Zeurpieten

Ds. P.C. van Keulen / 6 reacties

Vraag

In de gemeente waar ik lid van ben zit een aantal zeurpieten. Ze zeuren over een druk gemeentelid die nogal luid praat, soms ook door de preek heen; over de kleding van een ambtsdrager (hij liep in een spijkerbroek en overhemd in de kerk); over de preek die te lang of juist te kort is, te onbijbels... Kortom er deugt weinig. Ik irriteer me mateloos aan dit gezeur. Het slaat echt nergens op. Mijn vraag is: hoe zorg ik ervoor dat ik zelf verdraagzaam blijf tegenover deze in mijn ogen zeurders?  Hoe kom ik af van mijn irritatie? Ik hoor hen altijd beleefd aan, maar het kost mij steeds meer moeite. Omdat het de gewoonte in deze gemeente is dat er na de dienst samen koffie wordt gedronken, is het erg moeilijk om hen te ontlopen. Ik heb geprobeerd om met hen te praten en ze uitgelegd dat ik er geen last van heb en mij er ook niet aan stoor. Ze blijven zeuren. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Toen ik uw vraag las dacht ik even aan "koffie verkeerd". Het kan namelijk de bedoeling niet zijn dat het koffie drinken na de kerkdienst een moment is waar de door u genoemde zaken besproken worden. Indien er iets is tegen een persoon, ambtsdrager of (de preek van de) predikant dan moet men zich bij de betreffende persoon vervoegen. Deze dingen bespreken bij de koffie na de dienst (ook met elkaar bij de koffie thuis) bevordert het gemeente-zijn niet zoals bijbels bedoeld.

Het irriteert u en dat wilt u niet, ook wilt u verdraagzaam blijven ten opzichte van de in uw ogen zeurpieten. Ik neem aan dat er ook wel andere personen op de koffie komen, probeer eens om bij hen te gaan zitten of staan en een zinvoller gesprek te voeren. Echter, niet altijd zult u de door u genoemde mensen kunnen ontlopen, hoeft ook niet, maar probeer het gesprek dan eens een wending te geven door met hen te spreken over wie Christus is, Die de hoogste Ambtsdrager is, Wiens preken soms kort, soms lang waren, Wiens kleding onder aan het kruis verdeeld is, in Wie nu alles ligt als Profeet, Priester en Koning wat nodig is voor ons als mensen.

U kunt u irriteren aan de zeurpieten en mogelijk zijn zij mensen van wie geldt: bij deze dingen leeft men, maar zoals voor ieder mens geldt ook voor hen: één ding is nodig. Soms kan koffie zo lekker ruiken (soms al in de kerk), maar laten wij voor een ieder, wie dan ook, een goede reuk van Christus zijn!

Ik wens u veel wijsheid toe.

Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

ergernisgemeente
6 reacties
Catherine
Ik begrijp dat hele verplichte koffieuurtje sowieso niet. Als dit beperkt zou worden tot eenmaal in de zoveel weken, of alleen na een "feestelijke dienst" (bevestiging van ambtdragers, belijdenis, doop etc) heeft dat m.i. veel meer waarde.
Hebben de gesprekken zoveel diepgang? Als ik deze vraagsteller moet geloven, totaal niet, want het gaat over allerlei uiterlijke (bij)zaken.
Ik zou er maagzuur van krijgen.
Beter is om iemand uit te nodigen voor een kopje koffie, bij je thuis.
vrouw78
Beste vraagsteller,

Leg het voor de Heere neer. Vraag of Hij je irritatie weg wil nemen en je liefde wilt geven tot je naasten. Zeg het, telkens als je de irritatie merkt, tegen God.
Met andere woorden: werp al je bekommernis op Hem.
Boaz
Het meest voor de hand liggende advies mis ik: waarom niet in alle rust en liefde uw irritatie benoemen? Het is goed uw grenzen duidelijk aan te geven, want van 'gezeur' wordt niemand vrolijk. En reik meteen een alternatief aan; dus waar u wel graag over zou willen praten. Begin dan bijvoorbeeld met vertellen wat uzelf mooi vond in de dienst, wat u aansprak enz..
meribel
Probeer het gesprek actief te keren inderdaad. De meeste 'zeurpieten' doen het niet bewust, het glas zit bij hen vaak halfvol. Als je er zelf actief wat bij ze inschenkt zal je merken dat het voller raakt! ( en ja dat kost wel wat inhoud van je eigen glas )
Let dus op : luister aan, en daarna ga over op iets positiefs. Bedenk van te voren wat positieve zaken . Het zal werken als je het volhoudt! Kost wel wat hoor, en werkt niet meteen.
MUS
Stel dit soort mensen sturende vragen zoals "wat vond je leerzaam ..." "Waar heb je van genoten...."
En wees direct naar deze personen met een "ik - boodschap".
arendine
Zoals de "zeurders" zich ergeren aan dingen die de vraagsteller koud laten, ergert vraagsteller zich aan de "zeurders" en spreekt daarmee meteen een waardeoordeel uit over deze mensen. Ik hoop dat hij de term "zeurders" alleen in zijn brief heeft gebruikt en dat hij in werkelijkheid slechts een mening heeft die hij iets respectvoller uit.

Respectvolle kritiek is een vorm van communicatie waarmee je een probleem goed kunt aanstippen. Een neerbuigend oordeel is geen goed middel om het probleem aan te duiden.

Hopelijk lukt het de vraagsteller de "zeurders" op respectvolle wijze duidelijk te maken dat hij andere gespreksonderwerpen op prijs zou stellen.