Trouwen in het buitenland

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik zijn al twee jaar heel gelukkig. We zijn dan ook hard aan het sparen voor een huisje en natuurlijk een bruiloft. Wij denken er sterk over om in het buitenland (Italië-Toscane) te trouwen. Maar we willen uiteraard ook in een kerk overtrouwen. Is dit vanuit een christelijk oogpunt een bezwaar? Moeten we een dominee over laten vliegen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Heerlijk om zo met de toekomst bezig te kunnen zijn. Trouwplannen maken is leuk ‘werk’! Over de mogelijkheden om een burgerlijk huwelijk in het buitenland te laten voltrekken moet je navraag doen bij de Burgerlijke Stand van je woonplaats, waar je te zijner tijd in ondertrouw wilt gaan.

Voor de kerkelijke bevestiging (het woord "overtrouwen" ken ik niet) kun je een mooi kerkgebouw ‘uitzoeken’. Het is echter een hele opgave om dat in het buitenland te gaan regelen. Waarom in Italië? Heb je een bepaalde plaats, een bijzondere kerk op het oog? Spreek je zo goed Italiaans dat je duidelijk kunt maken wat je wilt, als je een beheerder c.q. koster kunt vinden?

Denk, voordat je verder gaat, eerst eens aan bijvoorbeeld de kosten die een bruiloft-ver-weg niet alleen voor het bruidspaar maar ook voor de familie en eventuele vrienden met zich mee zal brengen. Iedereen zal moeten reizen. Je zult voor allemaal logeergelegenheid nodig hebben. Want in één dag lukt het niet (de dominee over laten komen is dan slechts een klein onderdeel)! Vanuit christelijk oogpunt hoeft er geen bezwaar te zijn, maar vanuit een praktische gedachtegang wél!

Het lijkt natuurlijk heel romantisch, maar je kunt toch ook ‘gewoon’ ná De Grote Dag sámen op huwelijksreis naar dat prachtige zonnige land van je dromen gaan?

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

buitenlandtrouwentrouwplannen
5 reacties
dominerik
Ook een huwelijksdienst is een dienst van de gemeente (en niet alleen van het bruidspaar) en de kerkenraad zal deze dienst (in overleg met bruidspaar) dus moeten beleggen.
Kunnen jullie niet in Italie trouwen en je huwelijk in Nederland (op een andere dag) laten inzegenen?
meribel
Goede argumenten van ms Rots, aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat je met een kleine intieme groep wil afreizen naar een vakantieadres ipv een groot feest voor veel onbekenden , kan net zo duur uitvallen.
Wie weet is de ds ook wel aan vakantie toe en gaat hij graag mee ( met vrouw ofzo ) , en doe je meer mensen(familie ) plezier door dit te betalen omdat ze het uit zichzelf nooit zomaar doen of helemaal niet kunnen betalen.
Daniel
geweldig antwoord van Maijke Rots, mijn schoondochter en schoonzoon trouwden op Bali (dat krijg je met een tweede huwelijk) iedereen op eigen kosten naar Bali. we konden het wel betalen, maar het voelde zo verkeerd. ik ben meer voor een zorgzame samenleving.
boulanger
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg ;-)
Cloudsadmirer
Volgens mij kan je het niet maken dat van een dominee te vragen, persoonlijk denk ik dat je dat hooguit van je allernaaste familieleden kan vragen en dat jullie dan wel alles zelf betalen. Anders jaag je anderen ongevraagd op grote kosten.