Ruimdenkende gemeente

Ds. J.J. Tigchelaar / 26 reacties

Vraag

In ons kleine kerkje heeft onlangs een dominee het beroep aangenomen waar wij niet mee door een deur kunnen. Familieleden van ons zijn opgestapt en ook wij voelen de aandrang te vertrekken, maar mag je een kerkelijke gemeente in de steek laten die zo de weg lijkt kwijt te zijn? Of is het je taak te blijven juist als men de weg kwijt lijkt te zijn? De dominee is homoseksueel en komt hier sinds kort ruiterlijk vooruit. Hij en zijn vriend gaan binnenkort samenwonen. Hij blijft aan als dominee. De gemeente is ruimdenkend en gaat akkoord. Wat te doen, ook richting mensen vanuit de gemeente die ons zo lief en dierbaar zijn en die niet begrijpen dat wij zo geschokt zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

1. Er zijn drie zaken die kerk en gemeente kunnen schokken omdat ze verkeerd zijn:

a. Ketterijen. Die zijn er allerlei vormen, ook al zeggen we dat we ons aan de Bijbel houden en ons gereformeerd noemen. Eenzijdigheden kunnen ook een ketterij vormen.

b. Scheuringen en afscheidingen. De ziekte van het gereformeerde protestantisme. Men vindt zichzelf en/of eigen kerk en gemeente dan beter dan anderen. Soms gaat het om (vermeende) verschillen in de leer, soms wil men niet buigen of de minste zijn, soms gaat het om levensstijl en sociaal gedrag.

c. Zonden en overtredingen van Gods geboden. Dat geeft ergernissen en verdeeldheid in eigen kring en schaadt het beeld van de kerk en de gemeente bij buitenstaanders. Terwijl de taak van de gemeente juist is de wereld bekend te maken met God, zijn Zoon en zijn Koninkrijk.

2. We kunnen niet zeggen welke van deze drie verkeerde zaken erger is dan de andere. De Bijbel veroordeelt ze alle drie! De gemakkelijkste weg lijkt wel de scheiding, dan denkt men de ergernis achter zich gelaten te hebben. Men bidt niet eens meer voor de achterblijvers. Men prijst zichzelf en zijn nieuwe groepering als gelukkig.

3. Een volmaakte gemeente krijgen we echter niet in deze bedeling.  Voorgangers rechtzinnig in de leer kunnen onverbeterlijk gierig zijn, of  andere mensen hard veroordelen of  hun gezin niet goed regeren, etc. En een predikant die zich niet aan Gods gebod inzake het huwelijk houdt kan wel rechtzinnig zijn in de leer van genade, geloof en verkiezing. Een vrouwelijke ambtsdrager kan God en de naaste meer liefhebben dan een heer in een zwart kostuum.

4. Maar een zelf gekozen afscheiding is eveneens verkeerd. Onze reformatorische vaders zijn ons daarin ten voorbeeld. Luther en Calvijn wilden geen nieuwe kerk. Ze wilden de bestaande (Roomse) kerk reformeren, een goede vorm geven. Het was niet hun schuld dat ze uiteindelijk er buiten werden gezet. Brakel en Jodocus van Lodenstein hebben zich verzet tegen de afscheiding van Jean de Labadie, hoewel ze in zijn leer en leven veel goeds zagen. De werking van de prediking en de bediening van de sacramenten is niet afhankelijk van de (on)volmaaktheid van de ambtsdrager.

5. Belangrijker is nog dat Paulus in zijn brieven laat zien dat in verschillende gemeenten grove zonden en afwijkingen van de rechtzinnige leer voorkwamen, maar toch roept hij nergens op tot afscheiding. Daarin volgt hij de profeten van het Oude Testament na.

6. Helaas moeten we tevens constateren dat de afscheiding van de zogenoemde "Doleantie" van Abraham Kuyper in 1886 ook een mislukking is geworden. Men scheidde zich af vanwege de vrijzinnige leer die toen in de hervormde kerk werd aangetroffen. Maar momenteel overtreffen veel zogenoemde gereformeerden in de PKN diegenen die hervormd gebleven zijn.

7. Ik kan voor vraagsteller niet beslissen wat hij doen moet. Maar laat hij overwegen welke van de drie genoemde zaken voor hem en de gemeente het zwaarste wegen. En neem geen overhaaste stappen, die moeilijk weer ongedaan kunnen worden gemaakt.

Ds. J. J. Tigchelaar

Ds. J.J. Tigchelaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant en adviseur predikantenopleiding Church of Central Africa

Tags in dit artikel:

kerkkeuzeketterijpredikant
26 reacties
rotterdam
Dank aan Ds. Tigchelaar, dit is mannen(broeders) taal.
Er is geen enkele afscheiding geweest die iets goeds (meerwaarde) heeft voorgebracht.
Zeer terecht stelt het moderamen van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) dan ook de volgende vraag „zijn er, in het licht van de roeping om getuige te zijn van het evangelie thans nog dwingende redenen om gescheiden op te trekken om op een vruchtbare manier gestalte te geven aan de eenheid die ons geschonken is door Jezus Christus"? Wij zijn er van overtuigd dat wij elkaar gegeven zijn en dus niet kunnen berusten in een vanzelfsprekende kerkelijke gescheidenheid.
leonard
Hoewel ik een groot voorstander ben van kerkelijke eenheid, vraag ik me af of je moet streven naar het bewaren van die eenheid op het moment dat er dergelijke dingen gebeuren in een gemeente. Wat het argument van de ds over Paulus betreft, hij roept inderdaad niet op tot afscheiding maar geeft wel duidelijk aan aan welke voorwaarden een ambtsdrager moet voldoen. Bovendien heb ik niet het idee dat de kerkelijke tucht nog functioneert in een gemeente/kerk waar predikanten die openlijk homoseksueel zijn of niet in God geloven hun ambt nog mogen uitoefenen.
rotterdam
@leonard, weet je, zo hebben wij allemaal onze argumenten, allemaal onze heilige huisjes.
Protestante stokpaardjes zijn in de loop van de tijd, stokolifanten geworden.

De vraag blijft echter wel of dat allemaal belangrijker is dan ; Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Christus ziet een verband tussen onze éénheid en het geloof van "de wereld".

De tucht is een middel maar geen doel.
Ik bestrijd hoogheden bij anderen die in mijn eigen hart leven.

Gelukkig ; Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden.
Gerard
@rotterdam

Is het ooit wel eens in je opgekomen dat het er toedoet wat God heeft gezegd?
Ik krijg bij jou vaak de indruk dat geloof een puur horizontaal iets is, een soort van persoonlijke voorkeur, waar wat God heeft gezegd verder geen enkele rol speelt. Of hooguit dat wat God gezegd heeft is open is voor persoonlijke interpretatie wat dan in feite op hetzelfde neerkomt.
Daarmee worden je woorden 'de Vader aanbidden in geest en waarheid' lege woorden, aangezien noch de Vader, noch Zijn waarheid dan werkelijk een rol spelen, laat staan de hoofdrol.
rotterdam
@Gerard ; het spijt me oprecht als u horizontalisme meent te zien in mijn bijdragen.

Ik citeerde woorden van Christus - Opdat zij allen één zijn - dat doet ertoe.
Het aanbidden in Geest en in waarheid lijkt mij niet gebonden aan een bepaalde kerk of kerkelijke stroming.

Een kerk die niet oec­u­menisch is is geen vol­waardige kerk. Met oec­u­menisch bedoel ik twee zaken. De kerk heeft de opdracht om een zegen te zijn voor heel de bewoonde wereld en de kerken hebben de opdracht om één te zijn.

Oec­u­menis­che samen­werk­ing tussen chris­te­nen kan alleen vrucht­baar zijn, wan­neer iedereen staat in en instaat voor zijn eigen tra­di­tie. Door ken­nis van en ver­won­der­ing over de rijke tra­di­ties van de ver­schil­lende kerken kun­nen wij chris­te­nen naar de éne Kerk van Jezus Chris­tus toe­groeien. Dit groeipro­ces is een opdracht die alleen kan sla­gen wan­neer wij met respect met elkaar en elka­ars tra­di­tie omgaan. Hier­voor is nodig dat wij in een leer­huis samen de bij­bel en de ver­schil­lende tra­di­ties bestud­eren; dat wij samen onze dia­conale opdracht in de wereld gestalte geven en dat wij als welkome gas­ten in elka­ars diensten komen.

Oec­umene betekent niet inlev­eren, maar elkaar ver­rijken. Wij zijn geroepen door Chris­tus om broed­ers en zusters voor elkaar te zijn en alleen zo kun­nen wij onze opdracht in de wereld vervullen.
Gerard
@rotterdam
Dan weer citeer je wikipedia, nu citeer je een roomskatholieke deken.
Klinkt wel aardig maar in Bijbels perspectief is dit lariekoek.
Het gaat niet om tradities of wat kerken zeggen, of menselijke leeringen, het gaat om de vreze voor God en te luisteren naar Hem!
rotterdam
@Gerard - nu het was geen wikipedia maar als een R.K. deken dit ook zegt heeft hij m.i. gelijk.
U weet ook, dat wat u noemt "de vreze voor God en zijn leringen" onderhevig zijn aan menselijke interpretaties, dat is bij u zo en ook bij mij.
Het probleem ontstaat als wij elkaars gedachten "lariekoek" gaan noemen.
Niet respectvol, Gerard, wat heb je nog meer voor mij in petto ?
Worgpaal ? Excommunicatie ?
leonard
@Rotterdam: Zoals vele protestanten hun stokpaardjes hebben, is het 'allen één zijn' misschien teveel een stokpaardje van jouw kant in deze discussie. Het is heel gevaarlijk om eenheid te stellen boven het je houden aan Gods geboden. Over homoseksualiteit bestaan verschillende meningen binnen christelijk Nederland, die ruimte mag er zijn. Toch beweeg je je als predikant wel op een omstreden weg wanneer je openlijk in homoseksualiteit gaat leven. En wanneer je dit als vraagsteller als zonde ziet, kan ik best begrijpen dat je er erg veel moeite mee hebt om onder zijn gehoor te zitten. Persoonlijk zou dit voor mij ook een reden zijn om mijn gemeente te verlaten.
Gerard
@rotterdam
Respect heeft niets te maken met iemand onzin te laten praten. Je haalt deken Henk Janssen aan die getoetst aan wat de Bijbelse zegt lariekoek spreekt. Wat ik ervan zeg maakt niet uit. Wat God zegt wel.

In de Bijbel lees ik niets van dat 'de vreze voor God en zijn leringen' onderhevig is aan menselijke interpretaties. Integendeel, waar dit gebeurt wordt een streng oordeel gesproken. De profeten doen dit bij Israël maar ook Jezus doet dat en ook de apostelen doen dat. Niet naar God luisteren is geen vreze voor God.
Sommige zaken in de Bijbel zijn minder duidelijk en er zijn inderdaad zaken waarvan mensen soms onterecht doen alsof daar geen twijfel over is. Maar er zijn vele dingen wel duidelijk, en als we dat gaan ontkennen gaan we tegen God in.

Als je meent dat ik je minacht laat me je dan vertellen dat ik ook voor jou bij name bidt. Mijn hart staat wijd voor je open. Ik heb het beste met je voor. Maar zachte heelmeester maken stinkende wonden. Daarom pamper ik je niet met vriendelijke woorden. Mijn wens is niet dat je naar mij luistert. Wat je van mij vindt vind ik niet van belang. Wat ik slechts voor je wens is dat je wat God zegt serieus neemt, meer dan wat (al dan niet oec­u­menische) mensen zeggen.

Wat ik je toewens is datgene wat Spreuken 2 zegt: "Mijn zoon, als je mijn woorden aanneemt, en mijn geboden bij je opbergt, om je oor acht te doen slaan op de wijsheid, als je je hart neigt naar het inzicht, ja, als je roept om het verstand, je stem laat klinken om inzicht, als je het zoekt als zilver, het naspeurt als verborgen schatten, dan zul je de vreze des HEEREN begrijpen, de kennis van God vinden."
rotterdam
@leonard ; Ik kan me niet voorstellen dat oproepen tot vrede, respect en acceptatie nadelig zouden kunnen zijn voor de Christelijke kerk.
Uiteraard maak ik Gods geboden niet onderschikt aan het streven naar eenheid, meer dan dan, eenheid is een gebod van God.
Ik ben het helemaal met je eens als vraagsteller(ster) dit als zonde ziet, kan hij of zij niet anders dan de gemeente verlaten.

@Gerard ; “zachte heelmeesters maken stinkende wonden” is m.i. niet bijbels.
“Uw vriendelijkheid is bij alle mensen bekend” is dat wel.
Prijs jezelf gelukkig dat de Here het motto van de zachte heelmeesters niet toepast in jouw en mijn leven.

Respect betekend de ander in zijn of haar waarde laten, ook als jezelf een andere mening hebt, woorden als lariekoek en onzin, horen daar niet bij.

Al onze woorden zijn menselijke interpretaties, daar valt niet aan te ontkomen.

Weet je Gerard, er zijn op deze wereld ongeveer 2 miljard Christenen.
Dat is grofweg onderverdeeld in 1 miljard Rooms Katholieken, 300 miljoen Orthodoxen, 300 miljoen evangelische en pinksterkerken, de rest, 400 miljoen zijn traditionele Protestanten, Lutheranen, Anglicanen en diversen.
Hoeveel procent valt, binnen jouw visie, onder het kopje lariekoek en onzin ?

Dominees die elkaar “te vuur en te zwaard” openlijk bestrijden, voorgangers die andersdenkenden benoemen als “de antichrist”, volgelingen van satan.
Allemaal kerken die claimen “de enige waarachtige kerk” te zijn.
Het moet een keer stoppen. Het werkt contraproductief bij de opbouw van Gods Kerk op aarde. Wat denk je dat wereld zegt als ze al gekrakeel hoort en ziet?
“Ziet hoe lief ze elkander hebben ?”
En weet je Gerard, als het echt belangrijk wordt hoor je niemand over kerkverschillen. Op een sterfbed of ernstige ziekte praat niemand over “de leer”.
Ook als de kerk in de vervolging komt dan bestaan er geen kerkmuren meer.
Molotovcocktails worden in Nigeria in zowel Protestante als Roomse kerken gegooid, sluipschutters op de daken van Alexandrië kijken niet of ze een Kopt of een andere kerkganger raken.

Vergeef oHeer,
dat duizendvoud ons stem en steen gescheiden houdt,
dat elk zijn eigen Godshuis bouwt.

Vergeef het,
kome nu de tijd dat U één huis wordt toegewijd,
voor alle mensen wijd en zijd.

Dan wordt het grote lied gehoord,
de wereld door met één akkoord,
dat Christus prijst, het ene woord.

Hoor hoe van land naar land het snelt,
één hoop, geloof en liefde meldt,
een Christus kerk op aard herstelt.
janneman
ik zou bij deze homoseksuele en binnenkort samenwonende dominee niet naar de kerk gaan, ik zou echter niet als lid bedanken maar bidden dat deze dominee door de Heilige Geest overtuigd mag worden van zijn zondige levenswandel,dat hij tot inkeer mag komen en werkelijk een dienaar van het Woord mag worden..... de afscheiding heeft als "voornaamste" vrucht, scheuring op scheuring teweeggebracht....ook daar is het helaas erg donker!
Mona
De vragensteller geeft aan dat de gemeente hem lief en dierbaar is. Daaruit proef ik een stukje verdriet dat dit is gebeurt. Het is heel moeilijk om in een gemeente te zijn, waarvan je dingen ziet en meemaakt, die volgens de Bijbel als zonde aangemerkt worden, en die in de gemeente getolereerd worden.
Alles onder de noemer 'eenheid en liefde'.
Hiermee kan je als gemeentelid erg in gewetensnood komen, en dit een hele moeilijke situatie. Ik vind het jammer dat de dominee daar niet wat dieper op in is gegaan.

@Rotterdam, je zegt:
De tucht is een middel maar geen doel.
Ik bestrijd hoogheden bij anderen die in mijn eigen hart leven.

Natuurlijk is de tucht geen doel. Het is een correctie, die je als kerkenraad in afhankelijkheid van God, en in liefde geeft aan een gemeentelid, met als doel dat desbetreffende persoon zijn zondige weg verlaat.
Als er geen tucht uitoefend wordt binnen de gemeente, omdat er gezegt wordt: ik mag de hoogheden niet bestrijden bij anderen, die in mijn eigen hart leven, dan is er iets mis gegaan met je roeping als ambtsdrager.
God heeft opzieners gesteld binnen een gemeente, zodat alles ordelijk en naar Zijn geboden zal verlopen. Die opzieners mogen de tucht uitoefenen, omdat God hen die verantwoording geeft.
Maak je geen gebruik van de tucht, terwijl dat wel moet, en zie je fouten/zonden door de vingers binnen de gemeente, dan zal dat zeker een verkeerde invloed hebben op het gemeenteleven zelf. Zonden kunnen dan voortwoekeren en toenemen.
Als een ouder denkt: ik bestraf mijn kind niet, want de verkeerde dingen die ik zie bij mijn kind, leven ook in mijn eigen hart, dan zal er van de opvoeding weinig terecht komen.
De ouder heeft ook verantwoordelijkheid gekregen om het kind te bestraffen.

De tucht word vaak onderschat, maar het is een liefdemiddel, wat juist de eenheid ten goede komt!
rotterdam
@Mona ; ja dat klopt, de tucht, indien juist toegepast, is een liefdemiddel wat de kerk ten goede komt.
100% juiste formulering.
Ik gaf mijn opmerking naar aanleiding van @leonard " Bovendien heb ik niet het idee dat de kerkelijke tucht nog functioneert in een gemeente/kerk waar predikanten die openlijk homoseksueel zijn hun ambt nog mogen uitoefenen".
Dat laatste is niet waar, de positieve mening van een kerkenraad m.b.t. homoseksualiteit wil niet zeggen dat in deze gemeente de tucht niet wordt toegepast.
Wat wil @leonard ?
Een kerkenraad beroept een homoseksuele dominee en plaatst hem vervolgens onder de tucht ? Logica ?
Mona
@Rotterdam,
Ik weet niet precies wat je bedoelt met stokpaardjes, die ten koste gaan van de christelijke eenheid (zie een aantal reacties van jou hierboven).
Als je met stokpaardjes de visie bedoelt op practiserende homosexualiteit, dan noem ik dat eerder een zonde dan een stokpaardje.
In de gemeente van de vragensteller fuctioneert de tucht niet, anders was deze predikant nooit beroepen, dat ben ik met @Leonard eens.

Je kunt als kerkeraad positief staan tegenover je homosexuele medemens, maar dat is een heel ander standpunt dan een practiserende homosexuele predikant beroepen.
Mona
even ter correctie:
Je kunt als kerkeraad positief staan tegenover je homofiele medemens, maar dat is een heel ander standpunt dan een practiserende homosexuele predikant beroepen.
Het verschil is de uitleving ervan.
rotterdam
@Mona ; je eerste reactie is op 13.12 uur / ik reageer om 15.31 - zeg dat we het eens zijn.
Je reageert niet, maar om 16.35 kom je met de volgende kritiek nu over het woord stokpaardje,
Dat is nu exact wat ik bedoel, zoeken naar verschillen i.p.v. naar overeenkomsten.

Deze kerkenraad is kennelijk van mening dat homoseksualiteit geen belemmering is voor het ambt.
Dus dan is het logisch dat ze de tucht niet toepassen.
Jij bent het kennelijk niet eens met de zienswijze van deze kerkenraad. Dat mag uiteraard.
Er zijn hier op refoweb al talloze discussies uitgevochten over dit onderwerp.
Ieders standpunt is zo langzamerhand bekend.
Zaak blijft ; het is niet jouw en niet mijn kerkenraad. Het is de kerkenraad van vraagsteller(ster) en die heb ik geadviseerd om als hij of zij dit als zonde ziet, er geen andere mogelijkheid is dan de gemeente te verlaten.

Wat moet ik nog meer ? Ik ken de dominee niet, de gemeente niet, ken de argumenten niet en ik weet niet waarom deze gemeente de dominee heeft beroepen.
Wil je nu echt op basis van drie zinnetjes, over welke kerk gaat het hier ? de schandpaal oprichten ?
Zijn wij geroepen altijd en overal en op iedereen commentaar te leveren ?
Anderen wellicht wel, ik niet.
Mona
Rotterdam,

waarom voel je je zo aangevallen? hoe komt het dat ik met mijn mening jou irriteer?
Hoe komt het dat de mede-reageerders wel hun mening mogen zeggen?

Deze vraag raakt mij ontzettend.
Ik zit in bijna dezelfde situatie, waarin praktiserende homosexualiteit in de gemeente een rol speelt, en waarvan ik soms radeloos kan worden, dat ik niet weet wat ik moet doen.
Ik weet ongeveer jouw standpunt @rotterdam, en wij zullen het niet eens worden, voorlopig.
Ik zoek niet naar de verschillen, ik zeg alleen mijn mening, over de vraag en over sommige reacties. Dat doe jij ook, dus laat mij ook die ruimte.
Iedereen heeft zijn stokpaardjes. Jij ook en ik herken ze ook bij jou in je reactie's.
Dit is voor mij geen stokpaardje, maar een vreselijk moeilijke situatie.
als je mijn reactie of mening waardeloos vind, vraag me dan waarom ik dingen zeg.
rotterdam
@Mona, het spijt me oprecht dat je denkt dat jouw mening mij zou irriteren.
Dat is niet het geval, ik lees graag je reacties.
Het woord "waardeloos" is zeker niet op z'n plaats.
Ik zal proberen dit voortaan duidelijker te verwoorden.

Wat betreft je eigen situatie kan ik je alleen maar adviseren, ga ik gesprek met de kerkenraad maar vooral ook met de mensen die homoseksueel zijn.
Er zijn kerken die een homoseksuele predikant accepteren, er zijn ook kerken (en gezinnen) waar ze homo's de straat op gooien.
Daar zit nog een wereld met veel nuances tussenin.
Bambi
Een dominee hoort een herder en leraar te zijn.

Als leraar hoort hij het woord van God aan ons uit te leggen.
Dat kan hij niet als hij het zelf blijkbaar niet begrijpt.
Er staat toch echt in de Bijbel dat we niet moeten doen als de heidense volken, mannen bij mannen liggen.
Dat is echt maar op één manier uit te leggen.

Hij hoort ook het goede voorbeeld te geven.
Dat een dominee homo is kan hij niets aan doen. Maar hij hoort het niet te praktiseren. Daar is Gods woord
duidelijk genoeg over.
Ik vraag me ook af, dat als een dominee die woorden al anders uitlegt, hoe hij de rest van de Bijbel uitlegt.
Race406
@Bambi: Wat bedoel je met de dominee die de woorden anders uitlegt? Bedoel je daarmee dat hij/zij die woorden anders uitlegt dan JIJ (je mag ook lezen: je kerk of sociale omgeving) ze uitlegt?Tsja, mensen die over homoseksualiteit anders denken dan jij, die zeggen waarschijnlijk ook dat als jij die woorden anders uitlegt, ze benieuwd zijn naar hoe jij de rest van de Bijbel uitlegt...
Het is een erg moeilijke zaak, dat weet ik wel.
Maar 1 ding weet ik wel zeker: God is oneindig veel barmhartiger en ruimer in Zijn oordeel dan dat wij dat, met ons degelijk Gereformeerd en dogmatisch zeer doorwrochte theologietjes, vaak zijn!
Niet dat iedereen zich zomaar lachend de hemel in klapt of zwaar door de zonde getroffen de hemel binnenkruipt.
Niet dat het niet meer uitmaakt wat je doet.
Niet dat het niet meer uitmaakt wat je gelooft.
Maar wel: Het oordeel is niet aan ons..!
En zoals de dominee al zei (ik zeg het iets anders): Een onbekeerde dominee kan heel degelijk en rechtzinnig preken, en een onbekeerde dominee kan dwalen zonder eind....