Genezingsdiensten in pinkstergemeenten

Ds. D. van der Zwaag / Geen reacties

Vraag

Laatst zat ik eens na te denken over genezingsdiensten die in pinkstergemeenten worden gehouden. Bij ons (in de wat zwaardere kringen) wordt daar vaak negatief op gereageerd. Maar de discipelen konden vroeger toch ook mensen genezen? En God is toch niet minder machtig geworden? Ligt het vaak niet aan ons te kleine geloof dat we zulke dingen als onzin zien? Soms denk ik dat we God te klein inschatten. Ik zou graag weten wat u hiervan vindt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zijn genezingsdiensten echt onzin, zoals je vraagt? Maar hoe zit het dan met de discipelen: die konden toch ook wonderen doen? Ik kan me goed voorstellen dat deze vragen bij je boven komen. Laat ik proberen erop te antwoorden.

Het eerste wat ik zou willen zeggen is dat God inderdaad ook vandaag nog wonderen kan doen. Hij is en blijft Dezelfde! Wanneer we ziek zijn, mogen we Hem om genezing bidden. Hij kan die schenken door de middelen die we gebruiken, te zegenen. Soms geneest Hij op een andere manier. Je hoort nog weleens mensen vertellen dat de arts voor een raadsel stond omdat hij niet begreep dat de patiënt zo plotseling genezen was. We mogen zeker bidden om genezing. Alleen moeten we het wel aan de Heere overlaten. Als Hij geen genezing schenkt, dan wil Hij blijkbaar een andere weg met ons gaan. Op die weg zullen we Hem moeten leren volgen, wat vaak niet zo makkelijk is. Het is een weg waarop we onderwezen worden in afhankelijkheid en vertrouwen, terwijl we juist deze dingen graag zelf in de hand willen hebben.

Dus: niet alle gebeden leiden tot genezing. Wel geneest Hij altijd het "hart", wanneer we daarom bidden. God vergeeft onze zonden wanneer we daarmee naar Hem vluchten. We horen het meer dan eens in de Bijbel: wie de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden. Het geheim daarvan ligt in Christus Jezus. En goed beschouwd: dit is een genezing die van groter belang is dan die van ons lichaam. Lichamelijke gezondheid heeft tijdelijke waarde, maar geestelijke genezing heeft eeuwigheidswaarde!

Trouwens, weet je dat de wonderen die de Heere Jezus en de discipelen deden juist naar die geestelijke genezing heen wezen? Het waren tekenen van Zijn Koninkrijk. Daardoor werd duidelijk gemaakt dat het binnen dat Koninkrijk als eerste gaat om genezing van onze zonden. Jezus was geen Wonderdoener, maar Zaligmaker!

Daaruit komt mijn moeite met genezingsdiensten voort. Daarin ligt de nadruk op lichamelijke gezondheid. Maar in de Bijbel ligt de nadruk juist op de andere genezing: die van het "hart". Het gaat om onze zaligheid! En wie daarin deelt, zal straks ook een gezond lichaam ontvangen, zonder enig gebrek. Dat zal gebeuren als Christus wederkomt. Daarom geef ik de voorkeur aan diensten waarin het Woord wordt uitgelegd en Christus als Zaligmaker van ziel en lichaam wordt verkondigd. Daarop moet naar mijn overtuiging het hoofdaccent vallen. Zeker is er daarnaast ook ruimte om in de dienst zieken op te dragen aan de Heere, dat gebeurt ook. Daarbij mogen we grote verwachtingen hebben! Maar tegelijk moeten we het aan Hem overlaten of Hij al dan niet genezing schenkt.

Ds. D. van der Zwaag

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Siegerswoude-De Wilp
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

gebedsgenezing