Sterrenlicht

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Hoe kunnen wij sterrenlicht zien van sterren die op meer dan 6000 lichtjaar van ons af staan als het heelal volgens creationisten maar zo oud is? Ik weet dat sommige creationisten zeggen dat de lichtfotonen van deze sterren er gewoon bij geschapen zijn zodat de sterren gelijk te zien waren, echter ben ik hierdoor nog niet overtuigd. Stel je voor dat astronomen een supernova waarnemen van een ster die op een miljoen lichtjaar afstand stond. Is deze ster volgens creationisten dan wel ontploft, aangezien de lichtfotonen van deze supernova geschapen zijn? Trouwens, hoe kunnen sterren überhaupt ontploffen als ze maar 6000 jaar oud zijn? De levensduur van een ster is veel langer.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een ingewikkeld probleem aan de orde. Er is door creationistische wetenschappers flink over nagedacht en er zijn diverse theorieën ontwikkeld. Het is mijn vakgebied niet, maar voor wie zich wil verdiepen in deze zaken is het mogelijk via de onderstaande literatuur en websites verder te komen. Zie ook mijn boek “Oorsprong. Overwegingen bij schepping en evolutie”, par. 14.6.3 Astronomie/Kosmologie. Het is een wat zakelijker antwoord dan meestal gegeven wordt op deze website, maar sommige vraagstellers hebben juist behoefte aan concrete adviezen.

John Byl, “God en de kosmos. Een christelijke visie op tijd, ruimte en heelal”, Kampen 2002. Op zijn blog gaat deze kosmoloog nader in op deze kwesties.

Alex Williams en John Hartnett, “Dismantling the Big Bang. God’s Universe Rediscovered”, Green Forest 2005.

Jason Lisle, “Taking Back Astronomy”, Green Forest 2006.

John Hartnett, “Starlight, Time and the New Physics”, Australia 2007.

Don Batten e.a., “Hoe bestaat het! 60 vragen over schepping, evolutie en de Bijbel”, Apeldoorn 2009, hoofdstuk 5 “Hoe kunnen we verafgelegen sterren zien in een jong heelal?”

Danny R. Faulkner, “A Proposal for a New Solution to the Light Travel Time Problem, Answers Research Journal 6” (2013) 279-284.

Barry Setterfield, “Cosmology and the Zero Point Energy”, Natural Philosophy Alliance Monograph Series 2013. Een Nederlandstalige samenvatting vind je hier.

Norbert Pailer en Alfred Krabbe, “Der vermessene Kosmos. Ursprungsfragen kritisch betrachtet“, Holzgerlingen 2016.

Prof. dr.  M. J. Paul

Tags in dit artikel:

creationisme