Inspectie voor bevalling thuis

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Wordt er tijdens de zwangerschap altijd (verplicht) bij je thuis door een instantie gecontroleerd of je huis in orde is voor het op laten groeien van kinderen? Ik heb het dan niet over het thuis bevallen want het is logisch dat ze dan komen kijken of alles in orde is. Waar ik op doel is of ze controleren of het kind bijv. een eigen slaapkamer krijgt, of er een box aanwezig is etc. Stel dat je in een tweekamerappartement woont, is het dan verboden om een kindje te krijgen omdat je misschien te weinig ruimte hebt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als de overheid zo'n verbod zou instellen, dan vertrek ik per direct uit dit land ;-).

Wij hebben meerdere kinderen gekregen, maar ik heb zo'n inspectie bij mij thuis nog nooit meegemaakt. Wel komt er na de geboorte vaak een medewerker van het consultatiebureau aan huis. Dit doen ze ook(!) om te kijken of de thuissituatie een bedreiging kan vormen voor een gezonde ontwikkeling van het kind (denk bijvoorbeeld aan ernstige vervuiling). Als dit het geval is zullen zij proberen hulp te bieden of in te schakelen.

Hartelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

bevalling
2 reacties
Nen
Inderdaad, er is geen 'inspectie' voor ouders-to-be.
Als je zwanger bent van je eerste kindje komt er vaak iemand van de kraamzorgorganisatie bij je thuis om je op weg te helpen in de voorbereiding (wat is handig om in huis te hebben, jouw vragen kunnen gesteld worden, men vertelt wat je kunt verwachten e.d.) maar dat is geen 'inspectie' maar meer een dienst naar jou toe omdat alles nieuw is. Bij een tweede kindje is het meestal telefonisch.
Als je dan bevallen bent komt er (zoals in het antwoord staat) iemand van het consultatiebureau (wijkverpleegkundige die je daar ook zult aantreffen als je erheen gaat).
Zij komt ná de kraamzorg (baby 2 weken oud) om je als het ware in te schrijven. Dus vragenlijst met gegevens doornemen en ook jouw vragen weer beantwoorden en even naar het kindje kijken want de kraamzorg is immers weg.
Zonder aanleiding komt er NOOIT een 'inspectie' in je huis, don't worry.
En er zijn ook geen praktische voorwaarden om een baby op de wereld te zetten in ons land. (ok, kleertjes en een slaapplek is belangrijk maar dat kan ook in een tweekamer appartement hoor!)
Catherine
Die was er ooit wel hoor. Toen onze oudste werd geboren, ruim 30 jaar geleden, kwam ong. 6 weken voor de bevalling een zuster van de kraamzorg bij je thuis kijken of de wieg correct was opgemaakt, of er geen loszittende lintjes waren, spijltjes die te ver uit elkaar stonden. Of de uitzet kompleet was, indien er thuisbevalling zou plaatsvinden, of alle spulletjes zoals een lamp van 100 W, alcohol, kraammatrasjes enz. in de kast lagen. Ook kon je dan vragen stellen. Ik vond het helemaal niet betuttelend overkomen. Ik meen me te herinneren dat ze bij de 2e ook nog kwam, daarna werd de kraamzorg meer commercieel en werd het heel anders.
En zo streng zijn de eisen niet, als je maar een veilig slaapplekje hebt, een basis uitzet met kleertjes en verzorgingsspulletjes.
Het allerbelangrijkste is of je kindje in LIEFDE wordt verwacht, dan komt de rest vanzelf.