Zoontje met PDD-NOS

drs. A. Meijer / 6 reacties

Vraag

Ik heb een zoontje met PDD-NOS en een verstandelijke beperking. Hij is enorm gevoelig voor prikkels, scheldt op iedereen en heeft een kort lontje. Is hier ook wat aan te doen door middel van medicatie?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Voor zover ik weet zijn er geen bewezen effectieve medicijnen tegen PDD-NOS. De combinatie met de verstandelijke beperking maakt het voor uw zoontje natuurlijk des te lastiger om met deze stoornis om te gaan.

Veel sterkte.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief
6 reacties
Samanthi
Lieva familie
Heel veel sterkte!
Je hebt een kanjer van een zoon, de vrucht des buiks is een beloning!.
Het is moeilijk om dat te blijven geloven als het zo moeilijk is.
Ik wens je heel veel sterkte toe!
En wijsheid en begrip van je omgeving.
Ik ga voor je bidden
veel liefs Samanthi
esthuis
Wij zijn met deze problematiek erg geholpen door het CCE. www.cce.nl
Sterkte hiermee. Het boek Geef me de 5 gaf ook veel inzichten.
levensbron
beste vragensteller,

Als de diagnose PPD-NOS is geconstateerd, krijgt u toch professionele hulp?
Zij weten ook of er medicijnen nodig zijn.

Ik zou als ik u was er maar eens naar vragen.

Aan uw verhaal te beluisteren, heeft uw zoontje inderdaad medicijnen nodig.(om rustiger te worden)
Maar wie ben ik, om dat vanaf deze plaats te benoemen.

Ik sluit me geheel bij de lieve reactie ven Samanthi aan.
Veel wijsheid van boven toegewenst.
altijdwat
ook in hulpverlenerswereld is het zoeken naar medicatie. Veel medicatie blijkt niet aan te slaan bij autisme. Vaak omdat de problemen extern (in de omgeving liggen) en niet intern (depressie oid). Als er wel sprake is van depressie zijn er ook weer anti-depressiva die helemaal niet blijken te werken bij autisme. En lang niet elke psychiater / behandelaar is daarvan op de hoogte. De meeste kans op goede behandeling bij autisme is als u een behandelaar treft die daar in gespecialiseerd is.
Wat wel gebruikt word is Xanax (tegen angst) bij kinderen met autisme, maar dan moeten zijn klachten van angst / agressie vrij hevig zijn.. Kan erg goed helpen.
Gerike
Ook wij hebben een zoontje met PDD-NOS. Hij heeft geen verstandelijke beperking, maar dit gedrag herken ik wel. Het werd in onze thuissituatie zo heftig, dat er iets moest gebeuren, anders zouden we er onderdoor gegaan zijn. In overleg met de kinderpsychiater hebben we besloten om met medicatie te starten. Wij stonden hier eerst wat huiverig tegenover omdat vooral middelen als Ritalin etc. soms wat in opspraak zijn. Maar de psychiater wees ons op een nieuw medicijn uit Amerika. Het heet Abilify en het is eigenlijk een middel tegen psychoses. Maar als dit middel in een zeer lage dosis (1 mg) word gegeven, dan heeft dit een bijzonder effect op gedragsproblemen bij kinderen. Zij zou het jammer vinden om ons hier niet op te wijzen, gezien de vele positieve ervaringen die ze er laatste jaren van heeft gezien. We zijn ermee gestart en na een paar dagen zagen we het ' starre' er al een beetje afgaan. We hoorden hem opeens zeggen 'nou, vooruit dan maar'. Hij slikt het nu een jaar en we moesten een korte stop inlassen om te kijken of hij evt ook zonder kan, maar het oude gedrag komt weer terug. Het middel Abilify word steeds vaker ingezet, omdat het (door de lage dosering) geen bijwerkingen heeft en ook geen gevolgen voor de toekomst. Wel is het bij huisartsen en apotheken nog vrij onbekend.
Het gaat nu wel beter met ons zoontje. Het is nu weer wat leefbaarder geworden bij ons thuis, maar het blijft moeilijk. Heel veel sterkte!
mirteboom
Ik ben leerkracht op een school waar veel kinderen zitten met een vorm van autisme. Medicatie kan zeker helpen bij kinderen die erg impulsief zijn, sterk reageren op prikkels van anderen of snel boos worden. Ook kan de concentratie hierdoor verbeterd worden.
Ik heb leerlingen in de klas die Concerta, Risperdal, Ritalin of Abilify gebruiken. Medicatie is geen wondermiddel en niet elk kind reageert even goed op hetzelfde medicijn. Bij de meeste kinderen merk ik het echter wel heel duidelijk als ze hun ochtendmedicatie thuis zijn vergeten in te nemen, zij hebben er dus veel baat bij.
Je kunt het beste contact opnemen met de psychiater van de instantie waar de diagnose van je kind gesteld is. Je kunt ook naar een andere instantie gaan, maar je komt dan zeker onderaan de wachtlijst en die kan lang zijn. Er zijn ook huisartsen die zelf medicatie voorschrijven en de nacontroles doen. Veel huisartsen wagen zich hier echter niet aan. Sterkte gewenst!