Stress en hyperventilatie

drs. A.J. van den Noort / 1 reactie

Vraag

Naast al jarenlange lichamelijke klachten door stress en hyperventilatie heb ik sinds kort spiertrekkingen/lichte kramp in mijn tong. Meestal een poosje erna volgt een loodzwaar gevoel in mijn benen. Wel zodanig dat ik niet meer lopen kan. Meestal ga ik even liggen/zitten, waarna ik een paar uur ontzettend moe ben en vervolgens weer opknap. Mijn vraag is eigenlijk of ik dit evenals mijn ander klachten (hartkloppingen, duizeligheid, zeer gespannen nek, slikklachten, maagpijn, extreme moeheid) ook toe moet schrijven aan stress en hyperventilatie? Naar de huisarts hoef ik hier niet mee te gaan, om de reden dat zij alles op spanning/stress gooit. Vandaar mijn vraag op deze manier.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je hebt een uitgebreid klachtenpatroon. Ik zie in de gegevens niet staan hoe oud je bent. Ook weet ik verder niets van je situatie en van je medische voorgeschiedenis.

Bij langdurige hinderlijke onbegrepen lichamelijke klachten kan heel goed de oorzaak liggen bij overbelasting / stress etc. Je klachten van moeizaam lopen en kramp in de tong kunnen hier ook bij passen. De vraag is echter hoe je hier verder mee kunt/wilt. Ben je al bij medisch specialisten geweest, zoals een psychiater of revalidatie-arts? Via een breder team kunnen zij vaak goed de oorzaak behandelen en zo nemen de klachten vaak af in ernst. Bespreek het wel met je eigen huisarts, het is belangrijk dat je in gesprek blijft.

Met vriendelijke groet,
Art van den Noort

Lees meer artikelen over:

stress
1 reactie
Marytje
Heb je je al wel eens laten testen op de ziekte van Lyme?
Spierkrampen en moeheid zijn een van de kenmerken daarvan.