Spetters

drs. N. Wolswinkel / 3 reacties

Vraag

Sinds een tijdje werk ik met veel plezier bij een tandarts. Pasgeleden kwamen er spetters van de speekselafzuiger bij mijn oog, zelf dacht ik ook in mijn oog. Omdat dit na een extractie was, zat er waarschijnlijk ook bloed bij. Nu ben ik bang dat ik daardoor een enge ziekte kan krijgen. Tegen de tandarts gezegd dat ik waarschijnlijk bloedspetters in mijn oog had. Ze zei toen dat je dan officieel je oog uit moet spoelen met de oogdouche, maar dat dat geen pretje is. Verder was deze patiënt een kind. Ze zei toen dat de kans dat een kind een enge ziekte heeft wel erg klein is. Ze vroeg ook of ik zeker wist dat het in mijn oog was gekomen. Ik heb toen gezegd dat ik dit niet zeker wist. Hierna heb ik zelf besloten om geen oogdouche te doen; lijkt me namelijk ook niet heel goed voor je oog. Verder heeft ze me tips gegeven om dit in het vervolg te voorkomen. Nu is mijn vraag: Bestaat er een mogelijkheid om besmet te raken met een enge ziekte als er bloedspetters in je oog terecht komen?

Antwoord

De kans lijkt me verwaarloosbaar. Het gaat in dit geval om HIV en hepatitis B. Bij een gemiddeld Nederlands kind is de kans op dragerschap al heel erg klein, daarbij is het incident er ook een in de categorie laag risico. Ik maak me er geen zorgen over.

In het algemeen zou ik adviseren het protocol, dat ongetwijfeld op de praktijk beschikbaar is, gewoon op te volgen. Daarover mag geen discussie zijn. De tandarts kan ook meer zeggen over de specifieke tandheelkundige risico’s.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

bloed(ing)tandarts
3 reacties
anna30
Eens met dit antwoord. De kans is zeer, zeer klein dat er iets besmettelijks kan worden overgedragen.
Als je bloed op bloed contact heb, dus rechtsstreeks in een wondje, dan is de kans veel groter. Mits de patient een besmettelijke ziekte heeft natuurlijk.

Dus maak je geen zorgen. Mocht zoiets nou weer gebeuren, gebruik dan wel een oogdouche. Beter een oogdouche dan iets schadelijks in je oog.

Hebben jullie geen plastic brillen in de praktijk? De meeste tandartsen en assistenten gebruiken deze bij behandelingen.
jsml
"Sinds een tijdje werk ik met veel plezier bij een tandarts." hm..dat klinkt sadistisch.... :-P :-P :-P
groninger
@vraagsteller,

Waarom stel je de vraag hier eigenlijk?
Als het goed is heb je het onderwerp "besmetting" ook tijdens je opleiding gehad...