Vriendin kent God niet

J.M. Strijbis / 1 reactie

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar. Sinds kort ben ik veel serieuzer bezig met het geloof en weet ik nu dat God kennen een grote rijkdom is. Mijn vraag gaat over een vriendin van me waar ik me zorgen om maak. Ze is een jaartje ouder dan ik en we zijn al vanaf de basisschool vriendinnen. Er zijn alleen wel grote verschillen tussen ons. Mijn vriendin gaat elk weekend uit en haar uiterlijk is bijna een obsessie voor haar (ze is heel erg bezig met hoe ze eruit ziet en wat de jongens van haar zullen vinden). Mijn vriendin zit in dezelfde kerk als ik en heeft me al een aantal keer verteld dat ze beseft dat ze verkeerd bezig is en dat ze weet dat God dit niet goed vindt, alleen ze kan niet met dit leven stoppen, geeft ze aan. Ik leg dit voor de Heere neer in gebed maar ik zou niet weten wat ik tegen haar moet zeggen om haar te bemoedigen uit dat leven te stappen en ik weet ook niet hoe ik me moet gedragen tegenover haar als ze weer zegt dat ze weet dat het fout is, of als ze over haar weekend vertelt. Mijn vraag is dus: hoe reageer ik op haar en ga ik met haar om op een goede manier, zodat ik haar bemoedig uit dit leven te stappen en dat ze ook gaat inzien dat alleen God je rijkdom geeft.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag vragenstelster,

Helaas behoorlijk laat, maar dat komt deels door de vakantie. Toch wil ik nog reageren op je hoogst actuele en beslissende vraag. Het antwoord kan heel kort zijn: ware verandering kan alleen de HEERE geven. En Hij wil het ook. Jouw voorbeeld, hoe gebrekkig misschien in je eigen ogen, zou wel eens meer kunnen doen dan alle woorden. Woorden wekken, maar voorbeelden trekken.

En natuurlijk is het goed als je er met haar over praat. Zo'n moment zou kunnen zijn als ze zelf weer aangeeft dat ze er mee wil kappen. Je zou kunnen vragen wat zij daarvoor nodig heeft.

De nasmaak van zulke avondjes is vaak bitter. Mogelijk dat je daar op aan kunt sluiten. En ondertussen gedurig je handen voor haar vouwen. God hoort het gebed en om Christus wil verhoort Hij ook. Mooi dat er iets in je is om haar te redden die ten dode wankelt. Toch kun je haar niet redden. Door dat gedurig te beseffen, weet je je afhankelijkheid van de HEERE.

Veel sterkte en wijsheid toegewenst. "Hij wil je zeker schenken, meer dan je hart verlangt; ver boven bidden en denken: geloof; en je ontvangt."

J. M. Strijbis

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool

Tags in dit artikel:

vriendschap
1 reactie
Reg
Misschien kunnen jullie samen bidden? Bidden, om te vragen of God haar de kracht wilt geven om uit dat leven te stappen, en te leven voor God. Ik ben een tof boek aan het lezen, wat heet: ongekust en toch geen kikker. Gaat over relaties, en over hoe God het heeft bedoeld. Kan het haar zeker aanraden, vlot geschreven, en heel erg duidelijk. Misschien zal ze naar het lezen van z'n boek meer beseffen dat het veel belangrijker is om voor God te leven, dan hoe ze er uit ziet voor de jongens...