Opvliegers

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van eind 20 en heb vanaf mijn 15e opvliegers, ‘s nachts transpireren, stemmingswisselingen, onregelmatige cyclus en vlak voordat ik moet menstrueren voel ik me moe, somber, depressief, lusteloos. Word ik ongesteld, dan ‘breekt’ het weer open en gaat het een stuk beter met mij. Ik ben onderzocht op hormoonproblemen, overgang, e.d., maar er is op dat gebied niks aan de hand. Ik heb al allerhande anticonceptie gebruikt, maar dat helpt niet. Is er een mogelijkheid om definitief van deze problemen af te komen? Is er een mogelijkheid om mijn baarmoeder en eierstokken te laten verwijderen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je klachten lijken zeer goed te passen bij het "premenstruele syndroom". De vereniging van gynaecologen heeft een zeer duidelijke folder ontwikkeld, waarnaar ik graag verwijs. Hierin staat een antwoord op je vragen.

Om kort in te gaan op je vragen: Er zijn ook andere behandelingen dan anticonceptie, je kunt dan denken aan paroxetine.

Het verwijderen van baarmoeder/eierstokken wordt in Nederland niet gedaan, omdat deze in principe gezond zijn (als arts mag je "niet schaden"). Dit wordt ook in de folder aangehaald.

Drs. A. J. van den Noort

Lees meer artikelen over:

hormonenmenstruatieopvliegers