Vriendschap gezocht

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Binnenkort hoop ik te starten met een hbo-opleiding. Ik ben al een poosje bezig met te ontdekken wie ik nou eigenlijk ben. Op de basisschool ben ik best wel gepest en toen ik naar het voortgezet onderwijs ging, ging ik samen met een vriendin op wie ik eigenlijk volledig steunde. De laatste twee jaar van het voortgezet onderwijs. zat ik niet meer bij haar in de klas en toen was ik eigenlijk best eenzaam in de klas waar ik toen ik zat. Ik had wel wat oppervlakkige gesprekjes, maar zei verder weinig tot niets. Nu ga ik dus die hbo-opleiding doen en daar heb ik heel veel zin in. Ook hoop ik dat ik dan wel een echte vriendin zal krijgen. Maar eigenlijk weet ik nog steeds niet goed wie ik ben. Ik weet ook helemaal niet hoe ik me zal gedragen als 'vriendin'. Heeft u adviezen?

Antwoord

Beste …,

In de studententijd kunnen mooie vriendschappen ontstaan, dat is zeker, maar het is niet gegarandeerd. De plaats waar wel vaak heel mooie contacten ontstaan, is de studentenvereniging. Ben je van plan daar naar toe te gaan? Ik kan het je van harte aanbevelen. Het mooie van christelijke studentenverenigingen is, dat er vaak over diepzinnige onderwerpen nagedacht wordt, zodat je wel de diepte in moet – blijven steken bij oppervlakkigheid lukt dan beslist niet meer (tenzij je daarvoor kiest natuurlijk). Daarnaast is er op studentenverenigingen veel gelegenheid voor gezelligheid en plezier. Dat kan je ook helpen om te ontdooien als je dat van jezelf niet zo goed lukt.

Om een vriendschap te ontwikkelen moet je beginnen met zelf een vriend(in) te zijn. Mensen vinden het altijd plezierig als je belangstelling voor hen hebt en als je dat naar hen verwoord. Sluit maar aan bij wat je ziet. Als je bijvoorbeeld een medestudent ziet die er moe uitziet, kun je de vraag stellen: ‘joh, je ziet er moe uit, gaat het wel goed met je?’ En daar zijn natuurlijk allerlei varianten op. Je moet dus niet gaan zitten afwachten of anderen een vriend(in) van jou willen zijn, maar probeer initiatiefrijk te zijn in contacten die je legt. Soms zul je dan kunnen constateren dat het ‘klikt’ met de ander en soms moet je op den duur ook tot de conclusie komen dat je elkaar niet zo ligt en dat het contact slechts functioneel blijft. In het hbo wordt ook vaak gewerkt met groepswerk. Daar ligt dan soms de uitdaging in dat je moet leren omgaan met moeilijke mensen, maar soms is het gewoon ook heel leuk (en alles wat daar tussen in ligt).

De sleutel voor het aangaan van bijzondere contacten ligt in het uitgangspunt dat je de mensen die God op je weg plaatst, ziet als bijzondere schepselen van Hem. Je mag de ontmoeting gebruiken om te ontdekken wat van Gods scheppingskracht in de persoon voor je aanwezig is. Vind je dat niet bijzonder? Als je mensen ziet als potentiële lastpakken of als mensen die erop uit zijn om het jou moeilijk te maken zie je heel andere dingen! Dan krijg je een scheef beeld van de ander en de werkelijkheid. Maar als je de ander ziet als een mens die God op jouw pad plaatst en waar jij misschien iets voor kunt betekenen, ontstaat er een heel andere dynamiek. Het is mijn ervaring dat als je mensen positief benadert, er vaak verrassende dingen kunnen gebeuren. Kijk maar wat een ontmoeting teweeg kan gaan brengen, maar claim het nooit van tevoren, want dan ontstaat er krampachtigheid.

Je zult ontdekken dat er dan mensen zijn met wie je als vanzelfsprekend de diepte in gaat en dat dit met anderen niet zo goed van de grond komt. Geeft helemaal niets. Elk contact kent andere dimensies en daar mag je ruimte aan geven. Dat werkt later op de werkvloer ook zo. Ik zie bijvoorbeeld collega’s die een heel bijzonder contact hebben met elkaar en weer anderen die ‘slechts’ collega’s blijven, zonder bijzondere (geestelijke) intimiteit. Dat is goed zo. Je hoeft niet met iedereen hetzelfde.

Ga alsjeblieft niet krampachtig je studie in met de gedachte dat je nu ‘vrienden moet maken’, maar zie uit naar mooie ontmoetingen en laat je verrassen door wat ze je kunnen brengen. Lukt dat met de richting die ik hierboven aangegeven heb? Ik wens het je van harte toe!

drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

contactstudentenverenigingvriendschap