dat dan wel goed? Er wordt dan vaak verwezen naar het argument dat de zondag een rustdag is. Ik zie niet in waarom er wel geslapen mag worden, en dus geen aandacht aan God besteed, maar niet gefietst of iets dergelijks mag worden. Weet u daar misschien een antwoord op?

Antwoord

Hoe moeten we de zondag invullen? Wat is wel en wat is niet geoorloofd? Ik zal je zeggen dat daarover binnen de kerk de eeuwen door verschillend is gedacht. Nog steeds verschillen de meningen.

Natuurlijk is er op hoofdlijnen overeenstemming. De zondag is een rustdag waarop we de dagelijkse werkzaamheden even achter ons laten om ons meer bezig te houden met de dingen van de Heere. Daarom gaan we met de gemeente naar Gods huis, als we kunnen twee keer. We houden ons niet bezig met sportwedstrijden, zoals buitenkerkelijken dat doen. Ook gaan we niet "fun-shoppen", zoals steeds meer gebeurt. Eveneens is de zondag niet bedoeld voor een "dagje dierentuin" of een "middagje zwembad". We rusten van de dagelijkse dingen en wijden de dag aan de dienst van de Heere. Dat ervaren we als het goed is als een vreugde!

Over de hoofdlijnen zal er bij betrokken kerkleden geen verschil van mening zijn. Wel over zijlijnen. De één maakt wel gebruik van de fiets, de ander niet. De één gaat wel op bezoek bij familieleden, de ander niet. Hiervoor geldt dat ieder in zijn eigen gemoed overtuigd moet zijn dat zijn handelwijze verantwoord is. Verantwoord tegenover de Heere. Natuurlijk mogen we elkaar erop bevragen, wanneer we de handelwijze van de ander op zondag niet kunnen verantwoorden. Maar uiteindelijk zullen we elkaar, wanneer het om de genoemde zijlijnen gaat, moeten respecteren.

Lees meer artikelen over:

zondag