Aangeboren hartafwijking

drs. N. Wolswinkel / 3 reacties

Vraag

Sinds begin dit jaar is na langdurige onderzoeken geconstateerd dat ik (vrouw van in de 20) een aangeboren hartafwijking heb. Ik heb een duidelijke hoorbare hartruis, een vernauwing bij een hartklep en een lekkende hartklep, allemaal aan de rechterkant. Hierdoor is mijn hartslag in rust gemiddeld 100 en bij geringe inspanning zoals traplopen en rennen gaat de hartslag omhoog. Tijdens fietsen wordt de hartslag zelfs 200. Volgens de behandelende cardioloog is er weinig aan te doen. Dus ik was wat hem betreft wel uitbehandeld. Twee weken daarna ging het mis en kwam ik met een neurologisch beeld op de HAP terecht. De klachten die ik had (uitval, niet meer goed uit woorden komen etc.) kwamen van het hart en waren dus niet neurologisch. Ik kreeg oxazepam mee, omdat mijn lichaam zo vermoeid was van de constante te hoge hartslag en het dus een kortsluiting had veroorzaakt. De HAP-arts stelde voor om een second opinion in een academisch ziekenhuis te doen, maar dat wordt tot op heden tegengehouden. Nu ben ik dus weer onder behandeling van een andere cardioloog en gaan alle onderzoeken weer van voor af aan beginnen. Elke arts die ik spreek vraagt of ik sport. Ik sport niet. Ik zou graag willen sporten om me wat fitter te voelen. De hartslag van 200 bij grote inspanning houdt me eigenlijk tegen om te gaan sporten. Is het wel verstandig om te gaan sporten, met het risico op de kortsluiting? Het hele HAP-gebeuren heeft me behoorlijk angstig gemaakt, omdat ik zelf niet meer weet wat er gebeurd is en omdat de kans op herhaling behoorlijk groot.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een ingewikkeld probleem zo te lezen. Van afstand kan ik het niet helemaal duiden. De vraag over het sporten zou ik in eerste instantie voorleggen aan de cardioloog. Een andere cardioloog, zoals nu, is natuurlijk ook een soort second opinion.

De gegevens van de cardioloog zou je ook een keer met een sportarts kunnen bespreken. Die kijken erg door de bril van de sporter: wat is veilig, wat is gezond, wat is verantwoord? Overigens: 200 is wel hoog, maar bij grote inspanning ook weer niet heel gek. De vraag is meer wat de onderliggende problemen betekenen voor sportieve activiteiten.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

hart
3 reacties
Johndetweede
Beste mevrouw,

als aangeboren hartpatient en inmiddels 3 keer geopereerd, zou ik u sterk adviseren door te gaan naar een academisch ziekenhuis. Ik ben zelf onder behandeling in het Erasmus MC en tevreden over zowel de behandelingen als de behandelend artsen. Uw klachten klinken mij veel te serieus in de oren om in een streekziekenhuis te blijven.
Mijn ervaring in het streekziekenhuis bij mij in de buurt zijn niet positief. De cardiologen zijn goed in het behandelen van oudere mensen met 'ouderdomshartklachten', maar aangeboren hartafwijkingen zijn iets anders. Omdat ik het al 31 jaar heb, weet ik vrij goed hoe een en ander lichamelijk in elkaar steekt en denk dat u niet verder komt in het streekziekenhuis.
Kijk anders ook eens op aangeborenhartafwijking.nl.

Veel sterkte en beterschap!
Blubb
Beste,

Ik zelf ben 19 en heb ook een aangeboren afwijking, ben daaraan geopereerd toen ik baby was, dus behalve van controle's in het ziekenhuis weet ik er niks vanaf, ook omdat ik eigenlijk nergens last van heb gehad. Maar zoals Johndetweede zegt, zijn de cardiologen in streekziekenhuizen vooral goed in ouderen met hartproblemen. Om deze reden mag ik ook naar het EMC, naar een cardioloog gespecialiseerd in aangeboren hartafwijkingen. Ik ben daar nog nooit geweest, omdat ik altijd nog naar het Sophia kinderziekenhuis mocht, dus ik kan niet zeggen of ze goed zijn.
Veel sterkte en ik hoop dat je snel een goede behandeling krijgt!
Caroline47
Hallo,

Ik ben zelf 20 jaar en heb ook een aangeboren hartafwijking. De hartafwijking is gecorrigeerd. Ik ben hiervoor geopereerd en verder behandeld in het Sophia kinderziekenhuis.Nu heb ik nog een restvernauwing in de aorta, een bicuspide aorta klep die ook een beetje kaduuk is. Op mijn 18e ben ik overgplaats naar het EMC. Omdat ze daar cardiologen hebben die gespecialiseerd zijn in congenitale cardiologie. Ik heb daar eerst een intake gehad. Hiervoor hebben ze uitgebreid de tijd genomen. Ik ben eigenlijk opnieuw in kaart gebracht en heb goede gesprekken gehad. Ik weet niet of je in de buurt van Rotterdam woont maar anders kan ik he zeker aanbevelen om daar eens langs te gaan.

Hartelijke groeten!