Vriend eerder gemeenschap gehad

C. M. Chr. Rots - de Weger / 26 reacties

Vraag

Ik heb al een paar jaar verkering met een jongen met wie ik ook ga trouwen. Alleen worstel ik de hele verkering al met een ding: hij heeft voor mij al eens eerder gemeenschap gehad met zijn vorige vriendin. Op sommige momenten voel ik me heel sterk en weet ik dat God hem vergeven heeft en ik hem ook vergeef omdat hij er ongelooflijk veel spijt van heeft. Op zulke momenten is mijn blik gericht op de toekomst en zie ik het allemaal zitten. Maar er zijn nog steeds momenten waarop ik het heel lastig vind. Ik vind het lastig te accepteren dat er iemand rondloopt die precies weet hoe hij eruit ziet, hoe hij is op zulke intieme momenten, dat ik de tweede ben en dus niet degene met wie hij alles samen gaat ontdekken. Mijn vraag is daarom, hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Valt dit te accepteren of is wegdrukken de beste manier? (We praten overigens wel heel veel hierover en zijn ook, mede hierdoor, heel sterk samen in het geloof!)

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, gedane zaken nemen geen keer. Met andere woorden: je kunt het nu eenmaal niet veranderen dat jij nummer 'twee' bent. Wat heet... hij kiest jóú, en dus ben jij nummer één in zijn gedachten, in zijn leven!

Accepteren of wegdrukken is volgens jou de keuze. Op die woorden kom ik zo terug. Ík denk namelijk aan iets anders: dat je het gebeurde dient te verweven met jullie beider leven. Hij heeft spijt. Jullie kunnen er over praten. Dat zijn al twee heel belangrijke elementen. Zonden mag je zonden noemen, maar veroordeel daarmee de zondaar niet tot levenslang, tenzij je zelf zónder zonden bent... Júíst als je mag weten dat God zonden, waar oprecht berouw over is, vergeeft en uit Zijn boek wegdoet, mag jij de zondaar van ganser harte liefhebben!

Kun je dit niet opbrengen, of wíl je je "slachtoffer van de omstandigheden" blijven voelen, ga dan (voorlopig) maar niet met deze jongen trouwen! Zoek dan een volmaakte man... die je overigens niet zult vinden. Net zo min als jijzelf volmaakt bent, toch? Waar ik dan ook maar de vraag aan vast knoop: wat is "samen heel sterk staan in het geloof"?

Dan nog dit: alles wat je wegdrukt komt ooit een keer op een ongelegen moment met kracht naar boven. Slechts "accepteren" heeft iets negatiefs, waarbij niet híj maar jijzélf voor moeite zorgt door te blijven vasthouden aan onveranderlijke dingen. Enne... er zijn vast wel meer mensen die "weten hoe hij er uit ziet": wat dacht je van zijn moeder, of zijn huisarts?

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk
26 reacties
Sterretje
@Boanerges Welkom! ;)
Ja, misschien heb je gelijk en is dat wel de reden. Het is natuurlijk ook wel een zonde die grote gevolgen kan hebben (zwangerschap), terwijl dat met andere zonden, zoals roddelen, veel minder is.
Maar ik ben van mening dat deze zonde te breed wordt uitgemeten, het staat niet in vergelijking meer. Inderdaad, voor God zijn alle zonden gelijk.
Cheiron
@Boanerges, dat voor God alle zonden gelijk zijn, is zowel schriftuurlijk als logisch gezien onjuist:
Joh 19,11 Jezus antwoordde: Gij zoudt geen macht hebben tegen Mij, indien het u niet van boven gegeven ware; daarom die Mij aan u heeft overgeleverd, heeft groter zonde.

Sexuele gemeenschap met meerder partners is niet zo onschuldig, het heeft ingrijpende gevolgen voor de hechting met de huidige partner waardoor de kans op echtscheiding groter wordt. En er zijn weinig zaken die zoveel destructieve gevolgen hebben dan echtscheiding, soms generaties lang.
Sterretje
@Cheiron http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16759/alle-zonden-even-groot/
In mijn vraag ging het om het feit dat er seks voor het huwelijk is geweest en niet over meerdere partners o.i.d. Gewoon het feit dat de zonde van seks voor het huwelijk altijd zo breed uitgemeten wordt, alsof er niks ergers bestaat.
altijdwat
@cheiron en @sterretje: zou het ook kunnen dat we door andere zonden vooral God verdriet doen, maar als onze partner of iemand in onze omgeving zonden op het gebied van seksualiteit doet we vooral Zelf gekwetst zijn? Dan komt daarin goed het beeld naar boven dat we als zondaar op onszelf gericht zijn en niet op God. En dat, als we op God gericht zijn we ook ons eigen zondige hart en leven kennen. Dan weten we dat onze naaste net zo slecht is als dat ik zelf ben. Dan oordelen we niet zo hard meer.
MDV
@sterretje :Elke zonde is heel erg! Tegen seks voor het huwelijk moeten we strijden, tegen liegen moeten we strijden, tegen roddelen moeten we strijden en zo kan ik er nog wel een stuk of 100 opnoemen.

Dat er over seks veel vragen worden gesteld is omdat seks tegenwoordig alleen maar overal gepromoot wordt en het normaal gevonden moet worden, terwijl het niet normaal is om het voor je huwelijk te doen.
Juist daarom is er enorm worsteling mee en is het juist normaal dat daar meer vragen over worden gesteld. Het complete beeld van hoe het hoort te zijn wordt door ons mensen totaal vernietigt. Laat mensen alsjeblieft gewoon vragen daarover stellen en daar open over zijn.
Sterretje
@MDV Je hebt mij ook niet horen zeggen dat mensen hun vragen niet mogen stellen en ik vind ook dat ze dat vooral moeten blijven doen, dus schuif die uitspraak niet in mijn schoenen alsjeblieft.
Mij valt het gewoon op dat seks voor het huwelijk zo breed uitgemeten wordt in refokringen, terwijl alle zonden gelijk zijn, vroeg me af of meer mensen daar zo over dachten. En dat bleek het geval.