Incestslachtoffer helpen

prof. dr. J.C. Borst / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin heeft te maken gehad met incest door middel van haar broer. Dat is ongeveer drie jaar geleden. Hoe kan ik haar helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Over broer-zus incest wordt niet veel geschreven en de ernst van de incest wordt vaak ontkend of gebagatelliseerd. De mensen zeggen al gauw dat het kinderspel was. Ook deze vorm van incest kan grote impact hebben op het slachtoffer en littekens veroorzaken. Het is daarom mijns inziens goed en soms  noodzakelijk er eens met een deskundige over te praten c.q. iemand te consulteren of intensieve begeleiding nodig is of misschien wel therapie.

Hoe kan een vriendin helpen?

-Door te luisteren en te blijven luisteren;

-Door niet meteen een oordeel te geven (veroordeling;

-Door te luisteren naar het verhaal achter het verhaal. Dat betekent dat er vaak nog meer te zeggen is of dat het te erg is om het duidelijk en allemaal te vertellen. Dus door volgend te luisteren, eens samen te vatten, komt er vaak meer;

-Door te zeggen dat je wilt luisteren, wilt meedenken, dat het verhaal veilig bij je is;

-Door eens een website over incest te lezen of het boekje Verraden Vertrouwen (Borst, uitgeverij Jongbloed) of een ander goed boekje;

-Door te onderstrepen dat het vrijwel altijd om een ernstige zaak gaat, een trauma uit het verleden, dat invloed heeft op een relatie, een huwelijk, het intieme leven van mensen of juist angst veroorzaakt een relatie aan te gaan of te onderhouden;

-Met iemand (samen) erover te praten: een voorganger, predikant, huisarts e.d.

Hartelijke groeten, wijsheid en Gods zegen toegewenst.

Ds. Hans Borst

prof. dr. J.C. Borst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sleen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    - predikant te Sleen
    - docent Christelijke Hogeschool Ede
    - hoogleraar pastoraat aan de Evangelisch Theologische Faculteit Leuven.

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik