Kun je een zomerkamp gaan leiden als je niet weet of je bekeerd bent? Je hebt ee...

Ds. J. C. Schuurman / Geen reacties

Vraag

Kun je een zomerkamp gaan leiden als je niet weet of je bekeerd bent? Je hebt een onwijs grote verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie. Ik zou het graag willen maar weet niet of ik hier goed aan doe, of het wel mag....

Antwoord

Beste jongere,

Als ik het goed aanvoel, zit de vraag die je stelt, diep. Ik hoop dat je het zomerkamp gaat leiden. Je zult jongeren die met geloofsvragen zitten, denk ik goed kunnen begrijpen. Bovendien besef je dat het best verantwoordelijk werk is. Je hebt als leiding inderdaad een voorbeeldfunctie.

Maar hiermee ben ik natuurlijk nog niet op je eigenlijke vraag ingegaan. Je weet niet of je bekeerd bent... Nu is dat altijd een lastig punt. Wanneer ben je bekeerd? En hoe weet je dat? Over deze vraag zou veel te zeggen zijn. Maar dat is niet de bedoeling van jouw vraag.

Om je te helpen zou ik een paar andere vragen ter overweging aan je willen meegeven, in de hoop dat het je duidelijk wordt of je het vakantiekamp mag leiden. Gaat je leven naar de Heere uit? Wil je Hem dienen? En is het je verlangen om aan jongeren tijdens zo'n vakantieweek de boodschap van het evangelie door te geven?

Kijk, voor zo'n taak behoef je zelf niet eerst overal uit te zijn. Vergeet niet dat je niet met jezelf of met je eigen geloofsleven behoeft te komen. Je mag dingen uit het Woord doorgeven en jongeren wijzen op Christus. En weet je wat het merkwaardige is? Dat je, door zo'n taak op je te nemen, zelf dikwijls gezegend wordt. Wat je tegen andere jongeren zegt, zeg je ook tegen jezelf.

En dan mag je best eens laten merken dat je zelf ook je vragen hebt. Als je tegelijk anderen (en ook jezelf) maar wijst op Gods betrouwbaarheid. Bij Hem kunnen we met onze vragen terecht. En als we bidden om de leiding van de Heilige Geest, komen we niet bedrogen uit.

Je moet natuurlijk zelf beslissen of je een zomerkamp gaat leiden, maar -nogmaals- ik hoop dat je het doet, biddend en in afhankelijkheid.

Een hartelijke groet,
Ds. J. C. Schuurman, Boven-Hardinxveld