Seksueel misbruikt

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Beste meneer Meijer. Een aantal weken geleden ben ik seksueel misbruikt. Wat voor stappen moet ik nu zetten op medisch gebied? Ik wil een spiraaltje laten plaatsen; niet om ervan uit te gaan dat dit mij nogmaals overkomt, maar om beschermd te zijn. Want zowel de jongen die mij verkracht heeft als ik waren niet beschermd. Ik heb bloed laten prikken om te testen of ik zwanger ben. Ik weet dat ik maar weinig informatie geef, maar vind het erg gênant om er over te praten. Een meisje van begin 20.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het is verschrikkelijk wat jij hebt meegemaakt. Innerlijke pijn, schaamte, het gevoel in het diepst van je ziel gewelddadig geraakt te zijn, ernstige teleurstelling en verdriet. Het valt niet mee om zoiets onder woorden te brengen.

Het is verstandig om zo snel mogelijk hulp te zoeken na een verkrachting. Je kunt er namelijk zowel lichamelijke als psychische klachten van overhouden. De stap die je moet ondernemen is zo snel mogelijk jouw huisarts raadplegen. Aangezien je bloed hebt laten prikken heb je ongetwijfeld al contact gehad met een (huis)arts? Hij/zij zal, afhankelijk van de bekendheid van de dader, in ieder geval onderzoek moeten doen naar seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA's). Meestal krijgen slachtoffers direct na de verkrachting een antibiotica kuur (en soms een antivirusmiddel) tegen SOA's.

Ook is het bijzonder sterk aan te raden om via jouw huisarts extra psychologische hulp in te roepen. Om alles goed te verwerken is het van belang om erover te praten, ondanks dat je het erg genant vindt. Daarnaast is het verstandig om, hoe moeilijk dat ook is, aangifte te doen bij de politie.

Je schrijft dat je een spiraaltje wil laten plaatsen om beschermd te zijn. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed wat je hiermee bedoelt. Komt dit advies van de huisarts of heb jij dit zelf bedacht? Heb jij een (huwelijks-) relatie? Ik ben van mening dat seksuele gemeenschap binnen het huwelijk hoort plaats te vinden, jij toch ook? Het spiraal kan abortief werken. Ter voorkoming van een zwangerschap zijn er andere mogelijkheden (zoals bijvoorbeeld het condoom, het pessarium en de pil).

Ik zou deze mogelijkheden bespreken met jouw huisarts.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

medischseksueel misbruik
2 reacties
Cloudsadmirer
Lieve vraagstelster,

Wat vreselijk beschamend en vernederend wat iemand jou heeft aangedaan! Ik hoop echt dat je de moed weet te vinden om aangifte te doen want zulke gasten moeten zo snel mogelijk van de straat!

Het allerbeste toegewenst...
Catherine
@Rinske: dat is vaak maar kort. Ik hoorde van een opa dat zijn kleindochter verkracht was, dader kreeg maar 2 maanden, slechts een enkelband !!! Dus verwacht van "van de straat" maar niet zoveel.