Al zo lang ongelukkig

Ds. R. van de Kamp / 5 reacties

Vraag

Wat moet ik doen? Al jaren lang voel ik mij ongelukkig en niets helpt. Ik loop al jaren bij diverse psychologen, niets verder gekomen. Ik weet dat het niet goed is in de ogen van God dat ik me zo voel. Ik zo mij juist moeten verheugen in Zijn genade en de wereld die Hij heeft gemaakt. Erop vertrouwen dat Hij mij redt, maar mijn geloof en vertrouwen is erg klein. Ik voel mij ook erg in de steek gelaten door de kerk/dominee en door de mensen in mijn omgeving /partner. Ik voel mij al zo lang ongelukkig en er is niemand die mij helpt. Ik bid zo vaak om hulp. Op gebied van vriendschap ben ik inmiddels ook iedereen kwijtgeraakt. En ik mis het gevoel dat God bij mij is. Toen ik net nieuw was in de kerk heb ik een paar gesprekken en bijeenkomsten met de dominee gehad, maar daarna niets meer. En mijn geloof is zo wankel. Ik wil zo graag weer echt 'leven' en een goed christen zijn. Al die ellende maakt mij zelfs niet uit, als God maar met mij is. Als ik alleen dat maar mag hebben. Ik verlang er ook al zo immens lang naar om bij God te horen. Ik wil mij heel graag laten dopen, maar ik mis zo de zekerheid. Zal mijn leven ooit veranderen? Waarom helpt God mij niet? Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vriend(in),

Wat een moeilijke situatie ben je terecht gekomen. Toen ik je vraag las moest ik denken aan David in Psalm 42: “Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar de levende God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?” Ook David kende het gevoel, dat hij door iedereen was verlaten. Ook door God! En toch was er het roepen tot God. Dat is bijzonder. Toen het volk Israël het moeilijk had in Egypte riepen zij tot God. En God was al 80 jaar geleden begonnen aan een oplossing, door Mozes te laten geboren worden, op te leiden aan het hof van Egypte en hem bekwaam te maken voor zijn taak om het volk uit Egypte te leiden. Dus wij zien niet altijd wat de Heere werkt. Wanhoop niet aan God!

Verder zou ik als eerste weer contact zoeken met je predikant. Ik weet niet waarom er geen contact meer is, maar het kan zijn dat je predikant het niet in de gaten heeft dat je met deze vragen rondloopt. Het is goed om zijn hulp in te roepen. Hij kan/mag misschien het middel zijn om het zicht op de Heere weer terug te krijgen. Gebruik dat middel en de andere middelen (kerkdiensten, Bijbellezen en bidden enz.). In die weg laat de Heere Zich vinden. Hij staat op de uitkijk (Luc 15:20) en wacht om genadig te zijn (Jes. 30:18)!

Met hartelijke groet en Gode in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

ongelukkig
5 reacties
Hermanus
Beste vragenstel(st)er,

Ik trek mij dat wel bijzonder aan het verhaal wat u beschrijft.
Ik ben ook maar een gewone getrouwde man die best wel veel tobt met geestelijke en lichamelijke dingen.
Als u soms een met mij wat wilt praten lucht het voor u misschien ook een beetje op.
Als u dat wilt, kan u misschien wel via refoweb aan mijn mailadres komen.
Ik geef ze daar toestemming voor.

Veel sterkte en Gods nabijheid toegewenst en gebeden.

Met vr. groet,
Hermanus
M71
Ga hulp zoeken inderdaad eerst bij predikant. En hoe goed ook bedoeld van Hermanus, persoonlijk zou ik aanraden geen contacten op te bouwen met iemand die ook problemen heeft, het gevolg is meestal dat je elkaar meetrekt in een neerwaartse spiraal. Ook heb ik teveel problemen om me heen gezien van getrouwde mensen die met een ander getrouwde man / vrouw zo goed konden praten.....met alle gevolgen van dien. Niemand zegt dit bewust op te zoeken, maar 't gebeurt wel.
Kijk ook naar je eigen aandeel als je alle contacten verliest.......probeer ook hierbij hulp te zoeken hoe je zelf in contacten kunt investeren.
Hermon
Probeer oude vriendschappen weer nieuw leven in te blazen. Alleen is zo alleen.
Nochthans
Ik wil je met Gods hulp trachten je te helpen.
nochthans@gmail.com
klboersma
Beste vraagsteller.
Wat een verdrietig verhaal. Je hebt het gevoel door alles en iedereen, God incluis, in de steek te zijn gelaten.
De 'oplossing' ligt niet in meer van hetzelfde doen: nog harder bidden, nog meer hopen dat God of de mensen je zullen zien en naar je toe zullen komen. Je zult daardoor nog verder in de spiraal van teleurstelling en verbittering terecht komen.
Je zult naar jezelf moeten kijken en luisteren, het lef moeten hebben om de pijn te voelen die achter de negativiteit en de boosheid zit. Het zal veel geduld en moed van jezelf vergen maar het is zó de moeite waard. Pas als je weet en voelt welke pijn het werkelijk is die je belemmert kun je verder en wordt het leven weer open en zacht. Wordt jij weer open en zacht! Het kan.
Heel goed naar jezelf luisteren, jezelf honderd procent serieus nemen.
Soms kan een goede psychotherapeut daarbij van belang zijn, maar ga alleen in zee met iemand van wie je vermoedt dat die de wijsheid heeft om met jou áchter de problemen te kijken, niet iemand die slechts tips geeft voor verlichting .