Zonden benoemen en belijden

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

23-08-2013, 14:54

Vraag

Naar aanleiding van de vraag over blijvend bidden om vergeving van zonden en het antwoord van ds. Muilwijk hierop. In de reactie op de eerdere vraag stond dat je dagelijks je zonden moet belijden. Betekent dit dat je dan concreet je zonden moet benoemen elke dag? Soms denk ik dat de zonden die ik weet slechts een topje van de ijsberg zijn. Dan weet ik niet goed wat ik daarmee aan moet en vraag ik me af hoe blind ik wel ben dat ik ze niet zie en daaraan voorbij leef. Pasgeleden sprak ik hier met iemand over die zei dat als je je zonden niet belijdt, je hier geestelijk en lichamelijk last van gaat krijgen. Hoe zit dat verband? En hoe kun je dat dan herkennen als gelovige?


Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Je vraag valt in twee delen uiteen, waarbij je een treffende vaststelling doet: “Soms denk ik dat de zonden die ik weet slechts het topje van de ijsberg zijn. Dan weet ik niet goed wat ik daarmee aan moet en vraag ik me af hoe blind ik wel ben dat ik ze niet zie en daaraan voorbij leef…”. Zo ingrijpend is de zondeval voor jou en voor mij en voor alle mensen geweest. We zijn zulke grote zondaren geworden, dat wij niets anders kunnen dan zondigen en zelfs na ontvangen genade zien we nog niet hoe zondig wij zijn en hoe wij los van Christus de Heere dagelijks op Zijn liefdeshart trappen en Hem in het gezicht slaan. Zo blind zijn jij en ik en zo blind blijven wij ook na ontvangen genade.

Om deze reden is het gebed om onderzoekend licht en de belijdenis van schuld dagelijks nodig. Daarom is het inderdaad onmisbaar om dagelijks je zonden te belijden en concreet te benoemen. Hiermee is het eerste deel van je vraag kort en bondig beantwoord: ‘ja, het is onmisbaar dagelijks concreet de zonde te benoemen.’

Je worsteling is dat je van jezelf weet- en ik stem daar met mijn gehele hart mee in en sluit me er persoonlijk ook helemaal bij aan- dat je zo weinig weet wat allemaal concreet jou zonden zijn. En je sprak iemand die zei dat zonden die onbeleden blijven leiden tot geestelijke en lichamelijke problemen. Ik denk dat jouw worsteling is: ‘als ik niet alle zonden ken en ze daarom niet belijdt, zal ik last krijgen van lichamelijke en psychische klachten.’

Ik vermoed dat jouw gesprekspartner denkt aan Psalm 32:3 en 4:

3 Toen ik zweeg, werden mijn beenderen verouderd, in mijn brullen den gansen dag.
4 Want Uw hand was dag en nacht zwaar op mij; mijn sap werd veranderd in zomerdroogten. Sela.


En dan komt David tot belijdenis van schuld en dan verandert alles. Maar één aspect van belang is wat uitleggers zeggen over het tijdstip dat David deze psalm schrijft, namelijk na de zonde met Bathseba; en deze zonde, waarvan hij zich zeer goed bewust was!, heeft hij niet beleden. Dit lijkt mij iets anders dan dat wij zonden, waarvan wij ons niet bewust zijn, niet zouden belijden en daarom lichamelijke en psychische klachten krijgen.

We mogen onderscheid maken tussen zonden, waarvan wij ons goed bewust zijn en achterhouden voor de Heere: daar zal de Heere duidelijk van laten merken, zoals Psalm 32:3 en 4, dat Hem deze mishagen en zwaar vertoornen. En tussen zonden, waarvan wij ons niet bewust zijn; daarom moeten we dagelijks bidden om vergeving van de zonden, de concrete zonden belijden en bidden om licht dat de Heere ons al onze zonden laat zien, opdat wij ertegen strijden en deze laten. Daarom is zelfonderzoek in het leven van het geloof zo noodzakelijk om op te wassen in de genade.

Samenvattend, we moeten dagelijks onze concrete zonden benoemen en belijden; daarnaast moeten we bidden om licht van de Heilige Geest dat wij meer en meer onze zonden leren kennen om deze te belijden en te laten. Wanneer wij zonden, waarvan wij ons bewust zijn, verzwijgen, zal het ons zwaar vergaan; wanneer wij zonden, waarvan wij ons niet bewust zijn, niet belijden, dan is licht van de Heilige Geest nodig, maar daarvoor zullen wij  niet per definitie lichamelijke en psychische klachten krijgen.

De Schrift biedt ons door Christus ook een heerlijke belofte die met zijn of haar zonden niet buiten de Heere kan blijven; vergeving en eeuwig leven als genadegave van God.

Hartelijke groet,

Ds. M.W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

belijdenzondekennis
Dit artikel is beantwoord door

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
    23-12-1980
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
143 artikelen
Ds. M.W. Muilwijk

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Al 22 jaar heb ik geen contact meer met mijn schoonfamilie. Te licht bevonden, ik hervormd, zij Ger. Gem. Nu is mijn zwager overleden en heb ik mijn man aangespoord om naar hem toe te gaan tijdens zij...
10 reacties
23-08-2018
Ik ben een vrouw van 30 jaar en lid van de Ger. Gem. Als klein meisje had ik wat betreft het geloof al diepe indrukken, ik voelde al heel jong de ernst dat ik bekeerd moest worden. Er was een verlange...
8 reacties
23-08-2011
Misschien een rare vraag, maar ik wil hem graag stellen aan iemand die al lang de Heere mag kennen. De Heere heeft mijn ogen ook willen openen voor  Zijn Zoon en heeft mij geloof geschonken uit genade...
Geen reacties
23-08-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering