Media van toegevoegde waarde

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Is het soms niet zo'n heel groot probleem om speelfilms en series te bekijken? Ik ben vrij afzijdig daarvan opgevoed en nu we zelf drie kinderen hebben (basisschool) vraag ik me soms af wat te doen. In principe zijn we tot nu toe (tien jaar) vrij matig geweest in het gebruik van allerlei media voor hen. Er is elke week wel één moment waarop de laptop voor ontspanning gebruikt mag worden en verder is hij beschikbaar voor school(werk), informatieve dingen, vragen e.d. Als gezin kijken we eigenlijk verder niets. Geen films of series of andere zaken. Wij als ouders kijken eigenlijk ook geen andere dingen. Dat is prima voor ons en we voelen ons bepaald geen zijlijn-burgers hierdoor, want op allerlei terrein zijn we toch wel aanwezig in de wereld. De schermtijd per kind haalt dus lang nog niet de geadviseerde norm. Wat ik overigens erg prettig vind, want liever zijn mijn kinderen nog niet zo gehecht of gewend aan schermen en leren ze spélen. Nu de oudste richting puberteit gaat, zal er vast ook wel iets gaan veranderen, dat is ook prima.

Wel rijzen er af en toe vragen. Onze buren hebben zeven bijzonder slimme kinderen, sommigen hoogbegaafd. Het is een leuk gezin. Zij zijn seculier, maar gaan in principe heel matig om met sociale media. Er is ook geen tv. Wel bekijken deze kinderen af en toe series of kijken ze als gezin een documentaire. Dit maakt me aan het twijfelen soms. Als seculier gezin leren zij mij eigenlijk heel veel. Ze zijn absoluut niet materialistisch, ze gaan heel goed met elkaar om, enz. Omdat zich ook in mijn gezin meer intelligente kinderen bevinden, verward het me soms. Thuis werd mijn intelligentie niet echt bevestigd in de zin van, er was niet heel veel uitdaging. Ik vraag me daarom dingen af. Kan ik niet meer gebruik maken van media om met elkaar dingen te leren? Onze oudste heeft een niet te stuiten honger om zoveel dingen van het leven te leren kennen. Hoeft natuurlijk niet alleen met media, maar ik weet van mijn eigen jeugd dat je ook kunt verzanden in alle horizontale dingen van het leven, als die honger niet beantwoord wordt. En kan media op nuttige manieren niet meer gebruikt worden in ons gezin? Is dat verkeerd?

Wat is het eigenlijk om films te kijken? Is dat per definitie verkeerd of gaat het afbreuk doen aan andere zaken? De meeste bezwaren van beeldschermtijd zijn mij wel bekend, maar is het echt goed en nodig om als christen zó vermijdend te zijn dat er helemaal niets bekeken wordt? Anderzijds ben ik ook echt huiverig voor een uitbreiding. We hebben er niet zoveel behoefte aan en vinden het prima dat we in ons gezin weinig beeldschermtijd hebben nu. Wat is wijs?

Antwoord

Geachte ouder, beste opvoeder,

Wat heerlijk en wat een verademing dat u zo bewust met moderne media omgaat, zonder in een krampachtige houding te schieten. Daar lijkt het tenminste op als ik uw omschrijving goed lees. En ik zou zeggen: houd deze lijn mooi vast. In principe zijn media wat mij betreft niet fout, maar er gaat veel mis als het gaat om het gebruik. Dat geldt enerzijds voor zowel de aanbieders van inhouden en anderzijds het (door sommigen) kritiekloze gebruik ervan. Er is veel aanbod waar ik ver bij vandaan wil blijven, maar er zijn ook programma’s, documentaires en films die verrijkend kunnen zijn.

U bewijst uzelf en uw kinderen een grote dienst door heel selectief om te gaan met alles wat aangeboden wordt. U leert uw kinderen dat media niet vanzelfsprekend aanwezig hoeven te zijn, maar dat zij wel keuzemogelijkheden hebben daarin. Gebruik maken van media kan ook helpen de horizon te verbreden en kan heel informatief zijn. Daarom is het heel goed om elke keer weer een bewuste keus te maken: kijk en/of luister ik hiernaar of niet?

Zelf probeer ik ook een heel bewuste gebruiker van beeldschermen te zijn. Ik zal nooit een apparaat ‘zomaar’ aanzetten; daar gaat een bewuste keus aan vooraf en dat bevalt mij goed. Voor mij zijn media functionele middelen die ik gebruik, voor mijn werk, om mijzelf te informeren en om ook niet wereldvreemd te zijn. Van het amusementsgedeelte maak ik nauwelijks of geen gebruik. Daar heb ik geen tijd voor, maar ook geen behoefte aan. Met uitzondering van twitter (voor mijn werk) maak ik geen gebruik van social media en ik mis daar niets aan.

Ik zeg dat om daarmee aan te geven dat keuzes voor mediagebruik heel principieel kunnen zijn, maar ook persoonsgebonden. Daarom vind ik het belangrijk dat u uw kinderen leert om er selectief mee om te gaan. Zo leren zij hopelijk voor de toekomst om goede en eigen keuzes te maken, die bij hen passen en bij de manier waarop zij in het christelijke leven mogen staan. Het is m.i. helemaal niet helpend om volledig media-mijdend te zijn; dan leer je kinderen juist niet om verstandige keuzes te maken.

Hier op school helpen wij onze studenten ook om bewust met media om te gaan. De collegezalen zijn volledig scherm-vrij (geen laptops en mobieltjes). Toen ik dat twee jaar geleden voorstelde, keken mensen mij wat ongelovig aan vanuit de gedachte dat dit een onhaalbare of krampachtige zaak zou worden. Niets is minder waar! We leren onze studenten om prioriteiten te stellen, om de focus te leggen op de onderwijsinhoud en in de praktijk blijkt niemand daar problemen mee te hebben. We gaan voor het echte contact en de ontmoeting met elkaar en geen beeldschermen mogen dat belemmeren. En uiteindelijk geniet iedereen daarvan.

Volgens mij is de vraag waar het uiteindelijk om draait: hoe kunnen media van toegevoegde waarde zijn voor het gezinsleven, voor de toerusting van kinderen en jonge mensen en hoe kunnen ze helpend zijn om onze christelijke taak in het leven serieus te nemen? Met deze vraag in het achterhoofd worden overwegingen rond mediagebruik wat minder ingewikkeld, denk ik. En daarnaast kan het soms ook gewoon ‘leuk’ zijn om media te gebruiken voor ontspanning. Afhankelijk natuurlijk van de inhoud die moet passen bij de levensstijl die je als gezin vorm wilt geven.

Nou, ik hoop dat mijn reactie eraan bijdraagt dat u op een ontspannen manier met elkaar de juiste keuzes weet te maken!

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

filmsinternetsmartphonetv