Verslaafd aan internet

drs. N.J. Borst-den Breejen / 1 reactie

Vraag

Al tien jaar ben ik flink verslaafd aan internet. Een grove schatting is dat ik zo'n zes tot acht uur per dag achter de computer zit, naast dat ik ook nog intensief gebruik maak van mijn smartphone. Als ik achter mijn computer zit dan surf ik (zonder doel), of bezoek ik communities of zelfs erotische sites. Voorheen checkte ik voornamelijk mijn Hyves en mijn Facebook, maar die heb ik allebei verwijderd. Ik dacht dat ik dan minder achter de computer zou zitten, maar niets is minder waar. Door mijn overmatige computergebruik verwaarloos ik school en soms zelfs mijn vrienden. Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik er zo verslaafd aan ben. Het is alsof ik de controle niet meer heb. Vaak zeg ik tegen mezelf: ik ga een uurtje op internet en dan is het 'ineens' drie uur later. Op het internet is weinig te vinden over deze verslaving en daarom voelt het alsof ik er alleen in sta. Het liefst gooi ik mijn computer vandaag nog de prullenbak in, maar dat kan niet, want ik heb hem sowieso heel vaak nodig voor mijn opleiding of om dingen op te zoeken. Maar ik zou willen dat ik de computer alleen voor nuttige dingen gebruikte en niet voor doelloos gesurf en al helemaal niet voor pornografie. Ook zou ik het fijn vinden als iemand de touwtjes in handen heeft en een tijdklok op de computer instelt waarvan ik het wachtwoord niet weet. Maar ook dat gaat niet op, want ik woon al zo'n drie jaar op mezelf. Geloof asjeblieft als ik zeg dat ik al heel hard geprobeerd heb om mijn gedrag onder controle te krijgen. Ik baal zo van mezelf dat het me niet lukt en dat ik nu om hulp moet vragen. Ik hoop dat u mij kunt helpen. Ik moet wel erbij zeggen dat ik niet gelovig ben opgevoed en dus niets van het geloof e.d. weet, maar ik hoop dat u mij toch kunt helpen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank je wel voor de nauwkeurige beschrijving van je internetgedrag, wat je als ongewenst ervaart. Tevens geef je aan dat je al verschillende pogingen hebt ondernomen om dit gedrag meer onder controle te krijgen, welke helaas echter niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Goed dat je dit alles op deze wijze wilt bespreken, want ik lees dat je hierin een eenzame strijd voert, terwijl de overwinning maar uitblijft... Je gebruikt zelf het woord "verslaafd", wat denk ik terecht is en heel eerlijk som je daarvan ook een aantal kenmerken op. Naast het ervaren dat je geen controle hebt over je gedrag, zijn dit het verwaarlozen van andere activiteiten en contacten en een soort isolement waarin je terecht gekomen bent.

In geval van verslaving is het werkelijk belangrijk dat je goede professionele hulp zoekt, het liefst bij een hulpverlener die bekwaam is op het gebied van verslavingsproblematiek. Achter verslavingsgedrag kunnen namelijk verschillende andere problemen of gebeurtenissen in je leven schuilgaan. Deze hebben gemaakt dat je als het ware 'vatbaar' bent geworden voor verslaving, die op zijn beurt weer voorziet in een dieper liggende (emotionele)behoefte. Dit betreffen de zogenoemde ontstaans- en in standhoudende factoren van je verslaving en ik wil je aanmoedigen om daar samen met een psychisch hulpverlener over in gesprek te gaan. Ik weet niet in welke streek van het land je woont, maar een betrouwbaar adres op dit terrein is Stichting de Hoop in Dordrecht, waar je je kunt aanmelden. Mocht dit te ver uit de buurt zijn neem dan toch contact met hen op, zodat zij je verder kunnen helpen bij het vinden van een andere passende instelling of hulpverlener.

Wat betreft het ongewenst bezoeken van pornosites is er een online cursus die je hierin de weg kan wijzen. Deze is gebaseerd op christelijke principes, maar wanneer je daarover vragen hebt omdat je hiermee onvoldoende bekend bent, kun je deze ook online stellen aan een soort coach. Ik raad je niet aan om alleen voor deze cursus te kiezen, maar betrek het in je behandeling, zodat je ook kunt bespreken waar je tegenaan loopt e.d.

Met vriendelijke groet,
Nettie Borst-den Breejen

Tags in dit artikel:

internetverslaving
1 reactie
mortlach
Dat je op jezelf woont is natuurlijk geen excuus om geen tijdklok te kunnen installeren. Ik neem aan dat er zo nu en dan toch wel iemand langskomt (een vriend) die dat eventjes voor je kan doen.

Ook 'ik heb hem nodig voor studie e.d' is een excuus. Natuurlijk is het LASTIG om je computer de deur uit de doen, maar ik neem aan dat je school toch wel computers heeft of de lokale bibliotheek. Je computer wegdoen kan dus wel, maar je kiest ervoor niet met de gevolgen te leven. Oftewel, de gevolgen van de verslaving vindt je minder erg dan de gevolgen van het niet hebben van een computer.

Nu geloof ik niet dat het zo rationeel is en dat het 'gewoon' een excuus is zoals verslaafden ze wel vaker maken - inclusief mezelf in het verleden.

Er is echt genoeg te vinden als je zoekt naar 'software internet addiction'; Er is zelfs software die een lijst van alle sites die je bezoekt naar een kennis mailt - inclusief de porno-adressen. Ik ben de naam van dat programma helaas vergeten. Dat er weinig over te vinden zou zijn, is simpelweg niet waar.

maar dat is in principe symptoombestrijding. Mevrouw Borst heeft gelijk dat de onderliggende oorzaken moeten worden uitgezocht. Anders raak je gewoon verslaafd aan de volgende activiteit.

Sterkte!

http://www.seeplain.com/donotdisturb.htm