Bijzonder dagboek

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar een dagboek dat ageert tegen hypercalvinisme. Een dagboek wat de geloofsopdracht benadrukt. Een dagboek met “predik het evangelie” en niet “predik de toeleidende weg” of “predik de uitverkiezing”. Evangelie steunend op de beloften i.p.v. gevoel/gemoedstoestand/bevinding. Een dagboek wat niet alleen inzoomt op de diverse zonden (zeker heilzaam) maar vooral op de enige echte hoofdzonde: dat je het aanbod van God om jouw zonden op Zijn Zoon te leggen afslaat.

Antwoord

Een ‘agerend’ dagboek is nog niet zo snel te vinden. Met ageren bereik je ook weinig. Met propageren des te meer. Gelukkig zijn er voldoende dagboeken te vinden die een Bijbels evenwicht hanteren: enerzijds de totale verlorenheid van de mens en zijn val in Adam, anderzijds de genade die ons aangeboden wordt via de weg van geloof en bekering. Dat is geen toeleidende weg, maar de enige weg waarlangs de eeuwige zaligheid te verkrijgen is.

En dat voluit Bijbelse evenwicht vind je in ieder geval in de (hertaalde) dagboeken van de Schotse en Engelse Puriteinen. Een prachtig verzameldagboek is bijvoorbeeld “Wandel voor Mijn aangezicht”, van Isaac Ambrosius e.a. Of “Uw heil alleen”. En zo zijn er nog veel meer te noemen. Even zoeken op de websites van reformatorische uitgevers en je vindt een schat aan verantwoorde dagboeken.