WWB-uitkering

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend heeft een wwb-uitkering. Kan hij deze behouden als wij gaan trouwen, of vervalt de uitkering omdat ik wel eigen inkomsten heb? We weten niet hoe het precies zit, maar als hij de uitkering zou kunnen blijven houden, wat is dan de max dat ik mag verdienen zodat mijn vriend zijn uitkering (deels?) kan behouden? Of kunnen we er helemaal vanuit gaan dat de uitkering vervalt omdat ik een eigen inkomen heb?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

U geeft aan dat uw vriend een Bijstandsuitkering ontvangt. Zodra u gaat trouwen met uw vriend, moet hij de wijziging in zijn leefsituatie doorgeven aan de gemeente. De gemeente gaat daarop het recht op bijstandsuitkering weer opnieuw bezien. De gemeente zal dan rekening houden met uw inkomsten en daarop de bijstanduitkering aanpassen of misschien zelfs helemaal niet meer toekennen. Tevens houdt de gemeente rekening met het eigen vermogen wat u inbrengt. Tezamen mag u niet meer eigen vermogen hebben dan 11.590 euro

Met vriendelijke groet,
Mevr. J. Voortman,
Juridisch medewerker individuele belangenbehartiging RMU

Reformatorische Maatschappelijke Unie

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

uitkering
1 reactie
John61
Beste vraagsteller, de bijstandsnorm voor een echtpaar bedraagt van 01-07-2013 t/m 31-12-2013 €|1257,35 netto per maand, exclusief vakantietoeslag (5%). Als u meer dan dit bedrag verdient, komt u samen niet in aanmerking voor een WWB-uitkering. Als u minder verdient kunt u een aanvulling krijgen tot dit bedrag. Daarbij is de kans zeer groot dat u een sollicitatieverplichting krijgt opgelegd. Een WWB uitkering is bedoeld als tijdelijke overbrugging tot u gezamenlijk weer zelf volledig in de kosten van levensonderhoud kunt voorzien.