Doorslaapproblemen

drs. P. C. Hildering / 12 reacties

Vraag

Mijn man heeft doorslaapproblemen. Hij doet best zwaar werk, gaat rond half 11 naar bed, maar wordt dan in de nacht tussen 2 en 3 uur wakker en valt dan niet meer in slaap. We hebben al van alles geprobeerd, maar geen resultaat. Wat kan hij nu nog doen?

Antwoord

Het lijkt mij op den duur een uitermate vervelende situatie voor uw man en wellicht ook uzelf. De vraag is natuurlijk in eerste instantie wat u allemaal heeft geprobeerd, wellicht zijn er aanvullingen te geven. Daarbij komt dat -als het al enige tijd duurt- de kans bestaat dat er geestelijke anticipatie is op hetgeen toch wel weer niet zal lukken. Het is van belang om al voor het naar bed gaan zo ontspannen mogelijk te zijn - 's avonds geen drukte of opwekkende middelen als koffie, cola, chocola etc.

Misschien een wandeling om het hoofd leeg te maken. Of er nog mogelijkheden in deze sfeer zijn kan ik zo niet beoordelen. Natuurlijk kunt ook het voedingssupplement melatonine proberen. Let dan wel op de dosis: minimaal is 2mg als aanvang nodig, liever 5mg. Als het aanslaat is afbouwen een optie. Aanslaan dient binnen enige dagen bemerkt te zijn. NB. De drogist heeft vaak pillen van 0,1 en 0,5mg, dat betekent starten met 20 of 4/50 of 10 naar gelang welk schema u kiest. Voorts kan het zinvol zijn er toch eens een consult aan te besteden bij uw huisarts.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

slapen
12 reacties
moedervan2
Ik heb ook geruime tijd last gehad van slecht slapen. Inslapen ging goed, maar ik werd continue wakker en daarna was inslapen weer moeilijk. Ik kreeg deze tip, waarna ik weer heerlijk slaap.

Sleepjuice www.car4sleep.com

Sweet dreams!
wk156
Ik verwacht dat je van de huisarts zonder al te veel problemen een recept voor pilletjes van 1mg melatonine per stuk krijgt, dan hoef je er een stuk minder tegelijk te slikken en bij de apotheek krijg je de eerste keer toch niet meer als voor 15 dagen mee om het uit te proberen.
boulanger
Melatonine is vooral om in te slapen en niet zozeer om door te slapen.
wervelwind
Er bestaan ook Melatonine time released tabletten, die werken 8 uur lang en helpen bij het doorslapen. Zijn op internet te bestellen. Mijn ervaring is dat ook op een recept Melatonine niet wordt vergoedt en op internet zijn ze goedkoper dan bij de apotheek. Vorig jaar is het wettelijk toegestaan voor drogisten etc om 3 en zelf 5 Mg te verkopen, dus ook deze zijn vaak in de drogist te vinden.
Daniel
De huisarts benoemd goede dingen......

'Het is van belang om al voor het naar bed gaan zo ontspannen mogelijk te zijn - 's avonds geen drukte of opwekkende middelen als koffie, cola, chocola etc'.

Ik mis alcohol....... dat is de meest gevaarlijke drug die o.a. slecht slapen met zich meebrengt.
Daniel
Nog even over Melatonine.....

Melatonine is in Nederland in de handel. Het is op recept verkrijgbaar in tabletten met verlengde afgifte onder de merknaam Circadin en in de apotheek bereide capsules onder de merkloze naam Melatonine.

Het is ook als voedingssupplement zonder recept verkrijgbaar onder diverse namen. Deze producten bevatten zeer lage doseringen melatonine.
Dus wat wervelwind is onwaar.....
'Vorig jaar is het wettelijk toegestaan voor drogisten etc om 3 en zelf 5 Mg te verkopen, dus ook deze zijn vaak in de drogist te vinden'
echt onzin.....

'Melatonine is in Nederland in de handel. Het is op recept verkrijgbaar in tabletten met verlengde afgifte onder de merknaam Circadin en in de apotheek bereide capsules onder de merkloze naam Melatonine.
Het is ook als voedingssupplement zonder recept verkrijgbaar onder diverse namen. Deze producten bevatten zeer lage doseringen melatonine.

Soms word ik moe van alle onzin die men maar op het net kwakt.
boulanger
Volgens onze huisarts wordt melatonine met verlengde afgifte alleen gegeven aan mensen die terminaal zijn. Ik zou niet zomaar zelf op internet van alles opzoeken en uitproberen.
Arieth
Kun je aangeven waar je die vindt op ebay?
mirteboom
@Daniël: welke onzin bedoel je nu precies? Tabletten van 3 mg melatonine zijn toch echt sinds vorig jaar te koop bij de bekende drogisterijen. Ik gebruik ze dagelijks. Van het merk Melatomatine, 3 mg, geen andere dingen zoals valeriaan enzo toegevoegd. Op het doosje staat ook "Time Release': 2 mg snelle afgifte, 1 mg geleidelijke afgifte. Gewoon zonder recept te koop dus.

Daarvoor had ik ook altijd de pilletjes met 0.1 mg en moest ik er een heleboel nemen anders werkte het niet. Ik ben dus blij met de pillen met een hogere dosering en bij mij werkt het heel goed. Wat Wervelwind schrijft is dus volgens mij echt geen onzin.
Daniel
@mirteboom In Nederland is melatonine in zeer lage doseringen (0,3 mg)[1] als voedingssupplement bij de apotheek of drogist te verkrijgen onder verschillende merknamen of onder de stofnaam. Melatoninepreparaten met sterktes hoger dan 0,3 mg vallen onder de Geneesmiddelenwet en zijn in Nederland daarom in principe alleen op recept verkrijgbaar bij de apotheek.

Mijn teckel krijgt melatonine (3 mg) vanwege haaruitval, ik kon ook een week niet meer zo goed slapen, ik probeerde een pilletje, hielp dus niet.
Liever warme melk met honing.
Spatie
Hopelijk hielp het bij jou ook tegen haaruitval, heb je het niet voor niets geslikt:-)
Daniel
haha, mijn teckel heeft geen haaruitval meer en kan slapen als een os.
Mijn haar heb ik nog en of dat aan de melatonine ligt?