Gemeenschap na overspel

E. (Betsy) Westeneng / 2 reacties

Vraag

Na overspel, wat ik inmiddels heb kunnen vergeven, lukt het mijn man niet meer om seksueel opgewonden te raken bij mij. Hoewel onze relatie inmiddels weer goed is, komt hierin geen verbetering. Voor mijn gevoel zit er nog heel veel tussen zijn oren en ik wil dat hij hulp gaat zoeken. Dat gaat hij beslist niet doen. Daar is hij heel stellig in. Ik denk dat hij zich schaamt om alles wat gebeurd is in het verleden. Voor die tijd hadden we geen problemen op dit gebied. Is er een mogelijkheid om dit samen op te lossen?

Antwoord

Het is nodig dat partners bereid zijn om samen terug te kijken wat er tussen hen speelde in de periode, voorafgaand aan het overspel: wat is de reden dat ze elkaar zijn kwijtgeraakt? Van belang is dat degene die bedrogen is, onder ogen wil gaan zien wat de partner bij haar miste: dat de partner de ruimte voelt om zijn gevoelens uit die periode te benoemen. Vaak is dat eenzaamheid/zich niet gehoord voelen. Het is voor de “bedrogene” niet makkelijk om dit echt “te horen”: de pijn van de afwijzing door het overspel is ook heftig. Toch is dit de enige manier om schoon schip te maken. Je zult daar samen -zonder hulp- niet uit komen vermoed ik: er is daarvoor teveel gebeurt. Ik adviseer professionele hulp te vragen. Misschien is je man wel gemotiveerd als jij duidelijk maakt, dat jij bereid bent naar jouw aandeel in de relatieproblemen te kijken.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

overspelseksualiteit in het huwelijk
2 reacties
Hermon
Niets is zo moordend in een relatie dan: ik wil dat mijn partner hulp gaat zoeken, want er zit veel tussen zijn oren.

Jullie hebben echt samen een probleem. Als je die knop om kunt zetten bij jezelf is er hoop voor de toekomst.
juni
ach,sterkte samen

fijn dat u hebt vergeven
houden zo!