Bijbelboek Jona

Ds. C.J. Droger / 5 reacties

Vraag

Ik sprak laatst met iemand en die had het er over dat het boek Jona misschien niet door Jona zelf geschreven was, net als bij Jeremia (dat geschreven zou zijn door Baruch). Ook de meeste brieven van Paulus zouden niet door Paulus geschreven, maar door hem gedicteerd zijn. In onze Bijbel staat natuurlijk onder de brieven dat Paulus de afzender was, behalve bij Hebreeën. Heb op internet gezocht, maar kan geen aanwijzing vinden dat het niet zo zou zijn... Klopt dit allemaal?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt een aantal vragen gesteld over het auteurschap van Bijbelboeken. Bedankt daarvoor! Het is interessant om hierover na te denken.

Wie het boek Jona geschreven heeft, weten we niet met zekerheid. De auteur wordt niet in het boekje genoemd. Omdat over Jona in de derde persoon enkelvoud wordt gesproken, ligt het eigenlijk voor de hand dat niet Jona zelf het boekje heeft geschreven. Dan zou je eerder de eerste persoon enkelvoud hebben verwacht. Maar helemaal zeker weten we het niet. Ten diepste is natuurlijk de Heilige Geest de auteur van het boek Jona. En wiens pen Hij gebruikt heeft, doet er dan eigenlijk niet meer zoveel toe.

De brieven die in de Bijbel op de naam van Paulus staan, zijn m.i. ook echt van Paulus. Sommige heeft hij inderdaad gedicteerd aan een secretaris (zie bijv. Rom. 16:22), maar daarmee blijft het toch zijn brief. Soms schrijft hij aan het einde van zo'n gedicteerde brief een paar woorden zelf (zie bijv. Kol. 4:18).

De Brief aan de Hebreeën is inderdaad niet van de hand van Paulus. Hebreeën 2:3 sluit dat uit.

Ik hoop dat ik je vragen naar tevredenheid heb beantwoord. En ik hoop dat je met veel zegen in de Bijbel zult lezen!

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

Jona
5 reacties
rotterdam
Hebr. 2:3 toont aan dat de auteur van het boek zich tot de ‘tweede generatie’ christenen rekent, niet tot degenen die het goede nieuws rechtstreeks van Jezus zelf hebben gehoord; Paulus daarentegen rekent zichzelf uitdrukkelijk tot de ‘eerste generatie’ christenen, degenen die het goede nieuws rechtstreeks van Jezus zelf hebben gehoord, zoals bijvoorbeeld in Gal 1:12 (zie ook 1 Kor 9
Jvslooten
@Rotterdam
Het is wel duidelijk dat Paulus nooit het goede nieuws van Jezus heeft gehoord (of ten minste niet aangenomen) tijdens de rondwandeling, maar pas later op de weg naar Damascus. Als Paulus refereert in Galaten 1:12 (Paulus legt het nota been verder uit in de verzen 13 t/m 17, waar hij letterlijk de wijze waarop hij Christus ontmoet heeft beschrijft), maar ook in 1 Korinthe 4 en 9, kun je de ontmoeting die hier genoemd wordt rechtstreeks terugvinden in Handelingen 9: "en de Heere zei: Ik ben Jezus"
rotterdam
@jvslooten - sorry maar ik begrijp u niet.
Ik heb niet gezegd dat Paulus het goede nieuws van Jezus heeft gehoord tijdens diens verblijf op aarde.
Ik heb gezegd dat Paulus zichzelf uitdrukkelijk rekent tot de ‘eerste generatie’ christenen, degenen die het goede nieuws rechtstreeks van Jezus zelf hebben gehoord. (lees 1 Korinthe 9 vers 1 ; Ben ik niet een apostel? Ben ik niet vrij? Heb ik niet Jezus Christus, onze Heere, gezien? Bent u niet mijn werk in de Heere?)
Er zijn overigens nog meer argumenten waarom de Hebreeën brief niet door Paulus zelf geschreven is :

De stijl van Hebreeën wijkt sterk af van de stijl van de onomstreden brieven van Paulus. Hebreeën is stilistisch ‘tot in de puntjes verzorgd’, het voortbrengsel van iemand die de brief zorgvuldig gecomponeerd heeft, aangezien de structuur van Hebreeën doorwrocht is. In de onomstreden brieven van Paulus toont hij zich een spontaan maar daarmee ook slordig schrijver en hij levert voortdurend foute constructies af, zoals in Rom 5:12. (Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.)

Hebreeën argumenteert vanuit de Septuagint, terwijl Paulus een eigen weergave in Koinè had van het Oude Testament.

Paulus gebruikt termen met een sterk onderscheid tussen joden en heidenen, terwijl Hebreeën dit consequent vermijdt.

Een vergissing als in Hebreeën 9:4 zou kunnen duiden op een auteur die op enige afstand tot Jeruzalem stond. Het is moeilijk voorstelbaar dat Paulus, een farizeeër die vaak in Jeruzalem is geweest, een dergelijke vergissing zou maken. (Zoals u weet stond in het Heilige der Heilige niet het reukoffer altaar c.q. wierookvat maar uitsluitend de ark).
Jvslooten
@rotterdam

Beste,

Als u het hele wikipediaartikel -waar u uw reacties vrijwel ongewijzigd uit kopieert- zou lezen, zou u met mij constateren dat het helemaal niet zo zeker is of Paulus wel of niet (al dan niet gedeeltelijk) de schrijver van de Hebreënbrief is, en dat zowel de voor- als tegens beide hun argumenten hebben. Jammer dat u zo stellig bent bij een onderwerp wat de grote voorzichtigheid (of allerminst nuance) toekomt.
rotterdam
@jvslooten ; ik probeer voordat ik antwoord geeft diverse bronnen te raadplegen.
Bijbelverklaringen maar ook andere bronnen. U niet ?
Inhoudelijke reactie zou beter zijn.
Het is overigens de eerste keer dat ik op refoweb te horen krijg te weinig nuances aan te brengen :-)