Vrouw als predikant

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Mijn vraag is, mag een vrouw predikant zijn? Is dit wel bijbels? Moet ik als dat niet zo is, een andere gemeente zoeken? Het evangelie wordt volgens mij zuiver verkondigd. Wat is uw visie?

Antwoord

2 reacties
Dorah
Na een jarenlange zoektocht naar een antwoord op deze vraag, leeft bij mij inmiddels de overtuiging dat een getrouwde vrouw niet in het ambt hoort. Haar taak is dan allereerst het ondersteunen van haar man en eventuele kinderen. Een vrijgezellen vrouw moet m.i. wel de mogelijkheid krijgen om een ambtstaak te vervullen.
Er is al zo ontzettend veel over geschreven en bepaald, uiteindelijk zul je toch zelf een keuze moeten maken over hoe jij denkt dat God ertegen aankijkt.
Race406
@Dorah: Dan zou een ongetrouwde vrouw predikant kunnen worden, maar op het moment dat zij gaat trouwen dat niet meer zou mogen doen. Weg opleiding, en vooral: Weg inkomen. En da's wel erg lastig.
En daarbij komt dat een gemeente dan opeens haar predikant kwijtraakt. De praktische invulling van jouw stelling kent nogal wat haken en ogen.

Tsja, vrouwelijke ambtsdragers.... Veel over geschreven en gedacht door allerlei kerkelijke richtingen. De een leest de teksten over de vrouw als altijd geldend, de ander elest ze als cultuur- en tijdgebonden.
Wat mij wel veel opvalt is dat veel mensen de tekst over "de hoed" als tijd- en cultuurgebonden beschouwen, maar de teksten van dezelfde Paulus over de plaats van de vrouw in de gemeente opeens als altijd geldend....

Ikzelf sta er zo in: In onze kerken (CGK) wordt geen ruimte gezien voor vrouwelijke ambtsdragers. Prima, dat is wat mij betreft geen enkel probleem.
Er zijn kerken waar die ruimte wel is. Prima, dat is wat mij betreft ook geen enkel probleem.
Ik ben er van overtuigd dat dat GEEN reden is voor wel of niet behouden worden. Ik ken heel gelovige vrouwelijke ambtsdragers (predikanten, maar ook die ouderling/diaken zijn). In veel kerken kan dat tegenwoordig (of al heel lang).
De manier waarop wij de Bijbel uitleggen is de manier waarop WIJ denken dat het goed is.
We moeten wel onthouden dat ONZE manier/overtuiging niet per definitie ook die van de Here is.
Ik heb het weleens vaker gezegd: Onze Here is NIET Gereformeerd/Evangelisch of wat dan ook. Dat is wat wij ervan gemaakt hebben...