Misbruikt door mijn ex-vriend

Ds. R. van de Kamp / 2 reacties

Vraag

Voor iemand uit de Ger. Gem. of HHK. Ik ben tijdens mijn relatie meerdere malen seksueel misbruikt door mijn ex-vriend. Deze heeft mij psychisch ook zover gemanipuleerd dat ik twijfelde aan de zin van mijn leven. Tijdens mijn relatie heb ik ook heel duidelijk aangegeven dat ik geen gemeenschap wil voor het trouwen. Hij werd altijd heel boos als ik dit zei en dreigde niet meer mee te naar de kerk te gaan. Eén keer heeft hij mij fysiek gewelddadig misbruikt. Mijn vraag is wat is mijn toekomst? Mag ik nog verder met een andere man als ik dat überhaupt nog aandurf?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Wat heb jij veel meegemaakt! Er zijn grenzen overtreden, terwijl er, zoals ik uit je vraag begrijp, geen onduidelijkheid was over die grenzen. Bovendien is er geweld gebruikt. De eerste vraag voor mij is of je daarvan geen aangifte bij de politie moet doen. Ik weet natuurlijk niet hoe lang het geleden is en of er bewijzen of getuigen zijn.

Als ik je vraag goed begrijp en dit alle informatie is, zie ik geen bijbelse bezwaren om een nieuwe relatie aan te gaan. Het is niet zo dat vrouwen die aangerand, verkracht of misbruikt zijn niet mogen trouwen. Alleen is het wel nodig, voordat je een nieuwe relatie aangaat, hulp in te schakelen om te helpen bij de pijn en frustratie uit je vorige relatie. Dit is zeer belangrijk voor een eventuele nieuwe relatie.

Voor de Heere zijn er echter geen moeilijke situaties en moeilijke gevallen. Ik kan dan ook niet anders dan je op Hem te wijzen en al je nood en vragen Hem voor te leggen. Hij is een Helper in de nood (Ps. 54:6).

Met hartelijke groet en Gode in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik
2 reacties
AHHK76
Beste vriendin,
Wat erg dat je dit hebt meegemaakt! Goed dat je hier deze vraag stelt. Het lijkt mij inderdaad verstandig als je professionele hulp zoekt. Dat kan jou helpen om het gebeurde en plekje te geven en eventueel later op een goede manier een nieuwe relatie in te gaan. Je kunt daardoor jouw angst overwinnen en assertiever en daadkrachtiger zijn als iemand weer probeert jouw grenzen over te gaan.
Veel sterkte!
altijdwat
ben het helemaal met AHHK76 eens. Het is ingrijpend, in je functioneren misschien van het dagelijks leven nu, maar zeker ook in een nieuwe relatie. Hoe langer je er niets aan / mee doet hoe erger de klachten / last kunnen worden.
Ik zou ook zsm bijv EMDR / traumaverwerking gaan doen bij een christelijke psycholoog. Die begrijpt ook beter je standpunten. Dat zal wel even pittig zijn, maar voor de rest van je leven de moeite waard.