Bijbelstudie uit Jeremia 31

Ds. D. van der Zwaag / Geen reacties

Vraag

We zijn een groep jongeren die samen met de Bijbel bezig zijn. We zijn nu bij Jeremia 31, maar komen niet uit vers 36. Wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld?

Antwoord

Fijn dat jullie samen de Bijbel bestuderen! Graag wil ik proberen om helderheid te geven over Jeremia 31:36 waarover jullie een vraag gesteld hebben.

God belooft dat Hij het ongehoorzame volk weer zal aannemen. Een nieuw verbond zal Hij met hen sluiten, waarbij Hij de wet in hun harten zal schrijven. Met andere woorden: Hij zal hen van binnenuit vernieuwen, zodat ze niet opnieuw van Hem zullen afwijken. God zal er op die manier voor zorgen dat er altijd een volk is dat Hem dient. Evenmin als de zon, maan en sterren zullen ophouden hun licht te geven, evenmin als de zee zal ophouden om haar golven voort te brengen, zal Gods volk ophouden te bestaan.

In vers 36 wordt dus de onverbreekbaarheid van Gods belofte duidelijk gemaakt. De zon, maan en sterren geven hun licht omdat de Heere ze daarvoor "geordend" heeft. Datzelfde geldt van het bruisen van de zee. Deze "ordeningen" zullen niet ophouden. Zo zal het ook niet ophouden dat er een volk zal zijn dat Hem gehoorzaam dient.

Van harte Gods zegen bij jullie Bijbelstudie toegewenst!

Lees meer artikelen over:

jeremia